Jump to content

Bytte av septikslanger


ak31

Recommended Posts

Er slangene tørre så er det en grei jobb.

Å ha en bøy ned hvor veske kan legge seg kan være dumt, for da må du passe godt på så det ikke renner ut noe.

 

Ellers er det en grei jobb.

Ta med luktspray som du kan bruke når du holder på og pass på at det ikke er for mye ujavnheter på stussene hvor du trer på slangene (kjedelig å få en liten lekasje her som du oppdager alt for sent).

Er det vanskelig å få på de nye slangene så bruk zalo.

Lykke til

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg håper du skyllet igjennom mye vann i systemet i høst når båten ble satt på land? :giggle:

Det er vel bare å stålsette seg, og gå på med krum rygg. Jeg kjenner ikke opplegget i båten din, men er det noen bøyer på slangen kan det nok ligge igjen litt "godsaker" som det kan være greit å samle opp i en bøtte e.l. Slangene har en tendens til å tømme seg på det verst tenkelige tidspunktet. Det pleier ikke å lukte så ille nå som det ikke har vært i bruk på lenge, og temperaturen er lav. Ha mye papir/filler tilgjengelig når du løsner på slangene. Gummihansker kan være greit å bruke kanskje.

Sjekk skroggjennomføringen og stengekranen samtidig. Spesielt kranen har en tendens til å bli tæret og dårlig. Det kan hende det vil lønne seg å skifte denne i samme slengen, hvis den ikke er av spesielt godt materiale da.

Det kan også lønnes seg å sjekke priser på de nye slangene. Det varierer en del. Selv så handlet jeg mine hos Båtbua i Fredrikstad nå i vinter. Der var prisen på spesielt 38mm slangene betydelig billigere enn både Seatronic og Maritim. Andre dimensjoner var det ikke så mye å spare på. Litt merkelig, men sånn er det.

Link to post
Share on other sites

Jo varmere det er jo lettere er sånne slanger å håndtere, de er veldig stive å bøye og håndtere/tilpasse når det er kaldt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja skyll godt må være første bud. Kjøp masse såpesaker og spyl igjennom.

 

Eg ser det er nevnt det eg tenkte på... Ta med ein bit ny slange til rørleggeren, kanskje de har endestusser som sklir rett inni og tetter endene :thumbsup:

Eg skal sjølv til med samme jobb om eit par veker tenkte eg. For det har vert litt snek på varme sommerdager.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...