Jump to content

VP 290, for stor klaring på "toppen" av drevet


joern-eo

Recommended Posts

Hei

 

Har fått telefon fra mannen som overhaler drevet mitt. Han har funnet ut at det er for stor klaring på "toppen" av drevet. Jeg trodde det var kablene som var slitte og trege, men han har nå funnet ut at denne store klaringen forårsaker vansker med å få båten i gir.

 

Dette medfører i følge samme mann at drevet må plukkes helt ned og at det kan være mye som må byttes... Ser for meg en ganske stor kostnad...

 

Alternativet er å kjøpe et overhalt drev...? Noen som har erfaring med dette, evt har anbefalinger om hvor man får tak i overhalte drev?

 

vh Jørn-Erik , Windy 8000

Link to post
Share on other sites

Tja! Når det kommer til girskift er det nesten alltid skiftegaffelen som er problemet eller sporet til gaffelen i konet, forutsatt at kabler osv. er i orden.

Det kan også være slitasje på konet, men hvor denne store klaringen i "toppen" er som forårsaker problemer med girskift, er vanskelig å si uten en bedre beskrivelse, men alt dette lar seg som regel fikse relativt enkelt, og gaffelen sitter med fire bolter og kan tas ut med drevet på båten hvis man ønsker ??? Konet koster fort noen lapper, men er ikke noe stort problem å bytte det heller?

Vanskelig å svare når man ikke vet akkurat hva det er som er problemet?

 

Generelt sett er det som regel rimeligere å kjøpe et brukt drev enn å sette bort overhaling av eksisterende drev, ettersom prisen bare på deler fort overstiger prisen på brukte drev, selv på mindre reparasjoner.

Full nedplukking av drevet blir fort dyrt.

På den andre siden vet du hva du har når drevet er overhalt, dersom vedkommende "mann" vet hva han driver med velogmerke, ved bruktkjøp kan man risikere å få både det ene og andre!

 

Valgets Kvaler confused.gif !!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...