Jump to content

Renovere Teak med Biltema produkter


Wakeboarder

Recommended Posts

Jeg er nylig blitt eier av en Albin Cumulus seilbåt fra 82. Den har noe sliten teak på utsatte steder, som trappetrinn og lister rundt kjøkkenbenk osv. Jeg har handlet inn følgende på biltema:

30-550_m.jpg30-552_m.jpg30-554_m.jpg

Grunnolje ------------------------------------ Båtlakk--------------------------------Innredningslakk

 

Da jeg er sprell fersk på dette trenger jeg noen tips på veien:

Hva bør jeg bruke til å påføre de forskjellige produktene? Pensel eller rulle, evt hva slags rulle? (Sprøyte blir vanskelig å få gjennomført)

Hvor mange strøk trengs det av hvert produkt?

Hva er best/enklest metode for fjerning av gammel lakk, Varmepistol og skrape, eller malingsfjerner?

 

Alle tips er til stor hjelp! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg pusset vekk all gammel lakk, mye arbeid og det finnes sikkert enklere måter å gjøre det på. Nå til sesongen så skal jeg prøve å stille dimensjos høvelen på en tiendedels millimeter og kjøre teaken gjennom. Eller så bruker jeg pensel og pusser med sandpapir nr 600 mellom hvert strøk. Eller pusser er vel feil å si, jeg stryker bare lett over, støvet som blir igjen tar jeg bort med en micro fiber klut. Når jeg lakker så blir det fort 10-12 strøk før jeg er fornøyd. Den lakken som jeg bruker er "Epifanes lakk", her må man også ha en herder med, men det blir helt sikkert bra med andre sorter også. Du kan jo dokumentere resultatet med bilder her på forumet. Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takker for tips benq!

Det er imidlertid en ting som har dukket opp nå etter at jeg har skrapet av gammel lakk. På trappetrinnene er det områder som lakken var slitt helt bort, og det kan virke som om det hadde vært slik i lang tid, da teaken var blitt grå i disse områdene. Hvordan blir jeg kvitt denne fargeforskjellen?

Link to post
Share on other sites

Vil bare gi ett tips, IKKE bruk malingsfjerner, da dene kan trekke inn i treverket og da får du problemer med å få ny lakk til å bite. har gått på den smellen tidligere og er ikke å anbefale.

Det beste er varmluft og skrape.

Før de gråe trinna dine kan du jo prøve teakrens,den gjør i allefall vanlig teak fin igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...