Jump to content

Promillekjøring og båt


GeirKS

Recommended Posts

Hvilken straff hadde han fått hvis dette hadde vært bil??? Eller kniv, for den del? Et drap i fylla, ER et drap etter min mening, uansett våpen. At han ANKER dommen, synes jeg er en hån mot offeret og pårørende! Det er nå min mening over morrakaffen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En hel grei straffereaksjon - etter mitt syn! Dette bør bli stående som eksempel for at andre kanskje tenker seg litt om når man har til hensikt og blande promille med båtkjøring!  :smash:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Artikkelen opplyser ingenting om hastighet, men med en så stor motor på en så liten båt, da kan man ihvertfall tenke seg at det har gått rimelig fort. Når det fysiske resulatet ble at han "kjørte rett gjennom...." den andre båten, da har det forlatt alt som har med fornuft og aktsomhet å gjøre.

 

Den slags uvettig båtbruk er etter mitt syn så ille at det kvalifiserer til høy straff i seg selv. Når han i tillegg tar liv  -  da bør han vel egentlig være glad for at han slapp med kun ett år.

 

Men saken ankes, og vi har jo den senere tid sett flere eksempler på dommer som skjerpes i høyere instans.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvilken straff hadde han fått hvis dette hadde vært bil???

I USA blir vel bildrap betegnet som "drap med særdeles farlig våpen". Båt i stor hastighet er jo ikke noe mindre farlig enn bil.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

La det være sagt med en gang:fyllekjøring er ikke bra! men hva hadde skjedd hvis han hadde vært edru og kjørt gjennom en båt som lå mørklagt på fjorden om natta???har selv nesten kræsja om natta med noen som lå midt utpå uten lys..dem hadde ikke en lighter engang... :smash: noe å tenke på når man har en nattseilas....for DET kan skje nar det er slike tullinger på vannet... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei Bolla,

 

Jeg ser poenget veldig tydelig, og har selv vært nære på å gå over disse "spøkelseskipene" mer enn en gang.

 

Men forskjellen er at hvis han hadde vært edru, så hadde han forhåpentlig hatt vett nok i skallen til å holde seg til det som i Sjøveisreglene heter "SIKKER FART". Sikten er nemlig en vesentlig del når det kommer til vurdering av sikker fart.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Promille og båtføring hører ikke sammen det er det vel ingen som er uenig i.

Mørklagte skip har heller ingen ting på sjøen å gjøre. Har i min tid drevet mye nattseilas

både yrkesmessig og på fritid, og å se et mørklagt skip er jaggu ikke enkelt uten radar.

Man sliter med landskygge osv. Nei, foilkailla å strømsparere hold dere ved kai til dere er

edrue og det blir lyst. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Bolla,

 

Jeg ser poenget veldig tydelig, og har selv vært nære på å gå over disse "spøkelseskipene" mer enn en gang.

 

Men forskjellen er at hvis han hadde vært edru, så hadde han forhåpentlig hatt vett nok i skallen til å holde seg til det som i Sjøveisreglene heter "SIKKER FART". Sikten er nemlig en vesentlig del når det kommer til vurdering av sikker fart.

 

mvh

Poseidon

 

Da kunne ikke føreren av ambulansebåten i området jeg bor vært mye edru for et par kvelder siden. Den kom kjørende i 30-35 knop (anslår farten etter bilene som kjørte i 70-sonen på vegen rett bak og parallelt med båten) gjennom et trangt sund (40 meter) og under en bro i 10 tiden om kvelden. Det var ingenting som indikerte at den var under utrykning da utrykningslysene på toppen av styrhuset ikke var tent. I dette området er det ganske aktivt krabbe og hummerfiske og en del "gammelkara" som er ute både dag og kveld i småbåter uten lanterneføring. Det er vel kun båter over en viss lengde som må ha lanterner? I tillegg så går denne ambulansebåten ganske stille så det er ikke sikkert man tidsnok hadde hørt den komme om man lå og dro teiner med påhengsmotoren i gang.

 

Når det gjelder "styrepilsen" så må jeg bare innrømme at på lyse sommerdager/netter når vi er ute og dorger så hender det at jeg "nipper" litt til en boks eller to.

Link to post
Share on other sites

Så kommer vi inn på hva er sikker fart.... når det er bek mørkt..???på kart plotteren ser du ikke andre... og radaren har prob med plast... ser du ikke tosken har du jo ikke holdt sikker fart selv om du bare siger frem..Er vel ikke lenge før vi må bruke "kjørelys".. :rolleyes:

Hvis det er så mørkt at du ikke ser en ting så må vel sikker fart være rimelig sakte? Man ser jo ofte flytende tømmerstokker, paller m.m. på sjøen, som rimelig greit kan senke en båt som kommer i stor fart. I så fall, er det tømmerstokkens feil som ikke hadde lanterner? :wink: Jeg synes i alle fall det er naturlig å gå med redusert fart når sikten er sterkt redusert på grunn av mørke, nedbør m.m. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Alle kan være uheldig å renne en annen båt i senk. Men det som er vesentlig her, er at føreren hadde en promille på 1.7. Utfra dette kan man regne med at han ikke hadde samme årvåkenhet og dømmekradt som en som er edru båtfører. For meg virker det da rimelig at føring av båt med promille skal være straffeskjerpende. Nå har vi en grense på 0.8, og denne er der nettopp for at rettsvesenet skal ha noe å forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Alle kan være uheldig å renne en annen båt i senk.

Jeg blir litt forferdet jeg! Det høres så tilforlatelig ut med "Alle kan være uheldig å renne en annen båt i senk". Prøvde å tenke en stund på dette. Så lenge jeg etter reglene gjør alt riktig, så blir ulykker som uhell å regne? Nei, det kan ikke, det må ikke være slik! Beredskap og forsiktighet ta høyde for at ingen skal rennes i senk, uansett!

 

JRK, nå var kanskje formuleringen din raskt ristet ut av ermet, men... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Farten skal vissnok ha vært ca. 25 knop, og båtfører hevdet at den pårente båten gikk uten lanterner. Retten kom til at begge hadde tente lanterner etter vitneforklaringer. Og promillen fortalte vel om et ganske høyt antall styrepils. Moralen er i allefall klar: Ta det pent med alkoholen til sjøs, og fusk ikke med bruken av lanterner!!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hei Panpan,

Joda jeg er helt enig at jeg har formulert meg kraftig. Det jeg iallefall mente med det jeg skrev var at under ekstraordinære forhold kan alle renne andre i senk. Tenk deg stup mørke uten lanterner, tykk tåke, mistet kontroll over motor eller ror, dårlig vær under fortøyning, osv... Slike ulykker skjer stadig vekk i den profesjonelle båtflåten, så det er vel ingen grunn til å tro at vi amatører er bedre.

Link to post
Share on other sites

Hvilken straff hadde han fått hvis dette hadde vært bil??? Eller kniv, for den del? Et drap i fylla, ER et drap etter min mening, uansett våpen. At han ANKER dommen, synes jeg er en hån mot offeret og pårørende! Det er nå min mening over morrakaffen.

Ankesaken kommer aldri til å bli tillatt fremmet for lagmannsretten.  Lanterner eller ikke på den pårente båten er mindre relevant enn fart sett i sammenheng med påvirkningsgrad.  Å føre båt med 1,7 'mille er egentlig nok i seg selv, ulykkes- og dødsrisikoen er da så stor at eventuelle manglende lanterner ikke ville betydd noe fra eller til.

 

Men straffen kunne godt ha vært det dobbelte.  Retten burde ha spurt de etterlatte hva de mener om den problemstillingen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men straffen kunne godt ha vært det dobbelte.  Retten burde ha spurt de etterlatte hva de mener om den problemstillingen.

Jeg for min del er nå glad for at vi ikke har et rettssystem som dømmer etter samtaler med etterlatte  :wink:

 

Det er nok i denne saken, som i flere andre, at det er en del "hvis'er". Det retten sannsynligvis har gjort er å sannsynliggjøre ulike scenarier. Et slikt scenarie er: Ville denne ulykken sjedd dersom båtfører hadde vært edru? Noe sikkert svar på dette har man ikke, men vi har mange slike saker å sammenlikne med fra landjorden. Vi vet at promille nedsetter reaksjonsevne og ikke minst dømmekraft. Derfor er det ikke usannsynlig å tenke seg at dette ville fått et helt annet utfall hvis båtfører hadde vært edru.

 

26 knop er fort i seg selv, om natten enda fortere, i tillegg full som et øsekar; fryktelig fort.

 

Et års fengsel i denne sammenheng kan synes lavt. For meg ser det ut til at han har fått samme straff som et uaktsomt bildrap, uten promille. Fordi det er så mange "hvis'er", er kun en ting sikkert, fører var full som en alke, og det er sannsynligvis dette dommen bygger på.

 

mvh

 

Marna.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...