Sjøogvind Startet 12.Mars.2011 Del på Facebook Startet 12.Mars.2011 (redigert) Hadde du gjort det uten å be om at den heves for en sjekk under? Redigert 12.Mars.2011 av baatfjoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Alder på båt, kjennskap til selger, båtens tilstand ellers +++. Dette er vel ikkje lett å gi et standard svar på. Eg kjøpte (byttet) båt sommeren 2010 uten å sjekke under. Når eg tok den opp var den helt strøken under. Men her kan en vel få seg en kjempe overraskelse. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Jeg kjøpte båt gjennom megler, og han sa at den skulle løftes for inspeksjon, som ble gjordt. Han sa til meg at jeg skulle sjekke for plastpest, noe jeg ikke hadde peiling på, men de som løftet båten var plast eksperter og sa at den var helt ok. Når skroget er vått er det lett å se om det er små bobler. Dette ser du ikke når det er tørt, lærte jeg. Lykke til med kjøpet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøogvind Svart 12.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Takk for tips. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Jeg solgte båt som var sjøsatt, kjøper mente det ikke var behov og løfte den på land for sjekk.. men jeg insisterte selvsagt på at dette skulle skje og båten ble løftet og sjekket samt fotografert behørig... med bilde av kjøper også som sjekket.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Jeg har min båt liggende på sjøen. Og det er selvfølgelig at hvis kjøper ønsker det, så løfter vi båten opp for inspeksjon. Det er jo ikke sikkert det lar seg gjøre samme dag. Men kjøper bør kunne få den muligheten til å sjekke. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Kan trygt kjøpe usett, om du finner drømmebåten. I følge fleire tråder som har inneholdt bastante påstander, vistnok fra fagmiljø, så kan du klage og kreve fiks eller penger for alt som ikkje er som forventet. Eg forundrer meg stadig over slike påstander, siden folk er forskjellig,og forventer forskjellig. Men omtrent så er det skrevet iallefall.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 I følge fleire tråder som har inneholdt bastante påstander, vistnok fra fagmiljø, så kan du klage og kreve fiks eller penger for alt som ikkje er som forventet. Det stemmer dette, du kan klage og kreve så mye du bare ønsker på alt kjøper... det er ikke noen som kan hindre deg i dette.. Du kan også klage i 100år etter at kjøpte dingsen for den saks skyld, men om det fører til noe er annen sak. Men på bakrgrunn av det egentlig mener, så påviler det selger et stort ansvar, derfor er det etter mitt syn viktig at båten vises og sjekkes grundig av kjøper. Om jeg hadde solgt båten uten å løfte den på land for sjekk, som viste at selger selv har sjekket båten... og krabaten hadde gått på grunn etter en time eller en uke, og deretter kommet og klaget over at båten var solgt skadet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Kan trygt kjøpe usett, om du finner drømmebåten. I følge fleire tråder som har inneholdt bastante påstander, vistnok fra fagmiljø, så kan du klage og kreve fiks eller penger for alt som ikkje er som forventet. Eg forundrer meg stadig over slike påstander, siden folk er forskjellig,og forventer forskjellig. Men omtrent så er det skrevet iallefall.. Dette er et viktig poeng og noe de fleste av oss sikkert er interessert i å få en klar og tydelig avklaring på. Av ditt innlegg skjønner jeg at du besitter kunnskap og kompetanse på området og da hadde det vært fint med en faglig tuftet uttalelse fra deg om dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bearded Beast Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 (redigert) Og der kom Mr saklig på banen. jøje meg http://www.youtube.com/watch?v=kndbk08uDbQ&feature=related Redigert 13.Mars.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Hadde aldri hverken kjøpt eller solgt en båt uten å hatt den oppe for inspeksjon! Hva om kjøper skulle gå på et eller annet på vei hjem, for etterpå å hevde at dette er en skade som var på båten da den ble levert? Det blir vel påstand mot påstand... Jeg syns i alle fall det er like viktig å gjøre dette for både kjøper og selger Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Spørsmålet er kan hende snarere hva kan man oppdage, ved å ta båten opp? Hvis man som kjøper er uten kunnskap og kompetanse, hva hjelper det da å se båten under, når man hverken vet hva man faktisk ser eller hva man burde se etter? Hva hjelper det deg som selger at kjøper har sett båten under, uten å oppdage en skjult feil (som regel PP naturligvis)? Den blir jo ikke mindre skjult av at den ikke blir oppdaget? Kjøpslovens spørsmål som er relevant her er hva kjøper "burde ha oppdaget" og i det spørsmålet må nok selger i stor utstrekning ta kjøper "som kjøper er". Så egentlig står man igjen med spørsmålet om der er synlige skader eller andre avvik under vannlinjen. Det kan man like lett ordne seg med avtalevilkår om. F. eks. at selger bekrefter hva tilstanden var sist båten var oppe, at han ikke deretter har skadet båten ved støtning mot noe, og eventuelt hva man skal gjøre hvis det likevel viser seg å være noe feil "der nede" Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Kan trygt kjøpe usett, om du finner drømmebåten. I følge fleire tråder som har inneholdt bastante påstander, vistnok fra fagmiljø, så kan du klage og kreve fiks eller penger for alt som ikkje er som forventet. Eg forundrer meg stadig over slike påstander, siden folk er forskjellig,og forventer forskjellig. Men omtrent så er det skrevet iallefall.. Av ditt innlegg skjønner jeg at du besitter kunnskap og kompetanse på området og da hadde det vært fint med en faglig tuftet uttalelse fra deg om dette. Troll Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn-V Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Man bør jo se ann de man kjøper av og kanskje.. jeg kjøpte båten av pensjonister som var 100 % ærlig , det var ikke noe problem i hele tatt å ta avgjørelsen ved å kjøpe båten.. jeg var hvertfall ikke i tvil om det skulle være noe skade på båten. Eier sa selv at han hadde vært nedi med bunnen ett sted, men trolig ikke noe farlig som det heller viste seg å ikke være :) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 jeg kjøpte seilbåten min i 2004 og fikk kranbil til å løfte den. måtte betale dette selv, men hadde en deal med selger om at hvis jeg fant noe under båten som førte til at jeg ikke ville kjøpe så skulle jeg slippe å betale:) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Det er en selvfølge å få løftet båten på land før kontrakt er underskrevet og båt overlevert, og kostnadene med det skal også bæres av selger selvfølgelig. Snakker av erfaring. Gjorde et "kupp" for mange år siden og kjøpte en Nidelv 24 som var strøken overalt og jeg sa at her var det ikke nødvendig med noe kranløft. Etter noen turer viste det seg at båten hadde vært grunnstøtt og fått en knusningsskade midt under motor. Vann kom inn, også når solen skinte.... Fikk opp skuten og så at selger behørig hadde bunnsmurt oppå skaden, så han visste hva han gjorde. Gikk ikke videre med saken siden jeg fikk god hjelp til å fikse dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.