olews Startet 13.Mars.2011 Del på Facebook Startet 13.Mars.2011 I en oppgave ba Telenor om prosedyre for avsluttning av nødtrafikk. Dette er ikke opphevelse av radiotauset, det er noe annet. Det de lurer på er hvordan hele nødtrafikken skal avsluttes. Dette står ikke forklart i boka, det eneste som står handler om opphevelse av radiotaushet. Distress Finee finner jeg ikke i læreboka. Nå er min lærebok gammel. På en eller annen måte må jo den koordinerende stasjonen kunne formelt avslutte nødmeldingene og påfølgende kommunikasjon. Å si distress call from zz UTC xx:xx cleared etc er kanskje ikke helt korrekt det heller selv om det er det man vil si. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Una Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Når nødtrafikken er slutt skal den radiostasjon som har ledet nødtrafikken, sende melding til alle stasjoner om at normalt arbeid kan gjenopptas. Meldingen skal sendes på den kanalen som ble brukt til nødtrafikken i følgende form: -MAYDAY -alle stasjoner (uttales 3 ganger) -dette er -klokkeslett -navn og kallesignal på den som var i nød -SEELONCE FEENEE Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
POL Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Opphevelse av radiotaushet er det samme som å avslutte nødtrafikken. Den som ledet nødtrafikken avslutter denne, når nødsituasjonen er over. Uttrykket for å avslutte nødtrafikken er - SILONCE FINI - slutt på radiotaushet, dvs. at VHF med CH 16 kan brukes på vanlig måte. Hele prosedyren: Mayday All stations x 3 This is: Navn på den som avslutter nødtrafikken x 3 med kallesignal og event. MMSI nummer Time: xx UTC (Klokkeslett da nødmeldingen gikk ut) Navn på den som var i nød med kallesignal og event MMSI nummer SILONCE FINI Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 13.Mars.2011 Del på Facebook Svart 13.Mars.2011 Beklager Una. Du kom meg i forkjøpet,postet mitt innlegg før jeg så ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.