Jump to content

Erfaringer med ferie på Østkysten av Sverige?


Bitteliten

Recommended Posts

Årets tur planlegges og vi lurer litt på å dra rundt til Østkysten av Sverige. Om vi drar på litt regner jeg med 2-3 dager til Malmø -dvs at vi kommer til å gå til Marstrand på en dag - så gjennm sundet og inn til Malmø.

 

Men hvordan er det fra Malmø og videre langs kysten? Jeg har ikke så store tanker om hvor langt vi drar - men lenger nord enn Stockholm skal vi nok ikke.

 

Er det noen som har erfaring og anbefalinger å komme med?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke været den vej, men kender til området gennem samtaler med andre sejlere, der har taget turen.

 

Stykket fra Malmö langs Skåne sydkyst er ikke påfaldende spændende. Almindelig kystlnie og små fiskerbyer. Ystad er færgehavn. Herfra er ikke langt til Bornholm, der er et besøg værd!

 

Man krydser Pukaviken (godt fiskeri efter laks) og når til Karlskrona. Her er lidt skærgård med fine steder - men ikke mange. Igen almindelig, lidt kedelig kyst forbi atomkraftværket i Oskarshamn. Nord for Kalmar begynder skærgården igen. Fra Malmö til Kalmar er der cirka 220 Nm. Herfra yderligere cirka 110 nm til Stockholm.

 

ôland skulle være hyggeligt. Men hvis mit indtryk er rigtigt, så er den smukke del af Sverige vestkysten og ikke østkysten. Hvis I holder af naturhavne og små, uforstyrrede steder så er det nok ikke sagen at tage den tur. Jeg håber, at andre herinde har personlige erfaringer, der kan nuancere mit andethåndsindtryk.

 

Man gør I det, så regner jeg bestemt med at I stopper op i Helsingør så jeg kan byde på en kold øl :smiley:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt at det er fin skjærgård fra Oscarshavn og nordover opp til Stockholm. Jeg har vært en del turer i Västervik skjærgård -den er flott men ikke så stor. Og det blir transport fra Varberg til Oscarshamn tenker jeg. 3 dager dit - masse diesel - men kanskje mulig?

 

Vi kan jo møtes et sted også Major Andy - kanskje i Marstrand hos Peter og Gunilla og pizza og øl på Lasse Majas? :smiley: Peter har diesel og vann - det trenger vi også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har også vurdert den turen og kommet til at strekningen rundt Syd-Sverige virker lite interessant.

Alternativet vil da bli Göta Kanal som i seg selv ser ut til å ha mye å by på.

Vi har så pass tung båt at vi nok venter med det til et år vi har mere og sterkere "slusemannskap".

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Ja, jeg tænker at med de erfaringer som du fortalte om sidste sommer med hvad din familie synes om ved bådlivet, så ville mit bud ikke være en tur langs østkysten. Men det ved I jo bedst selv...og Göta kanal er jo noget helt særligt men man skal ned i tempo, tror jeg. Det skal vi prøve en gang, men nok først når arbejdet ikke fylder så meget. der skal være tid nok.

 

Og jeg er helt frisk på en pizza (eller noget andet. Hvad ER det med nordmænd og pizza? Er det blevet Norges nye nationalret??) Enten i Helsingør eller et andet sted. Vi regner med at turen går op til "Bästkusten" omkring den 1/7 og herefter en tre ugers tid her. Vi skal også ind over Peter og Ringens en dags tid for service og reperation af en utæthed i varmeveksleren. Så Marstrand er da et godt bud! Hedder Peters kone i øvrigt ikke Pernilla?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hun heter nok Pernilla - du har helt rett :smiley:

 

Vi har ikke helt klart for oss når det blir ferie i år - men kart og havneguider for reisen helt til Stockholm er nå bestilt - så får vi se hva det blir til. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg har av elektroniske kart ombord - må sjekke det når vi henter båten om noen uker. Jeg satser på oversiktskart på papir og detaljer elektronisk.

 

Gøta Kanal tror jeg rett og slett jeg ikke har tålmodighet til, men jeg skal tenke litt på det. Faktisk frister det litt. Jeg mener å erindre at den går inn mellom Norrköping og Västervik omtrent - stemmer det?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt 3 ukers ferie i båten i år. Vi drar greit ned til Gøteborg på 2 dager. Så er det opp Göta Älv til Trollhättan og Trollhättans kanal om jeg forstod rett. Hvor mange dager gjennom Göta kanal før vi er i Mem? Så tenker jeg en tur til Gotland, så til Västervik i 2-3 dager (mange fine steder her som feks Idø http://www.idoskargardsliv.com/). Jeg tenker innsiden av Øland videre. Men hva er stedene videre som er bra å ta med seg når vi går videre sydover? Er Bornholm et sted som bør besøkes?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi var en tur i Göta kanal for seks- syv år siden. (OBS: Selve Göta kanal begynner på østsiden av Väneren ved Sjötorp).

Vi var borte ca 4 uker, inkludert sikkert 1 - 2 uker for t/r Indre Oslofjord til Göteborg i 7 - 8 knop. Vi kom til Wadstena ved østsiden av Vätteren før vi snudde hjemover igjen.

 

Når du kommer inn i kanalene får du i liten grad utnyttet fartspotensialet i båten din. Max fart er 5 knop på kanalene hvis jeg husker rett. Slusene er åpne fra ni om morgenen til seks på ettermiddagen. Vi ble i liten grad "forsinket" av rutegående trafikk som hadde prioritet i sluser / forbi broer. På nettsidene til Göta kanal sier de selv at turen tar 6 -7 dager. Dette er sikkert avhengig av hvor mye du skal stå på vs. familie som krever dager med land-ligge. I tillegg må du legge til tid for reisen Göteborg - Sjötorp.

 

God tur!

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Nå begynner planene å legges for årets seiltur!

 

Reiseruta per nå er Mumiland, Pippilangstrømpeland og Legoland. (stemmer vi har med små barn på tur)

 

Vi satser på avreise ca 25.4, planlegger å gå relativt kjapt ned til Gøteborg, hvor vi reiser gjennom Gøta Kanal til Stockholmsskjergården, så til Turku i Finland der Mumiland ligger, via Åland, tilbake gjennom “The Finish Appalagio”, ned langs Svenskekysten, Over til Gotland for å hilse på Pippilangstrømpe, så på innsiden av Øland, ned til Bornholm, så ned til Tyskland, opp via Danmark østkyst, inn Limfjorden for å ha 1 uke danmarksferie på Fur med 4 andre småbarnsfamilier, så ut Limfjorden og over til Lesø, over til Vestkusten, så opp vestsiden av Oslofjorden på vei hjem til Oslo ca 16.8.

 

Totalt ca 2200 nautiske mil på ca 113 dager. Dette gir oss i underkant av 20 nautiske mil i snitt pr dag, som virker ganske ok mtp at det er viktig med korte etapper og mange liggestille dager for barna 1 og 3 år.

 

2277231646_55328f905a_o.jpg

 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt 3 ukers ferie i båten i år. Vi drar greit ned til Gøteborg på 2 dager. Så er det opp Göta Älv til Trollhättan og Trollhättans kanal om jeg forstod rett. Hvor mange dager gjennom Göta kanal før vi er i Mem? Så tenker jeg en tur til Gotland, så til Västervik i 2-3 dager (mange fine steder her som feks Idø http://www.idoskargardsliv.com/). Jeg tenker innsiden av Øland videre. Men hva er stedene videre som er bra å ta med seg når vi går videre sydover? Er Bornholm et sted som bør besøkes?

 

Hei!

 

Du kan bestille såkalt express billett, hvilket gir deg "forkjørsrett" i slusene. Da betaler du dobbel pris (ca 8000 SEK) og du tar turen på 3 dager fra Sjøtorp til Mem. 54 sluser en veg, og vi snakker da 12 timers dager med såre håndflater etter tau. Bruk hansker. ( tips fra en som har gått kanalen to ganger....... uten hansker).

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

sommeren 2009 var vi på en tre mnd tur, danmark, tyskland, bornholm,øland, stockholm, gøtakanal. Turen kan anbefales, spesielt østkysten nord for Øland og videre opp mot Stockholm var fantastisk fint område. Gøtakanal var og en fin opplevelse som vi ikke ville vært uten. Men, vi gjennomførte ettappen Gøtakanal i slutten av august, med svært liten kø og mottrafikk. Tror ikke jeg hadde orket kanalen i fellesferien. Legger ved link fra hjemmesiden vår. Der er det bilder og logg fra turen. http://www.sarepta37.piczo.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...