Jump to content

Min sollux 24AC "rep. og oppussings" tråd


HansT

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte meg en sollux24AC for ei uke siden som trenger litt reprasjoner og slikt, så tenkte og starte en liten tråd her om det.

Er bare og komme med tips vis noen har no :wink: e

Båten har vært på skjær før jeg kjøpte den så den trenger litt nye ting undre kan man si.hehe...

legger ut noen bilder fra båten og ting som har blitt fikset her.

 

noen bilder fra innredninga på båten(litt rotete her men)

imag0128.jpg

 

imag0129.jpg

 

imag0130.jpg

 

imag0131.jpg

 

imag0132.jpg

 

imag0133.jpg

 

imag0134.jpg

 

imag0135.jpg

 

imag0136.jpg

 

Rep av roret:

imag0147.jpg

 

imag0148.jpg

 

imag0149.jpg

 

imag0150.jpg

 

imag0151.jpg

 

imag0152.jpg

 

imag0153.jpg

 

Sveising av ny syrefast septiktank:

imag0156.jpg

 

imag0157.jpg

 

imag0158.jpg

 

imag0159.jpg

 

imag0160.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja ser bra ut foreløbig, men er en del å gjøre. må bland annet rydde opp i det elektriske da det ser ut som al-kaida har vært der..hehe...er mange løse ledninger som det står strøm på bl.a.

Men målet er å ha den sjøsatt og klar for bruk den 1.April så har noen dager med mye jobbing...hehe..

Link to post
Share on other sites

hehe, ja. Jeg vet akkurat hva du mener! thumbsup.gif Hadde samme drittet i snekken min, ledninger alle veier... Fikk vekk alt av ledninger, og strekte nye. Fikk skrudd på noen skinner, og lagt ledningene i, så det ble riktigt bra til slutt flag_bp.gif Er alltid mye og gjøre i ''nye'' båter, men jeg syntes det er ganske så kos thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

ja er som regel sånn når en kjøper ny båt.er sikkert en 3-4 eiere som har hatt sin "gode" løsning på det elektriske og da blir det masse virr varr... men skal rive ut (nesten) alt elektrisk og legge nytt.

er heldigvid ikke så veldig mye elektriske ting så blir nok ryddig der når jeg er ferdig... tenkte og legge opp egen jording og pluss skinne inne under dasjhbordet så det ikke går 10 000 ledninger fra hovedstrøms bryteren...

Og er selvfølgelig moro og holde på i båt, er nesten mer artig det enn å bruke den noen ganger...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

liten oppdatering her:

rep av roret:

imag0171.jpg

 

imag0172.jpg

 

imag0173.jpg

 

imag0174.jpg

 

imag0175.jpg

 

imag0176.jpg

(alt bunnstoff ble fjernet før jeg la på gelcoat)

 

Og så ble alt montert på båten med ny flyndre(lager selv.hehe):

imag0181.jpg

 

ble ganske bra det her syntes jeg.

bare få på litt primer og bunnstoff på roret så blir det så bra atte...

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke lenge før skuta treffer vannet håper jeg!

I dag fikk jeg fikset nesten alle små skadene på båten,bare noen få igjen nå :thumbsup:

Fikk også en meget hyggelig pris på rep av kalesja i dag, bare 2-300 kr,så den blir send på rep i mårra...hehe...

Så da gjenstår det bare en ny rute til vindskjermen,montere septiktank m/tilbehør og rydde litt i det elektrise. Også selvfølgelig vanlig vårpuss da.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er kanskje på tide å oppdatere litt her.

Har fått gjort en del siden sist og er ikke lenge før den blir sjøsatt nå,selv om målet var å bruke den i påska.

ser ikke ut som den kommer på vannet før uka etter påske da starteren til motoren plutselig fant ut at den ikke ville mer og måtte på rep.

Men uansett så har jeg tatt noen bilder :

 

Her blir ny septiktank montert.

 

imag0192.jpg

 

imag0193.jpg

 

imag0198.jpg

 

Mye elektrisk her som ikke virket, så bestemte meg for å få byttet ut litt.

 

imag0194.jpg

 

Tok lit tid å få av plata,men litt bedre og komme til her og få byttet litt.(eneste som virket var wallas'en)

imag0207.jpg

 

Å bytte ett par kabler blei vist til å bytte alt.hehe.. laget til og med ny kabelstokk til motoren da yanmar ikke lager denne lenger.

imag0211.jpg

 

imag0212.jpg

 

Her har dørken kommet på plass og det elektrike er nesten ferdig

 

imag0213.jpg

 

imag0216.jpg

 

Nedi luka her skal tømmepumpa til septiken være

 

imag0215.jpg

 

Så blei benken til førersete og kjøleskap montert og wallasen blei da "gjemt" på siden av denne

 

imag0218.jpg

 

imag0219.jpg

 

Det var vel di bildene jeg har for øyeblikket,men er ikke ferdig med båten ennå så det blir jo fler..hehe..

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

Vakkert :smiley: Står på du :thumbsup: Kjekt å følge med når vi har helt lik båt :cool: Mange ideer å få her. Wallasen din ligner veldig på min. er plassert under sitteplassen bak på babord side.

dsc_0803.jpg

Er god den wallasen :yesnod:

Som du ser så trenger jeg og litt rydding av det elektriske

dsc_0801.jpg

Batterivenderen som du ser på bildet er byttet med en fra biltema. Har tenkt å legge en 10mm2 kabel fra + på forbruksbatteriet til en 50A hoved(automatsikring)og så videre til en + skinne, deretter en 10mm2 kabel fra - på forbr og til en - skinne. Sånn det er nu går alt som ikke går via bryterpanelet på + og - minus polen. ikke bra :worry:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Kan henne vi har samme wallas ja,min er en 1800 sail. er vel på 1,7kw vis ikke jeg husker helt feil. Utrolig god varme i denne...

Liker den "bak veggen" din inn til AC. Kan jeg spørre hva denne er lagd i? må bytte min til vinteren tenker jeg da min er hvitmalt og stygg.

Har også fått skipsdørk belegg som skal legges til vinteren,men kan jo ikke gjøre alt første året må jo ha litt jobb til vinteren igjen også...hehe...

Ja var veldig deilig og få byttet ut det elektriske,nå virker alt også er det ikke noen løse ledninger som slenger rundt under der sånn som det var...

Jeg kjøpte meg ett nytt bryterpanel med automat sikringer som det går en 8mm2 kabel fra og ned til hovedbryter(som også er ny fra biltema) også går det en 10mm2 kabel opp til en ekstra sikringsboks under dasjen som wallas,kjøleskap og slikt er koblet til pluss at jeg har en gjordingsskinne under der med en 20mm2 kabel som går til - pol på forbruk.

Link to post
Share on other sites

Er under setet i kabinen bak ac. til høyre på bildet. wallasen står fast oppå en plate hvor det er skjært ut til lampeoljedunken. er bare å trekke den opp når man skal fylle på. Wallasen er vel av stål og ikke malt trur jeg. skal se etter. Har litt å gjøre jeg å ja med bytting av skroktrekk i av og forkabinen pluss noe med dørken og sengeløsning fremme og bytttting av gardiner. lanternene er også litt dårlig i plasten. Det grønne lyset ser gult ut. tenkte å farge med grønn tusj som midlertitig løsning.

gjør bare det viktigste nå for å kunne bruke båten i år :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er under setet i kabinen bak ac. til høyre på bildet. wallasen står fast oppå en plate hvor det er skjært ut til lampeoljedunken. er bare å trekke den opp når man skal fylle på. Wallasen er vel av stål og ikke malt trur jeg. skal se etter. Har litt å gjøre jeg å ja med bytting av skroktrekk i ac og forkabinen pluss noe med dørken og sengeløsning fremme og bytttting av gardiner. lanternene er også litt dårlig i plasten. Det grønne lyset ser gult ut. tenkte å farge med grønn tusj som midlertitig løsning.

gjør bare det viktigste nå for å kunne bruke båten i år :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...