S/Y Emma Startet 14.Mars.2011 Del på Facebook Startet 14.Mars.2011 (redigert) Regelverket kring medlemskap i folketrygda når ein er på langtur i meir enn eitt år er litt diffust. For eit par år sidan stod det følgjande å lese på NAV sine spørsmål og svar-sider: Jeg skal reise jorden rundt i 18 måneder. Er jeg å anse som bosatt i Norge i denne perioden' date=' slik at jeg beholder mitt pliktige medlemskap i folketrygden?Svar: Nei, ditt pliktige medlemskap i folketrygden opphører. Det gjelder ved opphold i utlandet som varer, eller er ment å vare, utover tolv måneder. Du kan heller ikke søke om frivillig medlemskap.[/quote'] No er det derimot endra til: Jeg skal oppholde meg i utlandet utover ett år, og har søkt og fått innvilget frivillig medlemskap. Hvilken betydning får det for trygdeavgiften?Svar: Du må betale trygdeavgift for frivillig medlemskap til NAV Internasjonalt. Når du ikke lenger er pliktig medlem, skal du ikke trekkes trygdeavgift av likningskontoret som pliktig medlem i folketrygden. Ein kan tydelegvis søke om frivillig medlemsskap no. Veit nokon kva kriterie som ligg føre for eit frivillig medlemskap? Og kva trygdeavgift må ein betale for eit medlemskap til NAV Internasjonalt? Eg har planar om å reise minst tre år rundt jorda, og vil ikkje ha fast inntekt i Noreg i denne perioden. Litt strøinntekter frå reisebrev o.l. kan verte aktuelt undervegs. Det er jo litt kjedelig om ein vert kronisk sjuk på tur, og ikkje får dekt behandling av dette når ein kjem heim att Korleis har andre langturseglarar løyst dette? Redigert 14.Mars.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Trygdeavgiften På meg virker det som at du må ha en eller annen form for inntekt for å komme inn under dette systemet Redigert 14.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Eg har sendt epost til NAV om dette. Får vel svar om nokre veker... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mateco Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Bitteliten hadde en tråd om dette gående for en tid tilbake: Langtur - hvordan forholde seg til medlemskap i folketrygden? Du finner kanskje noen svar her ?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jawik Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Dette innbefatter vel også problemet som noen (båtboere) har her i Norge når de ikke kan vise til fast bo adresse. Hva skjer i slike tilfeller... Fortsatt Klippet fra NAV: Hva koster det? Du betaler trygdeavgiften på vanlig måte sammen med skatten, selv om du er på ferie. Har du ingen inntekt, skal du heller ikke betale avgift. Vist en ikke betaler noe avgift er en da fortsatt medlem utover 12 måneder. Ikke enkelt å tolke reglene. Redigert 14.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Nøtterøy Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Folketrygden er koblet opp mot arbeidsinntekt som du sikkert vet. Om du ikke har inntekt i Norge vil du heller ikke være automatisk medlem i folketrygden. Selv har jeg vært ute i noen år så jeg kan litt om dette her. Du kan søke frivillig medlemsskap, men ofte må du da betale arbeidsgivers del av folketrygden i tillegg til 7.8% ca totalt 20%. Det finnes muligheter i å registrere et enkeltmannforetak, og skatte gjennom det. da er avgiften til folketrygden rundt 11%. Men du skal jo ikke ha noe særlig inntekt alikevel, så i ditt tilfelle blir det kanskje noe spesiellt. Men om du er ute av folketrygden i mer enn 3 år, tar det nye 3 år i jobb hjemme før du er fullverdig medlem igjen. En mulighet er kanskje og registrere seg som student før en reiser, da er man ikke betalene til folketrygden alikevel, ei mister man noen rettigheter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Kva om ein let vere å melde om flytting? Då bur ein jo i teorien i Noreg medan ein er på tur... Vert det rekna som inntekt dersom ein t.d. får nokre tusenlappar i ny og ne frå diverse aviser/blad heime i Noreg (frilans)? Det med å studere var kanskje ikkje så dumt.... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Raskt(!) svar frå NAV: Vennligst se vedlagte infoskriv for generell info. Som det vil framgå der oppfyller du ikke kravene for å kunne få beholde ditt medlemskap i folketrygden mens du er ute av landet. Ut i fra din beskrivelse vil i ditt tilfelle medlemskapet opphøre i det du reiser ut, fordi du på forhånd har planlagte å være ute over 12 mnd. Vi gjør oppmerksom på at vårt svar kun er generell info. En formell søknad er nødvendig for å kunne få et juridisk bindende svar. Med vennlig hilsen NAV Internasjonalt Vedlagt doument: http://dl.dropbox.com/u/457972/Arbeidstakere%20innenfor%20E%C3%83%CB%9CS%20010310.doc Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Sitat: Ut i fra din beskrivelse vil i ditt tilfelle medlemskapet opphøre i det du reiser ut, fordi du på forhånd har planlagte å være ute over 12 mnd. Dette må jo betraktes som et flåsete svar for det vil jo si at du blir "fredløs" i det øyeblikket du kaster loss. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Byråkrati på sitt verste! Her er det nok berre å starte leitinga etter smutthól. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Zach Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 ... Dette må jo betraktes som et flåsete svar for det vil jo si at du blir "fredløs" i det øyeblikket du kaster loss. "Kaster loss" er ikke det samme som å være ute av landet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Første skritt er jo å planlegge å være ute i under ett år og så utvide dette til flere år om man føler for at man alikevel ikke vil hjem etter ett år. Hva om du oppretter et enkeltmannsforetak og hver gang du klarer å selge en liten artikkel eller noe så fakturerer du med selskapet og har en inntekt i Norge via det, da har du jo inntekt hjemme og vil vel kanskje få forbli i folketrygden ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Det kan gå an. Men no er ikkje eg den einaste som skal vere med på denne turen.. Då må vi i så fall opprette kvart vårt selskap. Det burde då gå an å kunne ordne dette uten å gjere det på denne måten. Er virkelig alle som reiser på jordomsegling utmeldt av folketrygda undervegs? Dette må jo vere ei ganske vanleg problemstilling...! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Nøtterøy Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Det må være en viss størrelse på inntekten, du finner det på sidene til NAV. Ikke "planlegg" å reise på tur, og for all del ikke meld utflytting. Kall det en "dannelse reise", eller hva som helst. Om du melder utflytting må du selge eventuellt hus i Norge før du får godkjent utflytting. Hvorfor si noe i det hele tatt, ingen vil spørre alikevel, når selvangivelsen kommer står det inntekt 0, da er det bare og underskrive og sende inn (om du har hatt 0 i inntekt selvfølgelig). Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Angriper en ikke denne problematikken i fra gal ende. Hva er fordelen med NAV og hva er det en taper på å ikke være medlem. NAV er jo en slags forsikring for medlemmene. Så vidt meg bekjent taper en retten til dekning for sykdomsutgifter og eventuell transport til Norge, samt ulykkesforsikring og noen få prosent av pensjonsrettighetene en allerede har opparbeidet - "i det øyeblikk en kaster loss" - og en må i tillegg opparbeide seg nye rettigheter når en returnerer til Norge. En reiseforsikring vil jo kunne dekke opp for sykdomsutgifter og transport til Norge. Ha i tillegg en ulykkesforsikring. Og topper en dette med en pensjonsforsikring er en vel dekket opp på samme måte som via NAV. Etter noen år som i mitt tilfelle måtte jeg opparbeide meg nye rettigheter og når dette var oppfylt kunne jeg avvikle nevnte forsikringer vist jeg ønsket. Og dette uten å måtte trikse seg til avtaler (bosted) som i realiteten kan endres underveis av NAV og da sannsynligvis når en er lengst vekk fra Norge. Kan bli surt for skipskassa. Hvordan vil du forklare til NAV at du havnet på sykehus i hutaheiti og krevde å bli transportert med fly til Norge dersom NAV tror at du fortsatt er i Norge... Redigert 14.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Ikke "planlegg" å reise på tur, og for all del ikke meld utflytting. Kall det en "dannelse reise", eller hva som helst. Om du melder utflytting må du selge eventuellt hus i Norge før du får godkjent utflytting. Hvorfor si noe i det hele tatt, ingen vil spørre alikevel, når selvangivelsen kommer står det inntekt 0, da er det bare og underskrive og sende inn (om du har hatt 0 i inntekt selvfølgelig). Enkel og grei måte dette, og helt lovlig også... Fordelen med selvangivelsen nå, er jo at en ikke trenger underskrive, men stilltiende godta det som står der... Det er jo ikke så lett å melde flytting til en båt som farter "verden rundt"... vet ikke om det finnes dynamisk postadresse.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Adresse: 62°11'46.6218 lat, 6°7'33.3546 lon Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Ikke helt nøyaktig - du havnet inne i bukta mot klubbhuset 62°11'46.82 lat, 6°7'32.70 lon er vel ved masta de. Bør vel bruke noe annet en OpenCPN når du virkelig trør til. Blir som Hutaheiti, 4842 Arendal og Thahiti avhengig av hvilke system en anvender. Redigert 14.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
uterus Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Hei jeg var ute i 3 år. Jeg søkte om frivillig medlemsskap men fikk avslag da jeg skulle være vekke 3 år. Ta et år av gangen og ha en sykeforsikring ut over eøs-området når du drar fra kanariøyene. Ta med deg helsetrygdkortet og tegn forsikring etter dette. Reglene er firkantet og dermed må NAV svare som de gjør. Er planen lenger enn ett år så er det slik at man ikke kvalifiserer til medlemsskap, med mindre man er pensjonist,, da er det ikke noe problem. Vi valgte http://scandinavia.ihi.com/, de var billigst på sykeforsikring da vi dro, de krever ikke medlemsskap av folketrygden. De er gode på fulltegning reiseforsikring uten avbrekk. De fleste reiseforsikringer dekker bare opptil 45 dager i strekk. Håper dette var til hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Takk for godt svar, og ei bok som har vore til stor inspirasjon Edit: 2510 DKK per år for worldwide reiseforsikring frå ihi ifølgje nettsidene deira. Stemmer dette med det du betalte? Redigert 14.Mars.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Hei jeg var ute i 3 år. Jeg søkte om frivillig medlemsskap men fikk avslag da jeg skulle være vekke 3 år. Ta et år av gangen og ha en sykeforsikring ut over eøs-området når du drar fra kanariøyene. Ta med deg helsetrygdkortet og tegn forsikring etter dette. Takk - alltid utrolig kjekt med noen som har gjort dette før. Så det vi gjør er altså å ikke si i fra til noen - bare be om helsetrygdekort. Beholde huset, ikke melde flytting, reise hjem av og til for å signere selvangivelsen. Om den viser 0 i inntekt (hvilket den ikke vil gjøre fordi vi vil ha renteinntekter fra reisekassa vår) så er det greit. Og utleie av huset bør vi ikke si så mye om til NAV kanskje Reisen vår er ikke tenkt å være i 3 år. Vi vet ikke hvor lenge den er tenkt å vare, og vi tar 1 år av gangen. Og vi kommer jo hjem en gang i året sånn omtrent (jeg ser for meg en hjemreise før Stillehavet etter ca 10 måneder - en etter Stillehavet når det er orkan sesong og vi ligger på NZ). Vi kommer til å være hjemme 2-3 måender i hvertfall når vi reiser fra NZ - og da kan vi jo jobbe litt. Og da er man fortsatt medlem av Folketrygden? Redigert 14.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
uterus Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Nei tror vi betalte 10000 for 2 personer, tror det har med at vi ikke var medlem av folketrygden og at vi skulle ha dekning 365 dager i året. Men hvis du tar kontakt med dem er de veldig behjelpelig med å finne en god løsning for dere. Lurer dere på andre ting ta kontakt med oss via hjemmesiden www.uterus.no FOr å være medlem av folketrygden så er det som det ble nevnt tidligere krav om at du oppholder deg mye i Norge de årene dere er ute (jmf John Fredriksen :-) ). Holder ikke med korte turer en gang i året. Men vi traff flere som hadde hus og beholdt medlemskap uten å si fra. Vi solgte alt og dermed hadde vi ikke adresse. Redigert 14.Mars.2011 av uterus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Dei tilbyr "Sundhetsforsikring" og "Rejseforsikring". I Noreg er vel det meste av helsemessige utgifter dekt av reiseforsikring. Er det "sundhetsforsikring" ein må bestille frå våre naboar i sør for å få dekt sjukehusutgifter etc.? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Zach Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) ... Og da er man fortsatt medlem av Folketrygden? Kopiert hit fra nav.no: Når du oppholder deg i utlandet kortere enn 12 måneder er du fortsatt medlem i folketrygden. Du som veksler mellom å være i Norge og i utlandet, må oppholde deg i Norge i minst seks måneder hvert år for ikke å gå ut av folketrygden. Periodene regnes kontinuerlig og legges sammen, uavhengig av kalenderår. Det er den faktiske tiden du oppholder deg i utlandet, uavhengig av hvor du er folkeregistrert, som legges til grunn i vurderingen av hvilke rettigheter du har. Samme regler vil gjelde for deg som for turister i utlandet. (Sitatet ovenfor er hentet fra "Pensjonist i utlandet"). Et annet forhold man skal være obs på er opptjening i ny alderspensjon ("pensjonsbeholdningen"), og vil gjelde fullt ut for den som er født i 1963 eller senere. Man sparer til "pensjonsbeholdningen" ved at 18,1 % av pensjonsgivende inntekt (begrenset til 7,1 G) godskrives. Det betyr: Han som ellers har ca 500 tusen i inntekt reiser på jordomseiling 2 år*, vil tape ca 181.000 i pensjon - hvis han lever en gjennomsnitlig levealder som pensjonist. *Redigert Redigert 14.Mars.2011 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 (redigert) Så sum av sumarum som det heter bør en vurdere dette før en når 6 måneder og "friperioden" utløper. Mange har kommet seg helskinnet gjennom måneder og år der ute ved å tie ovenfor NAV, men få heller info fra de som virkelig fikk behov for hjelpen og hvilken økonomisk katastrofe de fikk i kjølvannet. Selv har jeg aldri fått brukt noen av våre forsikringer så en kan jo si at dette var penger ut av ventilen, men trygghetsfølelsen var vell verdt utgiftene. Og en side ved en slik sak som NAV er at mange forlater ett gjennomsiktig samfunn hvor alle kjenner alle... og skal en i tillegg sende reisebrev hjem så vet jo alle hvor en oppholder seg og skal en skrive bok om hendelsen så vet hele samfunn om hva en har fortatt seg og lager en en blogg i tillegg så er en garantert at alle vet hva en har gjort. Beklager vist det ble vell mye malurt i skroget, men ha ihvertfall så pass mye fantasi at dere kan forstille dere konsekvensen før eventuelle uhell inntrer. Redigert 14.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.