Jump to content

Slik kan du tape båtlånet ditt hos Elcon Finans


Norfront

Recommended Posts

Det har kommet noen svært farlige regler inn i Elcon Finans sin måte å behandle båtlån.

Hvis signerte lånedokumenter blir overlevert selger, vil Elcon uten videre sende utbetalingen til selger/båtfirmaet, uten at du nødvendigvis har fått overlevert båten.

Går så båtfirmaet konkurs før du får overlevert båten, har du med stor sannsynlighet tapt de lånte pengene dine.

Dette er en svært uheldig praksis fra finansieringselskapet. Den eneste måten jeg kan se at men kan omgå problemet på, er å klargjøre alle lånedokumentene UTEN din signatur, og så signere hele bunken for overlevering til selger samtidig som du overtar båten.

Link to post
Share on other sites

Om dette stemmer er det en merkelig ordning. Sikker på at ikke denne utbetalingesmåten er avtalt som en del av lånedokumentene?

 

Jeg har aldri vært borti tilfeller der et lån har blitt utbetalt uten at det er utarbeidet en utbetalingsinstruks som er signert av låntaker. Jeg tviler på at en finansinstitusjon tør å utbetale et lån uten en slik instruks, dersom de utbetaler feil er de fort de som sitter med skjegget i postkassa. Uten at jeg kjenner finansavtaleloven i detalj ser jeg ikke bort fra at denne har et brukbart sterkt forbrukervern i slike tilfeller.

 

Dersom en slik utbetalingsinstruks ikke har blitt utarbeidet kan du enkelt gjøre dette selv. Lag et enkelt ark med tittel utbetalingsinnstruks, referer til lånet (lånenummer, tilbudsdato eller lignene), identifiser partene (långiver og låntaker)og beskriv hvordan utbetaling skal finne sted. Dateres og signeres av de samme personer som har signert for lånet. Så tilføyes det med penn på lånekontrakten f.eks: Utbetaling etter vedlagte utbetalingsinstruks.

 

For øvrig har Skipper Worse flere nyttige notater knyttet til oppgjør ved kjøp av båt, forhåndsbetaling o.l. på sin nettside.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

BAN: Og det står ingen ting om hvordan utbetaling skal skje i låneavtalen e.l.?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vel om dette er tilfelle så er det noe som skurrrer.. Elcon vil gjerne ha pant i båten om de skal låne ut penger til deg.. for at dette skal være mulig så må båten være registret i NOR.. Dette er ikke mulig uten at båten er din..

 

Da jeg hadde en båt belånt, så betalte ikke Elcon ut penger for NOR reg. var ok og båten tinglyst på meg.. Så ble pengene utbetalt til selger og pantet tinglyst. Så om Elcon nå har endret praksis og utebetaler lånebeløp til selger uten at båten er regisret i NOR på eier finner jeg merkelig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som står beskrevet i låneavtalen er at det skal skje i flere trinn. Det forelå ikke noe bekreftelse fra meg, og det var forhandler og ikke Elcon som informerte meg om at pengene var utbetalt. I mitt tilfelle gikk det bra da båten skulle hentes kort tid etterpå.

Link to post
Share on other sites

Praksisen er slik jeg har beskrevet. Jeg har kontaktet utbetalingsavdelingen deres særskilt for å få bekreftet forholdet.

Båtkjøper blir stilt i en meget farlig situasjon, og risikerer å tape både lånesummen og båten, men tilbakebetale lånet må han sikkert. Og dette systemet regjerer i en tid da det stort sett går konkurs en båtforhandeler i uken! Vanvittig!

Link to post
Share on other sites

Dersom slik utbetaling ikke på noen måte er avtalt kan jeg ikke forstå annet enn at Elcon løper en betydelig risiko.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kan du linke til hvor dette er skrevet av Elcon.. Det er greit å ha noe dokumenterbart og forholde seg til som er skrevet av Elcon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, det står på mine tilsendte lånedokumenter. Sitat: "Vi overfører beløpet til selger når vi har mottatt alle dokumentene i korrekt utfyllt stand. Vi gjør oppmerksom på at ved å utlevere bekreftelsesbrevet til selger, oppstår en forpliktelse til å utbetale lånet når alle forutsetninger for utbetalingen er oppfylt." Sitat slutt.

Link to post
Share on other sites

Jepp, men dette betinger jo at båten må være registrert i NOR for at pantet skal kunne tinglyses.. før dette er jo ikke alle papirer i orden...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, det står på mine tilsendte lånedokumenter. Sitat: "Vi overfører beløpet til selger når vi har mottatt alle dokumentene i korrekt utfyllt stand. Vi gjør oppmerksom på at ved å utlevere bekreftelsesbrevet til selger, oppstår en forpliktelse til å utbetale lånet når alle forutsetninger for utbetalingen er oppfylt." Sitat slutt.

Dersom dette er en del av låneavtalen som låntaker har signerer er jo saken grei. Men det er ingen grunn til å henge ut Elcon. Låntaker har gått inn i dette med åpne øyne.

 

Det er lov til å tenke seg om før man signerer et dokument.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Elcon er en profesjonell leverandør som tar seg betalt for finansielle tjenester både i form av etableringsgebyrer og renter. Da må man forvente at de gjør diskontering og utbetaling på en måte som ivaretar mer enn kun egne behov. Men de som andre sikrer seg alltid ved hjep av en avtale som fritar dem for dette ansvaret vil jeg anta.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...