Jump to content

Lage digital temp. måler til kjølevannet


Retox_93

Recommended Posts

Hei. Lurte på å lage en digital temperatur måler får å ha full kontroll på kjølevannet i motoren. Har sett noen andre her på forumet så har gjort lignende,

Tenkte å brukke noe av denne sorten ? Men helst med en lengre føler. Kom gjerne med forslag til andre målere

 

Hva slags lim eller ''pasta'' skal e bruke får å holde dette tett, og motstå trykket?

 

Annet som e trenger å tenkte på? Tips?

 

 

 

 

 

En eller annen grunn, så ville ikke mobilen ta klare bilder

01242010235.jpg01242010239.jpg

 

01242010243.jpg01242010237.jpg

 

 

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Om du skal lime fast en slik føler som du linket inn, så kan du bruke to-komponent epoxy lim. Sitter som rakkern når det er herdet. Jeg limte fast korken på pumpehuset på bensinpumpa på hytta med hurtig-epoxy. Den pumpa gir ett mye større trykk enn det du har i din motor. Sitter fortsatt etter 4 år :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hei "Retox_93"!

 

Jeg har montert et slikt Clas Ohlson-termometer for å ha en viss kontroll på eksostemperatoren, dvs. sjøvannsgjennomstrømningen. Føleren ble puttet inn i en passende kobberhylse, som så ble klamret fast nederst på eksosbendet v.h.a. patentbånd. Displayenheten ble montert lett synlig ved førerplassen.

 

Med dette opplegget vil jo ikke termometeret måle den korrekte temperaturen på blandebend/eksos, men mer en slags relativ verdi. Når man, etter litt testing, har funnet ut hva termometeret viser i normaltilfeller når sjøvannsgjennomstrømningen er OK, så ser man det raskt dersom temperaturen skulle stige merkbart over dette nivået. I mitt tilfelle har jeg lest av maksimalt 52 grader ved god sommertemperatur i sjøen og marsjfartturtall på motoren. Dersom temperaturen stiger særlig over dette, vet jeg at det bør sjekkes litt, bl.a. mht. vannmengde ut av eksosutløpet. Jeg har også anskaffet en bimetallstermostat, som jeg tenkte å montere på tilsvarende vis, for dermed å kunne få til en slags eksostemperaturalarm, men den ligger nå fremdeles i duppedittskrinet ombord...

 

Her er et bilde som viser montasjen av temperaturføleren til termometeret:

 

tempfoeler_ebend.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Arvid_a

Der ligger føleren bare inntil blandebendet. Godt mulig det hadde funka for meg også, Bare på manifoilet.

 

Hovedsakelig er det det e også vil vite. Hva tempen er og vis den stiger så burde e begynne å feilsøke. Evt impeller eller noe sånt.

 

Annen årsak er at e har en Yanmar 3QM som har en tendens til å sprekke i toppen, Pågrunn av varme og tette kjølekanaler. Derfor syntes e at det er viktig å holde dette under vakt pågrunn av at en ny topp har e ikke råd til. Har dårlig budsjett som 17 åring :)

 

Vil heller bruke en ekstra 300 kr får å holde dette under vakt. Vis tempen begynner å stige høyere kan e få fiksa dette, Uten den måleren, Kan det gå til at toppen rykere istedefor å e må ut med 15-20 tusen.

 

Nå ligger den på ca 40-45 grader

 

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk lyst til å være litt inovativ. Har derfor gått til innkjøp av trådløst steketermomenter fra Claes Olshon.

Tåler alle aktuelle temperaturer. Kan feste mottakerenheten ved førerplass slik at temperaturen synes. Kan også stille inn alarm på ønsket nivå. Senderenheten plasseres slik at den er enkel på komme til og slå på (separate batterier). Føleren festes f.eks. utenpå eksosmanifolden eller eksosbendet og har ledning til sender. Eneste ulempen er altså at du må sette på giver og mottaker manuelt med bryter før bruk. Du må også stille inn alarmen på ønsket nivå hver gang du har slått av enheten.

 

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=steketermometer

 

Trådløst steketermometer

Trådløst steketermometer Digitalt, med justerbar temperatur -50°C - +300°C og timer. Hovedenhet med alarmsignal (rekkevidde opp til 25 m). Drives med 4 stk R03-batterier (medfølger ikke). Ikke for mikrobølgeovn

hjem > kjøkken > timer/termometer

239,00 STEKETERMOMETER TRÅDLØST 300GR 34-6723

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...