Jump to content

sikker fart i mørket?


bolla

Recommended Posts

For ikke å ødelegge den andre tråden..promille og båt mer, spør jeg :

 

Hva skal man regne som sikker fart i mørket? og da mener jeg MØRKT!

 

Sakte fart kan jo være forskjellig for en som topper 50 knop og en som har max på 6 knop...

 

0,5 knop eller er det 6knop eller er det 20?? :confused:

 

nyttetrafikken tar ikke så mye hensyn pga mørket føler jeg....eller har de andre regler enn oss??

en pall/trestokk el. går jo greit for dem ,men 20 knop senker jo greit en annen båt greit selv om de fører en lastebåt .... tenker da på de som ligger utpå uten lanterner om natta..

 

føler personlig ikke no særlig for å leke blindebukk bak roret etter å ha observert flere "mørtinger"..... :nonod:

dunker du borti en så blir det :discuss og :boxing: så jeg ankrer heller opp om kvelden og koser meg med en :drink: eller to...

Link to post
Share on other sites

Umulig å svare på tror jeg. Selv foretrekker jeg å ligge i ro om natta,men skulle jeg seilt i stummende mørke så hadde nok lyskasteren vært i bruk jevnlig. Farta hadde vel blitt etter hvor trygg jeg hadde vært på posisjonen til enhver tid. Også er Slagskipet utstyrt med russisk lysforsterker og nattkikkert hvis det kniper :cool:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du skriver! Det er mye skummelt som ligger og flyter i sjøen. Er man riktig uheldig og treffer en tømmerstokk på forkjært vis, og i stor fart,- kan den skade båten.

Det gjelder selvfølgelig også på dagtid.

 

Det er derfor alltid en risiko for at man kan treffe et eller annet som ligger og flyter i sjøen foran seg (men det er ikke alltid like enkelt å unngå,- selv på dagtid har jeg truffet planker o.l. som ligger og flyter). Risikoen blir selvfølgelig større når sikten blir dårlig (enten av mørke el.dårlig vær el. en kombinasjon).

 

Med redusert fart kjører en tryggere,- sånn sett også!

 

Jeg er klar over risikoen og prøver å følge med i sjøen foran meg, men når jeg kjører fort tar jeg en, mer eller mindre, kalkulert risiko. Det går jo som regel bra, men greit å ha i "bakhodet" hvilke farer som "lurer".   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

nyttetrafikken tar ikke så mye hensyn pga mørket føler jeg....eller har de andre regler enn oss??

Hej Bolla!

 

det kan tyckas ibland att vi har olike regler men så er ikke fallet... :lol:

 

 

Vi har exakt samme regler.........

 

i regel 6 står det beskrivet vad som er sikker fart!

 

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/rege...gel4.htm#regel6

 

 

"Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

 

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer................"

 

se linken ovan!

 

 

 

(alle er vi 'fartøy' du, jeg o en supertanker eller en windsurfingbräda!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvorfor ikke bruke en variant av veitrafikkenloven :confused:.

Kunne stoppe på 1/3 av den strekningen/arealet

du har oversikt eller kontroll over visuellt.

Sikkert mange meninger om dette. :rolleyes:

Er f.eks. det arealet du tar inn på radaren ett område du har kontroll over?

Kan du radaren så godt at du kan stole på det du "ser"?

Er overflaten som du kan navigere etter fyr ett område du har kontroll på?

Jeg spør og venter i spennig på fornuftige innlegg.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvorfor ikke bruke en variant av veitrafikkenloven :confused:.

Kunne stoppe på 1/3 av den strekningen/arealet

Hej Giver!

 

så såg definisjonen ut förr i tiden på 'sikker fart'  i de Internationelle Sjöveisreglerna!

 

man skulle kunne stanna på halva sikt-strekken eller något sådant !

 

men den togs bort när radarn gjorde sitt intog.........dvs när man fortsetter o kjör trots

att man ikke kan se noe som helst ..........

 

då kom  regel 19

 

d) Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:

 

(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,

 

(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

 

 

(vilket innebär att babord / styrbord regeln  ikke gäller längre utan att man skall undgå

närkontakt genom att 'vike' även om man er en styrbordbåt enl de regler som gäller vid optisk

sikt !)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva skal man regne som sikker fart i mørket? og da mener jeg MØRKT!

For mitt vedkommende er det marsjfart 7kn, natt som dag. Hele båtlivet er jo en nøye gjennomtenkt og vurdert risikosyssel med noe høyere risk om natta. Vi er etterhvert blitt vandt til nattseilas fordi vi alltid har hatt saktegående båt. Det tar litt ekstra tid å nå målet og været er ofte bedre om natta. Ungikk for barna kjedelige transportetapper på dagtid da de var små. Det var jo kantene som var mest morro på den tida.

Det blir selvfølgelig litt ekstra konsentrasjon og mye bruk av søkelys. Har aldri hatt noen direkte uhell, kun noen garnblåser på slep i ny og ne. Litt sovepute er det vel å ha stålbåt nattestid og vite at en "vinner" ett eventuelt sammenstøt med en ikke synlig mørklagt en. Jeg har foretatt min riskanalyse, og det må jeg gå ut i fra at andre som oppholder seg på vannet om natta også har gjort. Hvis ikke...."tøff shit".

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på brua på hurtigruta (Rickhard With), om natta (Vel kveld, men i mørketia :wink:), i sterk vind (Ca storm?), og reagerte på at radarbildet var så grumsete. Spurte hvorfor, og fikk til svar at de måtte ha slik oppløsning for å se småbåtene, og da ble det mye grums i tilegg når det var mye sjø.

 

Det var stup mørkt, så jeg satte spørsmåltegn ved både sjø, og båter, og de satte på søkelyset, og demonstrerte. Det var både mye sjø, og flere fiskebåter i området, men de hadde altså full kontroll, selv om det var stup mørkt.

 

Det er også forskjell på å gå i 14 Knop, med kraftig/langt rekkende radar, og flere utdannede operatører på vakt, enn å rase rundt i 40 Knop i det samme stupmørke kun på kartplotter eller tilogmed uten.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En annen sak er jo hva slags sikkerhetsfølelse man etterlater seg hos andre båter. Jeg seiler en god del om natta, og det er vanligvis hyggelig å se andre seilere ute - men jeg føler meg betydelig mindre trygg når jeg oppdager båter som forflytter seg i rask hastighet i nærheten av min egen båt. Det er vanskelig å bedømme avstand og fartsretning, jeg aner ikke om føreren er edru og noen er jo også delvis mangelfullt utstyrt med lanterner.  :eek:

Link to post
Share on other sites

For ikke å ødelegge den andre tråden..promille og båt mer, spør jeg :

Hva skal man regne som sikker fart i mørket? og da mener jeg MØRKT!

Hei Bolla,

 

Uttrykket "Sikker fart" kan virke litt forvirrende, spesielt når man er vant med å kjøre bil og derfor har bestemte fartsgrenser å holde seg til.

 

På sjøen er "Sikker fart" definert i de internasjonale Sjøveisreglenes "Regel nr 6", som jeg tillater meg å gjengi i sin helhet:

 

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

 

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

 

a) Av alle fartøy:

 

(i) Siktforholdene.

 

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

 

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

 

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

 

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

 

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

 

b) Dessuten av fartøy som bruker radar:

 

(i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.

 

(ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører.

 

(iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner.

 

(iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avstand.

 

(v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar.

 

(vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avstanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten.

 

Med utgangspunkt i denne regelen er det langt på vei opp til hver enkelt båtfører å vurdere sin egen "sikker fart". I de tilfellene hvor noe går galt vil også andre komme til å kritiske spørsmål ved de overlegningene han har gjort seg  -  og sogar være uenige.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...