Jump to content

Råd/Tips til valg av nye vindusviskermotorer

HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei

Vi har planlagt å bytte ut vidusviskermotorene i båten vår. Idag sitter det to motorer av denne typen

men ser at det også finnes en motor som på meg virker litt mer robust, men som er et kraftigere og dyrerer alternativ'

Er det noen som har erfaring, synspunkter eller tips om hva jeg bør velge. Er prisforskjell inni bildet, såvel som kvalitetsforskjell regner jeg med.

Henrik :flag_bp:

hei og takk for svar.

Ja, de ser jo mer robust ut, og da regner jeg med de utfører viskerjobben vel så bra også.. Akslingen er vel noe større så må vel evt borre ut litt større hull, det regner jeg vel med at jeg vil slippe med de andre?

Ser at det leveres parallell arm også her, er det noe som er vits å investere i om det blir denne motoren jeg går for tro?

Høres ut som du ikke angrer på det byttet nei, tror jeg går for den da, men usikker på om jeg gidder å skifte ledninger, skulle tro de fungerer greit, riktignok er de fra 74, men det blir litt mye styr, har jo tross alt nytt bryterpanel :thumbsup:

Jeg slipper heldigvis å borre i vinduet da akslingen går gjennom glassfiberen under, men konsekvensene med feilborring er jo enormt mye større i ditt tilfelle, men bør jo være noen som har peiling på dette her vel?

Hei Henrik!

Hvis jeg var deg ville jeg ikke vært i tvil. Gå for de store motorene med parallellarmer.

Jeg tok den jobben i båten vår for to år siden. Tok også jobben med å bytte alt av lednigner og bryterpanel. Så gamle ledninger er det greit å bytte syns jeg.

Kunne tenkt meg den kraftige selv, men akslingen er for tykk. Og jeg tør i hvertfall ikke borre opp mere i rutene på vindskjermen. Noen tips?

Jeg har ikke noe særlig greie på bearbeiding av glass, men det er vel ikke umulig at du kan slipe opp diameteren på hullet med en Dremel multi e.l. Det er ihvertfall ikke noe problem å bruke vanlig båndsliper for å grade glassruter utvendig.

Redigert av Komodo (see edit history)

Jeg ville helt klart gått for kraftigste alternativet med paralellarm.

Det var det neste prosjektet mitt på snekka mi, før jeg fant ut at jeg konverterte til seil i stedet.

Med den enkle varianten får du kun visket ut et "kakestykke" fra vinduet, med en kip aluprofil med en gumminal på. Raklete greier som ikke tåler en dritt. Med paralellarm, kan du ha lengre blader som ligner mer på pusserne til bilen din. Du får da også et pusserblad som går mer eller mindre sidelengs, slik at du får pusset nesten hele vinduet. Jeg ville vurdert å skifte kablingen og bryteren også, da den kraftige typen ofte har feks intervallpussing som valg. Den enkle varianten mener jeg å huske å ha to hastigheter, men ingen intervallfunksjon. Husker jeg ikke helt feil, kan man ha trinnløs hastighetsregulering også på den kraftigste typen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

De nye små, bråker ikke mye mindre enn de gamle små.

Jeg kom aldri så langs som til å få byttet, men innbiller meg at de kraftige bråker betydelig mindre.

Like stille som i bil blir det ikke om du ikke bygger et motorrom med støyisolasjon foran vinduet som på bilen, men det er vel lite aktuelt hehe.

Når du først er i gang, kan du jo vurdere en billig spyler-løsning i samme slengen. Intet must, men kan jo være kjekt til tider. Når spruter saltvann opp på rutene bare av og til, vil det til slutt være mye saltkrystaller på rutene og da blir sikten vesentlig bedre om man kan spyle litt ferskvann en gang i blandt.

På snekka, brukte jeg en spruteflaske som blomstene til mor savnet stort til denne jobben. Da måtte jeg åpne kalesjen over vinduet selvfølgelig, men slikt har man god tid til i en snekke.

Nå i seilbåten, er det ingen steder å montere hverken pussemotor eller spyler. Der blir det å kle seg godt og så dusje når man er fremme i stedet.

Det er i pissregn på kjedelige transportetapper uten vind, jeg savner å sitte i T-skjorte i snekka å se på seilerne som står som pingviner rett opp og ned. Dama, bryr seg ikke. Som hun sier, er det ingen forskjell for henne om hun ligger inne i en seilbåt eller snekke og leser en god bok mens hun hører på radio.

RSL

Jeg kjenner ikke båttypen, men mange plugger igjen hullet i ruten med en gummipropp og lager hull i underkant av vinduet i stedet. Da kan motoren stå montert inne i taket i salongen på et vis.

Som på bildet av denne Marex'n som ligger på finn.

05_315487407.jpg

Der ser du også fordelen med paralellarmene. Om du ser på vinkelen på pusserbladene, ser du at om det hadde vært av den enkle varianten, ville pussebladet stått paralellt med pussearmen. Da mått pussebladet mått være mye kortere for ikke å pusse utenfor ruten.

RSL

På snekka, brukte jeg en spruteflaske som blomstene til mor savnet stort til denne jobben. Da måtte jeg åpne kalesjen over vinduet selvfølgelig, men slikt har man god tid til i en snekke.

Denne løsningen høres kjent ut, tror nok det blir dette i fremtiden også! Selvfølgelig ikke dumt med spyleranlegg, men det får være inntil videre.

Dama, bryr seg ikke. Som hun sier, er det ingen forskjell for henne om hun ligger inne i en seilbåt eller snekke og leser en god bok mens hun hører på radio.
hehehe, ser den, men må innrømme jeg liker meg av og til i kabinen under lengre etapper og bare ligge å høre på båten som pløyer seg gjennom vannet, det er medisin for sjelen! :lol:

Men angående paralellarm, jeg forstår det slik at du må borre et ekstra hull til feste her? Stemmer dette?

Ja en dremel å slipe hullet i vinduet må være tingen. Prøver ved anledning jeg ;-)

Forsiktig! Om det er herdet glass, kommer det et solid smell og glassbitene faller som sne...

Det brukes som regel herdet glass i vindskjermer, og i så fall må du levere den inn til en glassmester som sender den inn for å fjerne herdingen, borre større hull og deretter herde glasset på ny. Neppe særlig billig... Jeg ville heller byttet til nye motorer med tynn aksel, de fungerer da greit nok de også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men angående paralellarm, jeg forstår det slik at du må borre et ekstra hull til feste her? Stemmer dette?

Nei. Det holder med et hull. Diskusjonen om å borre hull i glasset, går på at akslingen som skal gjennom hullet er større på den kraftige enn på den simple, så det er snakk om å utvide et eksisterende hull. Mulig ditt hull er stort nok. Evt, kan du se på muligheten til å bore hull et annet sted enn i vinduet og heller sette inn en gummipropp i det gamle hullet.

RSL

• 7 måneder senere...

Skal også montere vindusvisker i vinter og lurer på om Maritim sine til 359,- og paralellarmer er bra nok ? Mine vinduer er forholdsvis smale og høye og viskerene bør "viske" nederst på vinduet. Tror ikke det går å montere viskermotor under vinduene. Tenkte å montere de på siden av vindu ca på midten så de visker horisontalt. Hva tror dere om det ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...