Jump to content

Smart tabs til Pro Rib430 (men akterspeilet er ikke rett!)


Jensi Haraldo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Pro Rib430 med en yamaha 40hk. Båten går veldig bra (ca 33knop) men den har ikke tillt og den er litt baktung ved plan og i bølger, særlig når 2 stk sitter bak.

Jeg har derfor kikket på disse "Smart tabs" som er selvjusterende trimplan. Problemet mitt er om jeg lurer på om de vil passe til båten min, siden akter speilet mitt vinkler litt innover som illustrert på tegning:

 

akterspeil.jpg

 

Problemet når jeg monterer smart tab'ene blir jo da at de ikke går helt rett ut men på skrå mot hverandre...

Men må de stå rett ut, eller kan de ha en vinkle litt innover? i så fall hvor mye?

Og hva er forskjellen mellom disse tabs'ene (hvem er best)? :

 

Maritim Smart Tab

Finn.no Smart Tab

 

Tusen takk for alle svar!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Din konkrete spørgsmål om hvad man gør når agterspejlet ikke er ret har jeg ikke noget bud på. Men der er en række tråde herinde der handler om Smart Tabs, så det kunne jo være at der var et svar i et af dem?

 

Her er en af de tråde, jeg kan huske om sagen:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Har nå sett rundt på de alle fleste sidene her inne om smart tabs, men det er ingen som har sagt noe om

akterspeilet kan ha litt vinkel...

 

Kan noen gi meg sin mening om dette? går det ann å montere tabs på et litt vinklende akterspeil??! :confused:

Link to post
Share on other sites

Har du hørt med stedene hvor disse selges?

 

Kan du forklare litt mer? Hva mener du med at akterspeilet vinkler utover? Er akterspeilet loddrett mot vannet, eller skrår det innover mot båten? Skjønner av tegningen at det skrår mot pontongene, men er mer interessert i vinklingen på selve akterspeilet ift. vannet.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ok :smiley:

 

men er det et problem, hvis jeg ikke bruker en list for å utgjevne vinkelforskjellen, slik at den står litt på skrå inn mot motoren? vil det bremse og ødelegge tophastigheten eller har det ikke så stor betydning? og hvordan vil jeg feste den eventuelle listen, skal den være av glassfiber?...

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde i så fall vært det klart beste! tror det er plass, det er større plass enn det ser ut på bildet ;)

men jeg er ganske opptatt av at den ikke mister noe særlig toppfart når jeg da evt.monterer disse tabsene..

På både maritim og de andre som selger de så står det at i de "fleste" tilfeller så vil også tophastigheten øke, er det noen som har erfaringer om det? og jeg spør derfor litt ekstra om det er dumt at de ikke går 100% rett ut, i hen hold til topphastighet?..

 

Igjen, hjertlig takk for svar :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Alltid hyggelig å kunne hjelpe :smiley:

 

Max 1 knop mistet jolla vår i toppfart. Men den var mye mer stabil i toppfart med smart-tabs på som gjorde at i praksis kjørte vi fortere.

 

Om du monterer slik jeg gjorde kan du jo velge om du vil ha på smart tabs eller ikke (se linken Major Andy la ut til tråden der jeg beskrev installasjonen min)

 

Du justerer vinkel på tabsene og hvor hard de skal presse med to skruer på hver tabs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men jeg er ganske opptatt av at den ikke mister noe særlig toppfart når jeg da evt.monterer disse tabsene..

På både maritim og de andre som selger de så står det at i de "fleste" tilfeller så vil også tophastigheten øke, er det noen som har erfaringer om det? og jeg spør derfor litt ekstra om det er dumt at de ikke går 100% rett ut, i hen hold til topphastighet?..

 

Igjen, hjertlig takk for svar :thumbsup:

 

De stabiliserer båten godt noe som gjør at du kanskje kan lure en knop eller to ekstra på GPS´n hvis den er veldig vinglete nå. En fordel er også at du planer mye lettere og du kan kjøre ganske fort uten at baugen løfter seg så mye. Har litt blandet erfaring når det er mye last i båten, da blir den litt fortung selv med all last bak. Har ødelagt en Tab med ganske luftige svev og harde landinger ved Vieskjær i fjor sommer så de tåler ikke alt. Uten Tab´s er ikke båten veldig kontrollerbar på maksfart, nå med Tab´s går det med en hånd. Jeg ville montert de slik at de følger vannet mest mulig, uten vinkel til vannretningen, ellers blir det litt brems ville jeg tro.

Redigert av Wesling490 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Men en et annet spørsmål, hva er best av vanlige smart tabs og SX modellen?

 

De vanlige i rustfritt stål er mye mer solide. De har også hengsler i rustfritt. Dønn solid.

 

SX er vel i "plast" og har hørt at hengslene er bare dritt. Tabsene er jo også i plast.

 

Jeg har i stål.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...