Jump to content

Kjøpt KB/sjømann 22' og trenger tips til henger leie i N-Rogaland

blacki

Recommended Posts

Heisann!

Har ikke vært så mye her inne siste tiden. Men har nå kjøpt meg en koslig snekke i Porsgrunn som skal hjem til helgen.

Trenger litt tips og råd. (båten her: Velholt KB snekke Anser dette som et bra kjøp..)

- Trenger og leie en henger som er stor nok (skal trekke med en kraftig firhjulsbil så det går fint).

Noen her som leier ut eller vet om steder i Nord-Rogaland, Haugesund og omeng. Evt. andre gunstige fraktmetoder mottas også med takk (men pris er så klart avgjørende).

Båten er vel 1500 kilo, men siden det er bly balast i den så vil det kanskje være et par hundre kilo mer. Men max 2000 kilo sies det... KB/sjømann er også ganske høy i kjølen er jge blitt fortalt så om noen har innspill rundt dette så del gjerne erfaringer med meg. :)

-Lurer også på hvordan vær forhold det er mellom H.sund og Porsgrunn. Om jeg skal ta over fjellet (Haukeli) eller ta sørlandet, (slipper en del utgifter på ferje og bompenger ved fjellvalget, men spørs vel om det er gunstig vær for det. Og liker vel i grunn og kjøre på kveld/natt med et slik slepp).

Alle tips og inspill rundt vei valg etc. tas med stor takk. :)

Kommer med bilder og rapporter fra frakt og sjøsetting her på båtplassen som en takk for hjelpen. ;-)

Jeg ville valgt sørlandet, over Haukeli kan være litt av et sjansespill på denne tiden av året. Sjekk med WF motor om de leier ut hengere, hvis ikke har vel muligens Shell (tidligere Texaco) i Karmsundgaten noe som kan passe.

Ble det ikke noe båt ut av dorryen du kjøpte tidligere?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ville valgt sørlandet, over Haukeli kan være litt av et sjansespill på denne tiden av året. Sjekk med WF motor om de leier ut hengere, hvis ikke har vel muligens Shell (tidligere Texaco) i Karmsundgaten noe som kan passe.

Ble det ikke noe båt ut av dorryen du kjøpte tidligere?

Dorryen er rensket og har lagt nye spant og skiftet en del bord i den. Har også skrapt og oljet den i flerne omganger. Men prosjektet har stoppet opp litt... Motoren står på en pall og er blitt total overhalt av en kompis, men får se om det ikke blir en sjøbåt igjen om et par år! ;)

---

Enig i at Haukeli kan være skummelt på denne tiden, så får se hva det faller på. Blir vel avgjort fortløpende. Men om været er bra så er vel veiene tørre og bare for snø/is. MEn sannsynligvis så bli det sørlandet.

Men noen som har noelunde veiledene pris på hva frakt med enten trailer eller båt vil koste? Porsgrunn til H.sund, evt. Stavanger.

Koster meg nå ca litt over 4 store lapper om jeg gjør det selv og kjører Sørlandet (kan spare en god tusenlapp på og ta fjellet, men er ikke verdt risken vil jeg tro..

Seilaren: skal klikke meg inn på den linken og se nå ;)

Meget mulig at jeg leier noe på stavangersiden og sjøsetter der i tilfelle.

Jeg hentet snekka mi i Kragerø. Polar 22, veier ca 1000kg. Rundt 15-20 mil hjem.

Fikk lånt en Tysse-henger med selvjusterende vogge. Tror hengeren hadde lastekapasitet på 1600kg, og er en av de større. Disse får du gjerne leid på bensinstasjoner etc. Sikret båten med kraftige jekkestropper, to foran og to bak. Båten sto som spikret under turen.

Hengeren brukes vanligvis på en daycruiser med motoren bak, så jeg måtte flytte tårnet litt bakover for å få bedre vektfordeling, det var alt.

Fikk båten løftet på hengeren med kran, så vi satte båten slik at kulevekta ble bra, og så dro vi bare tårnet inntil baugen etterpå.

Tror kjølen på Polar ikke er så ulik Sjømann, og den selvjusterende vogga funka helt greit på min. Trenger ikke "snekke-henger". Sjekket dette med Tysse før jeg dro nedover med tom henger, og ifølge dem var det helt kurrant å kjøre snekker på disse hengerne. Og det stemte.

Har tegninger på krybbe til Sjømann22 liggende som jeg bruker på min, send meg IM med mailadressen din hvis du vil ha kopi.

img_5457.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)

..................Båten er vel 1500 kilo, men siden det er bly balast i den så vil det kanskje være et par hundre kilo mer. Men max 2000 kilo sies det... KB/sjømann er også ganske høy i kjølen er jge blitt fortalt så om noen har innspill rundt dette så del gjerne erfaringer med meg. :)

.............

Ifølge tekniske data for båten er dybdegående ca 70 cm.

Har tegning av båt, med tekniske data. Har også tegning av krybbe, ja til og med

prisliste fra 1984 ..... prisen dengang for utstyr var kr: 36275,- pluss støping av skrog

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Alternativt drøye det til påsken og ta turen rundt med båten som en fin ferietur :thumbsup::cool:

hehe.. det tør jeg nok ikke! :-D

Blir vel en større henger og nedover i helgen, evt. neste helg om været er usikkert. Orker ikke og kjøre på snø/isføre selv om sikkert det også kunne godt fint.

Og i påsken så blir det nok båtturer og fiske :) Har vært et par år uten sjøbåt nå og det for holde, (bare hagebåt.. hehe!).

Så håper i grunn at jeg ikke får bruk for krybbe på noen år. Denne gang vil jeg ha en SØJBÅT og IKKE gress/hage båt... :giggle:

Båt med drev er jeg også ferdig med.. Greit om en har lommebok som svetter tusenlapper, noe jeg ikke har :lipseal:

Drømmen er en fin skøyte, men får bli med en koslig snekke til den oppfylles. ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...