Jump to content

Seilbåt, plast fra 70-tallet, lekker vann - noe jeg kan gjøre?


vestover

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg bor i båten, og i dag da jeg kom oppdager jeg kjølsvinet fullt av vann. Tømte ut 60liter, men det kommer stadig mer. Akter for lensepumpa er det og har det vært en del is, så vanskelig å lokalisere hvor vannet kommer ifra. Ser ikke noe lekk i propellakslingen, men slikt er og vanskelig å se. Nå kommer det kanskje en dl. i kvarteret. Vanskelig å si hva slags vann, svært udefinert smak, har aldri fått det helt reint nedi der. Skjønner ikke helt hva det kan komme av. Lensepumpa kjenner jeg ikke, men gjennomføringa der er vel over vannflata. Tips? Ser for meg å sitte å øse her i natt, men greit med noe konstruktivt å finne på i tillegg..

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hva slags båt du har.

I min seilbåt fortsetter det nok å renne vann en stund etter at jeg har lenset kjølsvinet for så mye vann vil jeg tro. Da vil det sige inn fra tillstøtende skott. 60 liter hørtes mye ut til å være kondens, men om du ikke kjenner saltsmak, er det nok heller ferskvann med litt olje og skit fra motorrommet feks.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Seilbåt. 70talls. Synes det var mye til å være kondens. Samtidig har jeg funnet en del fukt i skrogsidene. Kjenner ikke skottene så godt, men det er da fælt mye tilsig? Etter jeg øste har det kommet en fire liter til på en eller to timer. Sant det med altsmaken dog, men kan være at den er for utblanda med andre greier?

Link to post
Share on other sites

Lenge siden du sjekket kjølsvinet sist? (om det er det, kan det være kondens fra mange dager og tillsig fra skott i nærheten. Det er som regel muligheter for vann å renne vekk fra alle steder i båten og frem til kjølsvinet.)

Starter vannpumpen av og til? (Da kan det være lekk i en vannslange ett sted, eller sprukken varmtvannstank)

Hvis tillsiget etter en time fortsatt ikke smaker saltvann, vil jeg anta at det er ferskvann. Smaker det søtt og rart, kan det være frostveske, men da ser du det på ekspansjonstanken at det mangler vann. Er det ferskvann og ikke kondens, går vanntanken din tom etter hvert. Har du mulighet til å stenge vannet ut fra vanntanken, kan du jo sjekke om tillsiget minker etter en stund.

Hullene mellom skottene kan være fulle av dritt og møkk, så det er mulig du kan få fortgang i tillsiget ved å stake opp hullene mellom skottene der du kommer til under dørplatene rundt om.

 

Lykke til. Sånt er noe dritt, men du lærer mer om båten for hver dørkplate du tar av og hver slik guffen erfaring.

Du får spare opp litt penger om det er lite av dem og kjøpe en automatisk lensepumpe til å ha nede i kjølsvinet i tillegg til den manuelle du antagelig har der. På min, sitter pumpen under sittebenken bakerst. (Sammen med gassflaskene). Der ligger det et håndtak som passer i et hull i den manuelle pumpen. Denne henter vann fra kjølsvinet. I tillegg har jeg en automatisk pumpe, som starter når vannstanden i kjølsvinet blir for høyt. Denne pumpen er koblet rett på batteribanken utenom hovedstrømsbryteren.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tja, er vel et par uker siden, Da jeg sjekket det sist var det halvfullt og frosset til. urut å ikke helle frostvæske i, det har jeg lært...

Bruker ikke vannpumpa eller vanntanken for tida, da den bør vaskes og jeg er en anelse lat...Og i det jeg ikke har varmtvannstank er det enda en ting å krysse av. Tenkte det ville være grønnere om det var frostvæske. Hmm.

 

Du treffer godt når du nevner dørkplater. Rev opp litt for å få innpass i det aller helligste - dvs. lite å finne, men vannet hadde stått opp under dørken og skadet treet en hel del. Får settes sammen til sommeren sammen med resten av båten! Det lekker litt vann inn i motorrommet fra cockpit - noen skruer i bunnen der som ser litt mystiske ut - men ikke nok til å ha forårsaket dette. Helt sant at det er slik en lærer. Tror det er helt essensielt med en slik pumpe du nevner - dette må ha gått fort og uansett er det greit å sikre seg - særlig når du kjenner ståa så dårlig. Skal smake på vannet igjen om litt, uansett hvor lite det frister...

Link to post
Share on other sites

Biltema har en billig en som sikkert duger frem til du finner ut hvor vannet kommer fra. En mer permanent løsning kan komme senere.

Du snakker om is i kjølsvinet. Det kan jo hende at det har vært en ispropp mellom der vannet har samlet seg og så renner det inn mot laveste punkt i båten når proppen tiner. Uansett, er det nok verd pengene å kjøpe den pumpen frem til du finner ut hvor vannet kommer fra.

Nå er det natta her for meg, men skal tenke på deg der du øser og får lite søvn i natt.

 

Lykke til

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Virker som du er ukjent med denne båten. Ta deg tid, kryp rundt om du må, og kontroller alle skroggjennomføringer. Bruk en kraftig lykt. Ingen grunn til panikk om det kommer noen liter under beina dine. Siden du nevnte at det har vært ising kan jo dette ha forårsaket brudd på slanger så prøv å følg disse, men igjen ta deg tid da noen drypp kan være vanskelig å oppdage.

 

Finner du ikke noen årsaker på slanger og kraner kan du begynne å se etter om det er regnvann / smeltevann fra dekket som renner inn. Holder en knapp på at det er dette siste som er årsaken.

 

NB. Ville være noe varsom med å smake på vannet dersom det skulle vise seg å inneholde frostveske. Ikke bra for helsa.

 

Ta også en kikk på kjølbåltene.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

NB. Ville være noe varsom med å smake på vannet dersom det skulle vise seg å inneholde frostveske. Ikke bra for helsa.

Tja.. såå giftig er vel ikke frostveske at man tar skade av å ha noen dråper på tunga. Det som prøvesmakes frister det uansett ikke å svelgs, så jeg tipper det er temmelig ufarlig i forhold til mye annet dritt man får i seg. Jeg tror det er lettere å bli sjuk om det skulle være septik i smaksprøven.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

En putter ikke etylenglykol i munnen. Stoffet forflytter seg mot fukt / vann og deretter munnhulen / huden og porene.

 

Da betyr det at jeg mest sansynelig lever på overtid og ikke har lenge igjen,for jeg har brukt smaksprøven i MANGE år og har ikke tatt skade av det.

Man kjenner den søtlige smaken på tunga med en gang og da spytter man bare rett ut.Ikke noe problem.Ville forundre meg mye om ikke et par sigaretter i måneden er mye mere farlig en det.

OOOPS.Det forkortet vist livet mitt med en 40 til 50 år det siste dær gitt.For det ryker bokstavelig talt en del mere en et par i måneden.

Link to post
Share on other sites

Gikk greit dette. Helte ut mine femti liter vann. I løpet av en uke er det kommet nye 30 liter. Synes ikke dette smaker salt, og da jeg ikke har vann i tankene, må det nesten bli annet vann. Så lenge det ikke kommer underifra er jeg fornøyd for denne gang...Dog jeg synes 30er mye vann til å være kondens...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo ikke være sikker, men det kan godt hende at det opprinnelig har vært 80 liter vann. Så har du tømt ut 50 liter fra kjølsvinet og siden du forklarer at vannet har stått såpass høyt at det har vært vann oppunder dørplatene enkelte steder i båten, tipper jeg at de siste 30 literne bare har brukt litt tid til å finne veien ned til svinet. Du har også skrevet at du har hatt is i båten, så det kan jo hende at de siste 30 literne har vært i fast form frem til nå.

Uansett er det flott at ting har roet seg og du ikke trenger sitte oppe hver natt å øse.

 

Du sjekker antagelig kjølsvinet mer eller mindre daglig fremover og det er en god vane å legge til seg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...