Jump to content

Båttransport fra Adriaterhavet til Nordeuropa


Smurph

Recommended Posts

Har vært og sett på båt i Tyrkia, som jeg sannsynligvis vil legge inn bud på. Utfordringen er at båten ligger der den ligger, og jeg ønsker å ha den her hjemme. Eller rettere sagt til Svalbard, siden vi flytter opp der ila sommeren.

 

Tanken er å seile båten opp Adriaterhavet i sommer, og tatt på land der. Så vil vi få transportert den landeveien til Nordtyskland hvor den vil bli lagret til neste sommer. Mixen mellom lagring i Sør- og Nordeuropa er egentlig litt likegyldig, men jeg ønsker å få utført en del arbeid på den ila vinteren, så det er et poeng å lagre den et sted med dyktige fagfolk som kan montere ny autopilot, radar samt ordne en del saker med rigg og seil og gjøre den klar for Nordishavet. Så går turen oppover kysten og opp til Svalbard neste sommer.

 

Noen som har erfaring med båttransportører på denne strekningen, og har navnet på et firma de vil anbefale? Båten har lengde=12,8m, dyptgående=1,95m, totalhøyde til pulpit = 4,1m, bredde=3,8m. Vekt ca 10,5 tonn. Antar at dette er innenfor grensene av hva man tillater av transpot på landeveien gjennom Europa? Lurer også på hvilket land/marina det er best å gå til i bunnen av Adriaterhavet. Om kroatene ikke akkurat oppfant byråkratiet, så satt de helt sikkert i styringsgruppen... Slovenia og evt Italia er jo også alternativer her oppe. Trenger også tips på en rimelig og grei lagringsplass i Nordtyskland.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Tror du burde vurdere sjøtransport. Max total høyde på veitransport er 4 meter og bredde 2,5m.

Masse dispsøknader + følgebil foran og bak. Begynner å lukte store penger det her.

 

En kollega fikk transportert en Sun Odyssey 34 fra Sørfrankrike til Belgia sist sommer. Pris 35 000. Østerrike og Tyskland skal visstnok være mer liberal på dette området enn Frankrike. Det transporteres også rutinemessig Bavariaer og Hanser fra Tyskland til Middelhavet, så dette er fullt mulig og ikke så ille dyrt i forhold til å seile rundt. Tiden er seff en faktor her, ellers hadde jeg gjerne seilt rundt selv. Mulig båttransport kan være et alternativ, men da må jeg nesten bruke noen av mine bekjente i shippingbransjen og få noen rabatter hvis det skal være økonomisk forsvarlig.

 

De firmaene jeg er ute etter driver med dette som en hovedgeskjeft, så de bør ha rutinene i orden med tanke på tillatelser, følgebil osv.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Denne karen opererer fra Koper,Slovenia til Kiel og v.v

 

http://www.yachttransport.de/de/

Bruker 2-3 dgr på turen. Du får følge med bilen om ønskelig, og evt. overnatte i båten!

Har også avtale med firma i Kiel som rigger opp masta igjen.

Proff!!!

 

Ser etterpå at du nevner Kroatia.

Han henter der også, men til ekstra kostnader og tar lengre tid. Kroatia er ikke medlem i EU, derfor blir det så inn i hampen mye extra papirer.

Fra Koper til Kiel er ren innenriks transport. Ingen toll og tull!!

Redigert av Fiskmåsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, Kroatia, Slovenia eller Italia er et åpent spørsmål, det overlater jeg til transportøren å anbefale. Ser at han karen du anbefaler tilbyr båtlagring også. Det er midt i blinken, siden båten må lagres et eller annet sted i Europa over vinteren, og som sagt helst et sted med tilgang til dyktige fagfolk. Siden tanken er å ha båten på Svalbard, så ønsker jeg ikke å ta båten til Norge annet enn for transit opp kysten til Tromsø.

 

Forespørsel er sendt :thumbsup:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med båttransportører på denne strekningen, og har navnet på et firma de vil anbefale? Båten har lengde=12,8m, dyptgående=1,95m, totalhøyde til pulpit = 4,1m, bredde=3,8m. Vekt ca 10,5 tonn. Antar at dette er innenfor grensene av hva man tillater av transpot på landeveien gjennom Europa? Lurer også på hvilket land/marina det er best å gå til i bunnen av Adriaterhavet. Om kroatene ikke akkurat oppfant byråkratiet, så satt de helt sikkert i styringsgruppen... Slovenia og evt Italia er jo også alternativer her oppe. Trenger også tips på en rimelig og grei lagringsplass i Nordtyskland.

 

Jeg bruker "Yacht Reliance Management" www.reliance-yachts.com til å frakte båten min fra Portsmouth til Bergen neste uke. De har spesialisert seg på alt rundt Yacht management og transporterer båter at og fram i hele verden. De var faktisk ikke dyrt og virker profft. Så vi se hvordan det går neste uke. Men du kan jo bare sende en forespørsel. Det kan faktisk også være billigere å få båten seilt rundt enn å frakte den på trailer hvis tid er ikke et spørsmål.

 

Nå det gjelder Nord-Tyskland har jeg en kontakt i Flensburg. (Som selv har noen båter liggende i Åbenrå helt sør i Danmark ved den tyske grensen). Når det blir aktuelt kan jeg gi deg navn/adresse.

 

Å reise til Svalbard høres spennende ut...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Koper i Slovenia er den mest bukte og vanlige utgangspunktet for transport både fra og til Adriaterhavet. Ligg unna Italia

som er kjent for problemer. Kontakt flere tyske transportører for å få en bra pris. Sjekk Anker Marina i Kappelen for rigging. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Koper i Slovenia er den mest bukte og vanlige utgangspunktet for transport både fra og til Adriaterhavet. Ligg unna Italia

 

:thumbsup:

Og selv har jeg brukt http://www.glogau.net/

Ved 2 anledninger.. meget proffe og gode på pris selvom de er en av europas største transportører.

 

De har også spesial biler med "innhugd" hytte for Laaaaange seilbåter.

 

Lykke til :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke størrelsen burde være noe problem. Jeg tok båten min på lastebil fra Slovenia til Putgarden i Tyskland for 4 år siden. Den er 48 fot, 4,48 bred og dypg. på 170. Denne transporten betalte jeg 50000 for og da var alt inkludert i prisen. Synes det var en god pris sammenliknet med å ta seg fri fra jobb noen måneder og seile hjemover med en båt man ikke kjenner så godt fra før, men neste gang jeg importerer båt derfra vil jeg forsøkte å ordne lengre tid slik at det blir tid til å kose seg i middelhavet en måneds tid før man seiler hjemover :sailing: Selskapet jeg brukte het van der wettering :sailing: Veldig flinke folk som har spesialisert seg på båttransport http://www.vandewetering.nl/

Link to post
Share on other sites

Skal Enzo bytte båt igjen?? han skifter jo båt oftere en en sjømann skifter skjorte :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg nei pfffffff, for det første bytter jeg da ikke så ofte, har jo hatt båten i ett helt år snart og for det andr.......... nei det det nytter ikke, jeg erklærer meg selv for gal her og nå.

Jeg har ikke kjøpt noen båt, uansett så er vi i feil tråd nå.

Det var smuft1 det gjaldt

Link to post
Share on other sites

En båt og en skjorte, begge skiftes samtidig... :lol:

 

men skal ikke avspore tråden mer, siden trådens opprinnelige tema har relevans for meg siden også jeg er i de samme farvann og leter etter båt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den rimligeste måten å få en seilbåt til nordeuropa er trolig med båt fra Tyrkia. MAN og Mercedes bla bygger turbusser i stor skala der. Disse blir sendt sjøveien nordover. En seilbåt på ca 40fot burde kunne lastes på en "slave" Det er en meget lavbygd henger for kun å dra div. last av og på ferger,

roro skip osv.

Link to post
Share on other sites

Er verden blitt gal :confused: jeg kan ikke se at noen enda har kommet med spørsmålet om hvilke båt du skal kjøpe deg, er det mulig å dele denne lille ikke ubetydelige detaljen selv om det ikke har noe med selve båttransporten å gjøre ?

 

Det er seff et betimelig og legitimt spørsmål, men inntil videre ønsker jeg å holde dette litt for meg selv :lipseal:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...