Jump to content

Treskallenes egen tråd


Vinke Lanke

Recommended Posts

I forbindelse med en annen tråd her på forumet hvor noen fikk seg en god latter av en som ikke var direkte heldig med manøvreringen av sin lekre båt så synes jeg at vi treskallene som har hatt våre tabber på sjøen kunne fortsette underholdningen for de feilfrie.

 

Og hva er bedre enn å fortelle om min egen dustete manøvreringsfeil på sjøen?

 

I 2001 hadde vi en flott ferie nedover Sørlandskysten med vår Tresfjord 29 med start i Vollen i Oslofjorden og vendepunkt Farsund. På vei sørover så skulle vi innom Høllen i Vestagder. Bak båten så hang en Quicksilver gummibåt som vi kortet inn slepetauet på hver gang vi skulle manøvrere oss inn til en brygge eller når vi skulle legge til i uthavn. Været var helt nydelig med sol fra skyfri himmel, men det var frisk vind. Fruen klargjorde tauverk for å legge til og jeg gikk på tomgang innimellom en fast brygge og en flytebrygge med utriggere.

 

Havna var i overkant full så jeg fant ingen plass til min båt og skulle tørne for å gå ut igjen. Da var det plutselig noe som holdt igjen båten min! Det tok nok bortimot et sekund før jeg skjønte hva som hadde skjedd... Jeg hadde glemt å korte inn tauet til slepejolla som hadde blitt tatt av vinden og hang seg fast i en utrigger på flytebrygga! Men å få stoppet båten er ikke noe som skjer sånn helt uten videre. Det kom et merkelig smell og det var nok ikke en eneste i hele havna som ikke fikk med seg min tabbe! Gummibåten fikk flærret opp hele styrbord side. Heldigvis så var det ingen som på den tiden hadde videoopptager på sin mobil ellers så hadde nok min dustemanøvrering blitt en godbit på Youtube. Ca 500 meter fra denne havna ligger et firma som produserer livbåter og reparerer gummibåter så dagen etter var gummijolla reparert og ferien fortsatte. Behøver jeg å fortelle at jeg var rimelig flau og unngikk øyekontakt med de andre båtførerne som fikk med seg denne blunderen?

 

Er det flere treskaller her på forumet slik at "Severin Suveren" kan underholdes? Come on folks..!

Link to post
Share on other sites

Mens en venter på innlegg om nye tabber, kan en jo lese litt i den gamle tråden fra 2003 Min verste båt-tabbe... med 285 innlegg om båt-tabber!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Been there, done that.

 

Min gang var på tur nedover kysten i 2009, første langtur med tresnekka og med gummijolle på slep. Samme historie hvor vi kortet inn slepet ved manøvrering i havn (det var ihvertfall planen).

 

Det var litt skumping forbi Tønsberg tønne på vei til Larvik, så vi bestemte oss for å ta en tur innom Ula for å ligge rolig og få på litt kaffevann og spise litt.

Der inne var det ganske trangt, men vi så at det var ei skøyte som skulle til å legge fra fiskebrygga rett overfor småbåthavna. Derfor skulle vi bare snu oss litt rundt og vente til de var klare til å gå.

Slo'n litt forsiktig (heldigvis) i bakk, og da skreik guttungen. Slo'n i fri som en refleksbevegelse (mer flaks enn trening) og kikket akterover. Der sto gummijolla med hekken rett til værs..... Det var litt vind inn i bukta, og vi drev inn mot en utstikker. Heldigvis var det en T ytterst på utstikkeren, og vi fikk fortøyd på utsiden av denne.

Far stupte i vannet utstyrt med multitool, og fikk tauet ut på 5 minutter. Da var jeg glad vi hadde snekke (lett tilgjengelig propell) og at temperaturen i vannet var akseptabel. :diving:

Jolla var uskadd, og far var så fornøyd med at det tross alt gikk fort og greit å rette opp feilen, så han brydde seg ikke om alle tilskuerne :) Vi ble liggende der vi lå en halvtime til, kokte kaffe og spiste noen brødskiver før vi forlot Ula og gikk videre til Larvik.

 

Største tabben her var nok at jeg ikke hadde passet på at jolletauet var et skikkelig flytetau!

 

Nå har vi byttet båt, og har daviter... så da slipper vi den tabben igjen. Da er det bare å vente på neste! Den kommer helt sikkert!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Var på romsa å me fant ut me ville til leirvik på stord, dette var på kvelden i mørket. Har kjørt strekningen flere ganger på dagtid, men må ha blingsa så inn i hampen på tettbebyggelse lysa for eg kjørte 1 time feil vei før me oppdaga kor me var, så når me endelig fikk peilingen på stord å hadde kjørt ca 15 min så la eg merke te det røde lyset eg trudde var på stord (2 timer vekk) kom veldig nærme, så plutselig i 6,5 knop så ser eg skjæret, flekka i revers å full spiker, båten vrei seg mens eg ser land nærmere og nærmere til me stoppa, Halv meter ifra landkjenning va me i mørket.

 

Har ca beskrivelse på kart. røde streken vise fra romsa til indre bjoa så litt ut igjen tror det er ca der gule rundingen er der skjæret er. svarte streken vise kor eg egentlig sko ha seilt..

 

 

nav__kopi.png

 

Ikke stø på mørke kjøring enda

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Kom nå på to andre artige tråder fra 2008.

 

Mitt pinligste øyeblikk i båt

 

Morsomme hendelser/opplevelser ifm båtlivet..

 

Ellers har også jeg hatt problemer ved tillegging (flere ganger). En gang ved Smögholmarne i Sverige la jeg ut ankeret med kjetting og gikk langsomt mot land inn ved siden av en seilbåt. Men jeg kunne ikke komme helt inn pga. en stein, så jeg stoppet og dro meg ut med vinsjen. Plutselig bråstoppet båtmotoren, jeg hadde fått den i "revers", og kjørte propellen i kjettingen. Da jeg holdt jeg på å drive sideveis på et skjær, så svensken i seilbåten det og ba meg kaste en trosse til ham så kunne han feste det i sin båt. Men jeg klarte ikke å kaste så langt. Dermed tok han av seg solbrillene, stupte uti og svømte ut til trossen, tok den mellom tennene og svømte tilbake til egen båt og strammet opp. Så var det min tur til å bade og få kjettingen ut av propellen (som ikke ble skadet).

Lars H. :yesnod:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt video av svensken der han svømte med trossen mellom tennene, men dette skjedde for 15-20 år siden, så videokamera var nok ikke vanlig den gangen. Og så absolutt ikke på mobiltelefoner! GSM-mobiltelefoner kom vel så smått på den tiden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Baugspryd kan være til hjelp av og til. Vi skulle inn å fylle opp diesel et sted der nede på kysten (kan jo ikke nevne hvor) og det var nokså trangt for 17 tonn med stor bredde. Skuta seg sakte inn mot pumpa og min mening var å dreie henne slik at vi kom inn med SB side og kunne fortøye. Dette fant hun seg ikke i for da jeg skulle legge bakk nektet hun plent å lystre. Jeg la roret hardt over og baugsprydet huket av handtaket på pumpa. Kjettingen skrapte mot pumpa og en mann kom springende mot oss og hylte til oss om hva i h..... vi holdt på med. Sint som en røyskatt. Vi fikk fortøyd langs kaia og jeg gikk i land. Og må innrømme at oppe i denne situasjonen som også virket nokså komisk på meg da jeg oppdaget at handtaket fortsatt hang på baugsprydet. En fanden gikk gjennom meg og jeg henvender meg til personen og sier: "Fanden også. Det er jo feil pumpe. Jeg skal jo ha diesel og ikke bensin".

 

Hva som kom ut av dette skal jeg la være å nevne for muligens han kjenner seg igjen vist han er her på BP.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...