Jump to content

regler for båtvogn etter traktor på veg?


motormaniac

Recommended Posts

Mener en båtvogn er å regne som redskap. Det er sikkert krav til refleks og kansje lys. Redskap hører til under forsikringen på traktoren.

Det jeg gjorde når jeg brukte traktor og båtvogn, var henge refleksvest bak og bruke roterendelampe på traktoren. Kjørte ca 1 mil hver hver, ikke no problem :flag_bp:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

I det området jeg holder til har vi drevet litt med sporten traktor foran opplagsvogn uten bremser. Fra tid til annen finner myndighetenes representanter transportformen interessant. Det de henger seg opp i er merking med lys bak osv. De er selvfølgelig opptatt av bredden på transporten. Men det som uansett skaper mest brydderi er reglene som er beskrevet i denne artikkelen. Med kombinasjonen traktor med tilhenger uten bremsog en båt på tilhengeren blir det ofte overlass:

http://www.traktor.no/traktor-og-teknikk/2010/07/27/slik-er-reglene-for-tilhengervekt-.aspx

Link to post

Det går sikkert bra :) Om du ser på en fabrikklaget traktorredskap, så er det som regel to røde reflekser(trekant) bak (bare når de er nye)

 

Evnt kan du jo sette en roterende lampe bak på båten.

 

 

 

Litt utenom, men:

Hva vet du når blinklyset på traktoren blinker? :confused:

 

Jo at det virker....( det står jo på "hele tiden") :giggle::giggle:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Sakset fra linken til Ehak:

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

 

Min tolking:

Er redskapen konstruert for fart under 20km/t, så er det vel lovlig. Og en båtvogn er jo hovedsaklig kontruert for å sette ut og ta opp og lagre båten, ikke laget for transport.

 

 

Men det er jo opp til hver enkelt å ta avgjørelsen. Kjør forsvarlig og hensynsfullt så går det sannsynlig bra.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Sakset fra linken til Ehak:

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

 

Min tolking:

Er redskapen konstruert for fart under 20km/t, så er det vel lovlig. Og en båtvogn er jo hovedsaklig kontruert for å sette ut og ta opp og lagre båten, ikke laget for transport.

 

 

Det er max-farten til kjøretøyet som trekker som teller.

 

Min bror har en gammel Hanomag traktor med maksfart under 20 km/t. Han kan såvidt jeg vet kjøre traktor og henger uten skilter lovlig på vei.

 

Jeg har en traktor som går 30 km/t. Den må være registrert og det må tilhenger jeg trekker være også.

 

Slik har jeg forstått det:crazy:

 

En i seilforeningen her ble stoppet (de må ha vært ute etter han). Han måtte bygge om hele den flotte hengeren sin (smalere ++) for å kjøre noen hundre meter i året :headbang:

Link to post

Sakset fra linken til Ehak:

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

 

Har lest igjennom alle innlegg og linker. Mener nøkkelen til hva som er lovlig eller ikke må være en riktig tolkning av teksten ovenfor gitt at aksellaster og bredde overholdes. Jeg greier ikke å tolke om det menes at

henger skal være registrert når farten er over 20 km/t OG brukes på offentlig vei

eller om

hengeren ikke er registreringspliktig når farten er UNDER 20 km/t SELV OM DEN brukes på offentlig vei.

 

Jeg har en liten traktorgraver. Den er selvgående, toppart 14 km/t, ikke registrert og ikke andre krav til merking og lys enn det som satt på den da den var ny, også på offentlig veg. Ville tro tilhenger under 20 km/t havner i samme kategori.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

 

Jeg har en liten traktorgraver. Den er selvgående, toppart 14 km/t, ikke registrert og ikke andre krav til merking og lys enn det som satt på den da den var ny, også på offentlig veg. Ville tro tilhenger under 20 km/t havner i samme kategori.

 

Jeg tror det er graveren som defineres som motorredskap, hengeren er nok ikke motorredskap. Hvis du leser videre i linken du klippet fra, ser du at tilhengeren heller ikke er registreringspliktig når traktoren ikke er det.

 

d) Tilhenger til traktor eller motorredskap som ikke er registreringspliktig.

Link to post
  • 9 år senere...

En båtforening har en registrert traktor og båt tilhenger beregnet for traktor og bruker dette bl.a til å flytte en båt fra

opplagsplass til utsettings kran. Distansen opplag til kran kan være 20- 100m og området er ikke definert som en offentlig vei.

Har ikke vei nr eller vei navn. Men har sykkel og gangsti langs vannet.

Båtforeningen ligger selvsagt ved sjøen og det er en adkomst vei dit, med parkering kun for medlemmer. Veien slutter i en

åpen plass med noe parkering og opplags plasser.

Traktoren kan ha 10 tonns last og traktor henger er registrert for 3990kg (så vidt jeg husker) for bruk på vei.

Om vi anslår at hengers egenvekt ca 500kg, kan den ta en båt som veier  3500kg og frakte den lovlig på offentlig vei. En så stor båt er gjerne over 2.55m bred, så spørsmål er om den kan f.eks frakte en 3,5t båt som er f.eks 2,9m bred.

 

Og spørsmål to er om båter over 3,5t kan flyttes på båtforeningens område fra eller til opplag på område ? Totalvekt er over det den

er registrert for på vei.

Totalvekten blir over det henger er registrert som, men om området ikke er en offentlig vei med vei nr eller navn kan man alikevel

flytte en båt som nevnt inne på området lovlig ?  Henger klarer fint en båt opp til 30 fot og 4t og har blitt brukt til det i minst 15 år.

Plutselig er det en som har klart å finne vognkortet og funnet ut hva totalvekten er. Det er deretter nekt å flytte på båter over 3,5t

selv 10m. 

Finner ikke noen lover om bruk av traktor og båthenger på et område beregnet for båtopplag.

 

Er det noen som har noen synspunkter på dette ? Kan vi søke om disp og bruke den på båter som får plass på hengeren eller

går det an å ta en ombygging for å klare et tonn til ? Selve hengeren er en H-bjelke som i seg selv tåler atskillig mer enn 4 t.

Det er hengerfeste, hjul aksler og hydraulikk som eventuellt må fikses på.

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...