Jump to content

Wiksten 23 fot, noen med kjennskap?


Stian Kristensen

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til denne Wiksten 23 eller har sett den før? Jeg skal etterhvert gjøre litt med den innvendig, men jeg lurer på hva som er standard i en sånn båt, av utstyr? Jeg vil ikke gjøre for mye endringer med den, bør holdes klassisk. Noen som har tegninger, bred kunnskap om båttypen el lignende? Tar imot så mye info som mulig :) På forhånd takk.

 

Hilsen førstegangseier av trebåt :cheers_wine:

 

 

bilde021.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Stian! Velkommen på baatplassen, og ikke minst velkommen som eier av Wiksten-båt!

 

Denne båter er bygget av min bestefar eller onkel... Morfar pensjonerte seg i '74, så det er vel mest sannsynligvis min onkel Hroar Wiksten som bygde den. Det er dårlig med tegninger på disse båtene, de ble i hovedsak bygget etter store tremaler/spantemaler mtp. skroget og resten tror jeg nok i hovedsak ble bygd på skjønn og erfaring. Originalt har det sikkert sitti en SABB diesel, det var favoritten. Jeg vil også tro at styreposisjon sitter på babord side, noe det (såvidt jeg vet) alltid var i Wikstenbåtene.

 

Wiksten båtbyggeri ble overtatt av Ivar Hesselberg i '93 og drives fremdeles, selv om det hovedsaklig er med rep og vedlikehold. Han holder nå til i Sandefjord.

 

Vi holder på med å etablere nye sider for Wikstenklubben, og de finnes nå på http://www.wiksten.info og kommer utover våren til å bli bygget om og modernisert. Vi har mange medlemmer med tilsvarende båter, så det vil sikkert være mulig å få råd og tips av medlemer med tilsvarende størrelse.

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, for trebåtgreier generelt, så kan jeg anbefale trebåttråden.

 

Sett deg til med popcorn og drikke i.h.t. alder og begynn å lese på side 1. Der er det mye verdifull informasjon for en ny trebåteier.

 

Deretter kan du gå løs på diverse prosjekttråder, anbefaler på det sterkeste Seilskøyta Svaap

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veldig god og nyttig informasjon. Så spennende at en som gir svar her faktisk er i nær familie med de som bygget båten. Regnet ikke med at tegninger fantes. Hadde vært artig å holde den i en orginal stand, men når ingen vet hvordan den egentlig var helt orignal, så kan jeg tillate meg å evnt. gjøre små endringer selv.

 

For meg er båten ukjent annet enn det jeg har lest på Wikstenklubben. Sitter en FM 8-12 motor i den nå, har sett at det er mye Saab motorer i tilsvarende båter. Var en hel og fin båt, så blir en spennende erfaring. Blir litt innvendig pussing neste år, i år blir det kun å bli kjent med båten, motor og det hele. Skal reg. den inn i wikstenklubben så snart jeg får den på vannet og noen bilder.

 

 

Igjen, tusen takk! Da er jeg igang :)

 

Mvh

 

 

Stian

Redigert av Stian Kristensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du holder deg til materialvalg som henger sammen med det som er fra før av, beholder de "store" linjene, så synes jeg ikke du skal bekymre deg så veldig for original stand. Som du vil finne ut når du treffe andre Wiksten-båter så er det stor variasjon, også originalt på båtene. Skrogene føyer seg inn i et mindre antall typer, men innredning og andre detaljer er varierende.

Hver enkelt båt ble jo bygget for en kjøper spesielt, og kjøperne hadde alltid klare ønsker om detaljer.

 

Nå går det også endel historier om hvordan Wiksten reagerte på slike ønsker dersom han syntes det var feil, en klassiker er uttalelsen: "Det er din båt bare fram til du selger den, men det vil alltid være en Wiksten-båt!" :)

 

Egil

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner, tror ikke det finnes så mange Wiksten her i området, østfold. Dette er vel mest i vestfold? Mulig jeg kan legge på skubben over til den andre siden av fjorden på treff, for å møte "mine" venner der :) Sikkert masse flotte Wiksten båter, ser selv du har et flott eksemplar.

 

 

Er den noen kjente "barnesykdommer" eller problemer med disse båtene? Tenker mest på konstruksjon, spesielle steder det først danner seg råte eller andre ting man skal se godt etter på en Wiksten båt? Dette avhenger jo selvfølgelig alt av vedlikehold hos de eierene som har vært, men kan jo for det være spesielle ting man skal se på :)

 

 

Mvh

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Sikkert masse flotte Wiksten båter, ser selv du har et flott eksemplar.

Takk! :)

 

Det er klart at det er flest Wikstenbåter i Vestfold og nedre delen av Telemark, ja. Men det har spredd seg noen innover i Oslofjorden og over på den gærne si a fjorn' :rolleyes:

 

Er den noen kjente "barnesykdommer" eller problemer med disse båtene?

 

Ikke som jeg vet, men jeg har en litt annen båttype, så er er vel ikke den største eksperten på det når det gjelder snekkene. I hovedsak er det vel det som gjelder alle trebåter. Overganger mellom skrog og dollbord, overgang mellom dollbord og overbygg, mellom spanter og skrog/hud, osv. Ethvert sted hvor fuktighet kan trenge inn, og hvor det ikke så lett tørker opp.

Generelt så er det vel mer råteskade som resultat av vann som kommer ovenfra, altså regn og kondens, enn fra sjøvann.

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...