Jump to content

VM motori 170 hk 1992 mod, erfaringer?


Baltus99

Recommended Posts

Ser på en Nidelv 28 på finn, den ser velholdt ut, men er noe skeptisk på motoren som er satt inn i ettertid. Har skjønt at dette er en italienskprodusert motor, men at disse produserer for for Mercruiser, BMW osv, kun sjeldent under eget merke. Har på andre tråder lest at eldre BMW (altså VM) hadde kjøleproblemer. Noen som har erfaring med denne type motor som kan komme med veloverveide synspunkt?

Link to post
Share on other sites

Heisan og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

VM Motori produserer motorer til en masse biler og båter under alskens forskjellige navn. Har ikke noen tall på det men det kan ikke være mange motorfabrikker som leverer motorer under flere merkenavn enn VM og det i seg selv burde jo være positivt mht. kvalitet.

 

For dieselmotorer generelt og kanskje VM spesielt så bør de behandles litt varsomt før de er oppe i driftstemperatur og også la de roe seg ned en tid på tomgang etter hardkjøring. En "killer" for VM er varmkjøring, disse er nok litt meg følsomme for denslags enn motorer med støpejernstopp.

 

BMW-problemene du nevner er utelukkende relatert til kjøling på de tidlige 180 hk modellene, det er ikke noe generelt VM problem.

 

Jeg hadde ikke vært spesielt skeptisk til VM men du bør forsikre deg om at motoren fungerer 100% i dag og ikke har vært varmkjørt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 1993 mod Mercruiser 3.6 liter 6 syl 180hk produsert av VM. Dette er samme grunnmotoren som BMW kjøpte. Mercruiser mariniserte på sin måte med vannpumpe, vannkjøler og oljekjøler. Jeg solgte i 2002(tror jeg det var) uten noe problemer, kun vanlig service. Jeg så båten til salgs i fjor og da også med samme motor som etter salgsannonsen fungerte helt optimalt. BMW mariniserte også denne grunnmotoren, men leverte til å begynne med dessverre underdimensjonert oljekjøler. Derav fikk motoren for høy temperatur og som SveinHa sier, disse motorene har alu-topp og tåler ikke for høy temperatur. Er det en Mercruiser så sliter du heller ikke med kjøleproblemer annet enn om sjøvannskjølingen går tett etc. Jeg tror motoren du snakker om er den samme jeg hadde og om jeg ikke husker feil heter den D219.

 

Husk å benytte rød type kjølevæske(uten glykol) siden det er alu-topp. Viktig !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt pussig at det er 170 HK.

Intercooler versjonen yter 180hk både som BMW og Mercruiser versjon...

 

Deletilgangen på motoren er OK så lenge du vet hvor du skal lete.

Jeg ville undersøkt deletilgang på varmevekslersammenstillingen da denne er ulik BMW/Mercruiser

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, bra det finnes så mange som kan så mye der ute. Når du sier kjølingen var et problem på tidlige BMW 180 hk, sveinHA, hva er da tidlige modeller? Ser nemlig på en Nidelv 28 med 87-mod BMW 636(?) i også, men har egentlig slått den fra meg pga mye negativ omtale.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en BMW 363 1987 modell.Motoren er gått 3500 timer nå uten noen problemer med selve motoren.varmgang har jeg aldri opplevd men vet det var noen som ikke hadde ekstra oljekjøler som fikk noe varmgang. Det ble i den tid solgt et kit med ekstra oljekjøler,adapter og slanger og når det var montert forsvant det problemet. Det er som sagt tidligere at oppvarming før stor belastning og nedkjøling igjen etter belastning er viktig.Blir dette gjort hadde jeg ikke vært redd for hverken BMW eller Mercruiser som er samme grunnmotor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også 87 modell 636.

Nå har jeg forsåvidt opplevd varmgang, men når kjølevannet forsvinner ut gjennom hull i slange kan jeg vel ikke skylde på motoren...

Forsker fremdeles på hvor mye skade den tok og det virker foreløpig ikke som om topplokkene tok skade av det.

 

En av fordelene med motoren er at den er veldig lett. Mener den veier ca. 150 kg mindre enn VP41-motoren,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...