Jump to content

Mens vi venter på vårpussen

Arne Lian

Recommended Posts

• 11 måneder senere...

Båteieren i Dillas innlegg trenger bare en hekksaks for å få unna vårpussen  https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/lol.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":lol:" border="0" alt="lol.gif" /> "Lang i nakken, og kort over ørene...."  :puke:

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

To ting med denne livbåten:

1) Husk at aluminium er en meget god offeranode; undersøk nøye hvor meget som er ofret allerede!

2) Vær OBS på skittmerkene over vannlinjen; det trenges svært meget vann ombord for å ligge så dypt og så lenge. Kanskje har motoren også vært delvis vannfyllt?

mvh

Poseidon

PS

Som plenklipper ville jeg nok ha valgt en med litt større hjul....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

To ting med denne livbåten:

1) Husk at aluminium er en meget god offeranode; undersøk nøye hvor meget som er ofret allerede!

2) Vær OBS på skittmerkene over vannlinjen; det trenges svært meget vann ombord for å ligge så dypt og så lenge. Kanskje har motoren også vært delvis vannfyllt?............

Utrolig godt observert, Poseidon! Men ingen fare! Skygget selv unna denne båten - men en god advarsel for andre "prospektive" båtkjøpere. Har gjort mye dumt opp gjennom livet, men å selge en båt til meg som står "pløyet" ned i gressbakken, har enda ingen klart!  :lol:

Det forundrer meg stadig vekk, hvor lite omteksom noen båteiere er, når det gjelder ettersyn og stell av båten sin. Ta denne, litt originelle, opplagsmetoden, f. eks.  :fishing:  Denne båten vil ikke ha helt symmetriske skrogsider lenger når den sjøsettes!   :nono:

Bilde

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Det forundrer meg stadig vekk, hvor lite omteksom noen båteiere er, når det gjelder ettersyn.......

Vi har vel nevnt dette noen ganger tidligere også. Det er utrolig hvor mange det er som plasserer båten et sted om høsten, og tror at alt er OK gjennom vinteren helt til de kommer tilbake engang utpå våren. Da er det noen som får seg en skikkelig overraskelse  :lol:

Vet nesten ikke om jeg skal  :lol: eller  :fishing: av slike folk med båt.

Bildet fra Walter S av den stakkars snekka ovenfor:

Det virker logisk at den ikke er symmetrisk i sidene etter en vinter på denne måten. Men vil den " ta seg igjen" i riktig fasong når den kommer i sjøen igjen? Det kunne vært greit å høre om noen har erfaring med lignende tilfeller. Er det håp? Eller er det bortkastet å f. eks kjøpe noe sånt selv for en billig penge?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Bildet fra Walter S av den stakkars snekka ovenfor:

Det virker logisk at den ikke er symmetrisk i sidene etter en vinter på denne måten. Men vil den " ta seg igjen" i riktig fasong når den kommer i sjøen igjen? Det kunne vært greit å høre om noen har erfaring med lignende tilfeller. Er det håp? Eller er det bortkastet å f. eks kjøpe noe sånt selv for en billig penge?

mvh

JanS

Tja....det sies at plastbåter tåler utrolig mye. En jeg vet om fikk båten sin (en snekke på 27 fot) torpedert av en katamaran som bommet litt i forbindelse med tillegging. Resultatet var sprekker i treinnredningen og at denne løsnet fra skroget noen steder. Det var tydelig at båten må ha blitt klemmt sammen med flere centimeter for så å ha rettet seg ut.

Forsikringsoppgjøret ble stort, for som de sa var det ikke godt å si hva som kunne melde seg senere.

Båteieren gikk på med jekk, trelister og "plastisk tre" og fikk fikset innredningen tilbake til normalt. Dette er flere år siden og båten er like fin den dag i dag. Ingen sprekker i plasten.

Våren er på vei og det begynner å haste med å få båten seilklar.

I morgen går startskuddet for det store "Mekke elektrisk anlegg" stuntet i Columbien. Koblingsskinner, rull med kabel, hovedbryter og masse tvilsomme deler fra Biltema er innkjøpt og kabelskotangen ligger klar sammen med enorme mengder strips!

...... Det var tydelig at båten må ha blitt klemmt sammen med flere centimeter for så å ha rettet seg ut normalt. Dette er flere år siden og båten er like fin den dag i dag. Ingen sprekker i plasten.

Vi snakker her om 2 helt forskjellige "deformasjoner".

- Baat-Guru sin som er resultat av en kollisjon. En smell som varer noen få sekunder.

- Den andre som pågår sakte og over lang tid. Et vinteropplag varer i hvertfall i 5 mnd (Nov.-Mars), antageligvis enda lenger.

Det hele er sikkert avhengig av båtens byggemåte, forsterkninger, innstøpte stringers, plassering av skott og innredning, etc. Men jeg er ganske sikkert på at en så stor belastning, over så lang tid vil sette sine spor på et skrogs krumning!

I en annen tråd la jeg inn en link til http://marinelift.com

Løsningen for båtforeninger med liten/ingen mulighet for slipp.

Har kontaktet dem, og her er svaret:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Etter litt nøling har jeg fjernet svaret. Er noen interessert kan de sende en IM.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Håper jeg ikke bryter noen reklameregler her på forumet nå, mener denne saken må ha interesse for ganske mange? Skulle det være slik så får admin bare stryke/slette etter behov!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

I en annen tråd la jeg inn en link til http://marinelift.com

Løsningen for båtforeninger med liten/ingen mulighet for slipp.

Se også http://www.sandtangen.no

Hos Sandtangen ved Kragerø hadde jeg min forrige Nidelv 750 i 5 år. I tillegg til båtopplag og salg av båter driver de stadig større med salg av løftesystemer for båt - spesialtrucker (veldig effektivt), mobile og faste kraner osv. En del av dette er beskrevet på hjemmesiden, inkl. noen av leveransene.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...