Jump to content

For høy motortemperatur Evinrude E-Tec 25 hk


sportsmann

Recommended Posts

Kjøpte for kort tid siden en ny Evinrude E-tec 25 hk påhengsmotor fra forhandler. Den har siden første tur vert tungstartet når den er kald, og den har stoppet etter noen minutter hver gang den har vert brukt til dorging. Motoren stanser helt, men lar seg starte på første forsøk igjen med en gang. Da går den fint i ca ti sekunder, før den igjen stanser. Slik holder den på i ca 5 minutter, før den igjen starter og går som normalt. Etter flere telefoner til forhandler ang dette, der vi har blandt annet skiftet til helsyntetisk totaktsolje, endte jeg opp med å traile båt og motor til verksted. De kobler da diagnoseutstyret til motoren, og finner at den har hatt for høy kjølevannstemperatur (115 grader) mer enn 50 ganger! Den har også stoppet flere ganger som følge av dette. Mitt spørsmål er da som følger: Er motoren uskadet etter så mye varmkjøring? Iflg diagnoseutskriften har den gått tilsammen 1 time (av totalt 8 driftstimer) med en motortemperatur på over 100 grader, opp mot 115. Vil en reperasjon av kjølesystemet gjøre motoren "god som ny", eller kan motoren ha tatt skade av å ha vert kjørt for varm?

Link to post

Skjønner det slik at motoren er ny,da har du jo garanti og etter kjøpsloven kan verkstedet prøve og fikse den samme feil to ganger om ikke det ordner seg kan du kreve ny motor eller pengene tilbake.

Lykke til

(yamaha neste motor??? :thumbsup:

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Takk for svar dekksgutten.

Motoren er helt ny ja. Om jeg ikke tar feil tror jeg kjøpsloven sier at forhandler kan utbedre samme feil 3 ganger før forbruker kan kreve omlevering eller heving av kjøp. Men vet noen om motoren kan ha tatt varig skade av å ha blitt kjørt med så høy temperatur? Eller er motoren like bra visst problemet med kjøling blir utbedret?

Det stod mellom Yamaha og Evinrude, har igrunn alltid vert Yamaha-mann selv. Likevel, slike små motorer liker jeg av en eller annen grunn best som totaktere. Men nå lurer jeg på om jeg kanskje gjorde en tabbe ved å kjøpe amerikansk.. :)

Link to post

Nå virker det som om disse e-tec motorene tåler varme bedre en de fleste. Det er også en stor fordel at den er liten. Det er ikke sikkert at motoren har vært så varm ,men et giver problem.

 

Krev en kompresjontest for å utelukke vesentlige riper i foring eller varmeskadd stempel.

Eller så vil utsende på pluggen fortelle mye også. Hvordan så de ut?

 

Til de som snakker om Yamaha i den klassen. Yamaha F25 er ingen konkurent til denne motoren her. Har selv hatt 2 stk, slappe var de begge to.

Link to post

Takk for gode innspill, Vbunn.

Jeg skal be om kompresjonstest og om å få se pluggene i morgen. Du har nok også et poeng vedr effekt, denne motoren er vesentlig sterkere enn 4taktere jeg har prøvd på samme type båt. (Pioner 15). Spesielt merkbart er dette i bunn og mellomregisteret.

Link to post

2 takt og 4 takt kan vel egentlig ikke sammenlignes på akurat det punktet der når det gjelder om de er slappe eller ikke..

 

Uansett, tror nok ikke motoren har tatt skade av høy temperatur, siden det tydligvis ligger inne "nødstopp" som kutter tenningen, da kutter den som regel tenningen før det går noe alvorlig galt.

 

Som tidligere nevnt, kan være så enkelt som en temp giver som ikke er helt på nett.

Link to post

Har nå fått tilbakemelding fra verksted, og de finner en skadet impeller, Alle vingene "nederst" på impelleren har en vridning og slitasje som ser ut til å ha oppstått som følge av at det har ligget metallrusk i impellerhuset. Saken er oversendt importør, er litt spent på å høre hvordan dette kan skje med en helt ny motor.

Link to post

Vær obs på at når motoren har vært so varm vil saltavleiringer ligge igjen i motoren. Ein totakter har termostat på rundt 60 grader fordi høgare temperatur får vatn og salt til å skille seg. Derfor kan saltavleiringer ligge igjen i motoren og gjere at den kan gå varm. Eg ville kjørt systemrens gjennom motoren før bruk igjen dersom du beholder motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...