Jump to content

Bimini med skjøte i cocpit, hvordan løser man det ?

Enzo

Recommended Posts

En må vel legge inn en splitt i biminien her.... som tar høyde for skjøte plassert slik... men det var et godt tips som jeg ikke har tenkt på engang i forbindelse med valg av nybåt... jeg liker jo komfort på sjøen.. og en cockpitkalesje har jeg sansen for.... på grå dager... som det vel er flere av i Norge enn soldager...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er ikke dette en problemstilling med min egen båt da jeg ikke har skjøte i cocpit, det var bare en tråd for diskusjonens skyld.

En targabøyle må da være ekstremt sterk og det blir ikke vakkert med en slik bøyle, båten på bildet f.eks er en comfortina 39 og det er å banne i kjerka å begynne å tukle med sånt på en slik etter min mening

For bimini topp som er for solbeskyttelse så er nok ikke dette noe stort problem, men om vår herre åpner slusene så blir det vått... så det er nok like relevant i så henseende.

En lite glippe i biminien vil ikke gjøre noen skade, men som Enzo sier så kunne det vært greit med litt informasjon hvordan dette håndteres.. I den grad biminien benyttes under seilas... og ikke bare i havn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Denne løsningen på en comfortina 39 ville som nevnt ikke være noe særlig pent, men hva skulle alternativet bli. En glipp i biminien og et regnskyll ville forringe beskyttelsen en ønsker å oppnå og det ville dersom ikke biminien var gjennomsiktig hindre utsikten til seilet. Blir et valg mellom flere onder og fordeler.

Alternativet blir å beskytte rormann med en liten bimi som jeg har sett noen har. Hvor effektivt denne beskyttelsen er kan diskuteres når en blir brent på legger og lår, og ikke å forglemme føttene som kan bli verst utsatt. Et annet alternativ som vi har anvendt i solsteiken er en meget tynn kjeledress og stråhatt :thumbsup:. Etter noen dager venner en seg til solsteiken.

En annen side ved biminien er at skulle det dukke opp et skybrudd så spørs det jo hvor mye av denne som blir stående etterpå. En tynn kjeledress tørker fort på kroppen, men bør byttes ofte vist en vill unngå saltsår som kan bli ganske ubehagelig.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har en liten solid biminihatt over rormannen som alltid står oppe under alle forhold (ref. Jawik). Den er vinklet slik at jeg ser storseilet. I havn tar jeg skjøtet ut i rekka og drar over en biminibøyle som ligger på toppen av den bakre og som dekker hele cocpiten. Vakkert, neppe, men praktisk.

Hva med å lage en slik "tysker" løsning

Båten har brøkdelsrigg. Lang bom. Skjøtet måtte festes i rodkicken for å få den foran lukegarasjen.

Om man har en båt med en cocpit som f.eks dette

Nuh. Snakker du med Lennart om båt? Han har sikkert laget noe slikt før.

Forøvrig et års leveringstid på den der, så du begynner å få dårlig tid.

så ned på dekk og til cockpit taket?

Det er jo absolutt en løsning på båter der det er mulig, men jeg tenker litt slik at det er en grunn til at løygangen er plassert der den er, motsatt vei ja men å gjøre båten svakere tror jeg somregel er negativt

Nuh. Snakker du med Lennart om båt? Han har sikkert laget noe slikt før.

Forøvrig et års leveringstid på den der, så du begynner å få dårlig tid.

Nei jeg har ingen planer om å kjøpe noen ny comfortina, bildet er forøvrig hentet fra en 2007 comfortina 39 jeg fant på yachtworld, fine båter men det var bare et eksempel for spørsmålets del

Tyskerskjøte..har prøvd det og like det dårlig, men for komfort, ok.

Jeg liker heller ikke tyskeskjøte noe spesielt godt, den omtalte båten på bildet har en slags kvasityskerløsning, de lar skjøtet gå rett opp fra skinna til vinsjer på karmen

Bimien på Hunter kunne sikkert ha vært lavere. En annen sak jeg stusser over og det er jo at bimien ville påvirke vindror vist en skal ha dette med seg. Alt som monteres akterut vil skape sin egen lille turbulens.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...