Jori Startet 17.Mars.2011 Del på Facebook Startet 17.Mars.2011 Hei, båten min er 25 fot, veier 2900 kg, har en 5,0 Gi motor og bruker i dag D3 propeller som gir akkurat riktig turtall. Hvis jeg skal skifte stål hvilken type skal jeg da gå for? F3, F4, F5? Stålpropellerne er jo så himla dyre at jeg vil helst ikke bomme her. Noen som kan hjelpe eller vet om en link til tabeller som sammenligner propelltypene eller noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 adeneo, du er suveren. Takk nok en gang for hjelp, det blir en F6 propell ser jeg, hvertfall den som er mest sannsynlig til å bli bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 (redigert) Jo takk, men tallene er fra VP, jeg har bare satt de ved siden av hverandre jeg, så du får henge Volvo hvis det ikke stemmer Tallene i tabellen øverst er selvfølgelig delenummer på henholdsvis komplett sett, høyre og venstre propell, men det forsto du sikkert, bare sånn til opplysning hvis noen andre skulle lure! Av en eller annen grunn står ikke 5.0Gi med 1.78:1 utveksling oppført for D-serien, kun for F-serien, men regnet med du hadde 1.95:1 utveksling? Redigert 18.Mars.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Ja dette med propellnummerer var jeg klar over. Jeg har også sett en slik tabell før, men klarte ikke å finne ut hvor. Jupp, du har rett jeg har en 1:95:1 utveksling. Opprinnelig var det en GL motor som jeg bygget om til GI. Fikk tak i en GI motor som hadde varmeskjært seg, men alt jeg trengte var jo på plass. Fikk tips av deg i fjor også med tiltrekking av toppen og slike ting. Dette med motorer og tilbehør kan du virkelig, bra for båtplassen å ha en slik kapasitet med seg. Igjen Takk og plutselig er jeg der med mer spørsmål, hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Om man har en VP D3 DPS 200 hk, båt som i dag er utstyrt med D4 aluminiumspropeller, hvilke størrelse må man da ned/opp i på stålprop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Har ikke noen oversikt i farten over D3 med DPS, det nærmeste jeg kommer er KAD32, som nok er i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 takker så mye:) får granske lommeboken da, er det egentlig noe å hente fartsmessig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 5.April.2011 Del på Facebook Svart 5.April.2011 Jeg har lært at aluminiumspropellere brukes opp til ca. 35knop da de flexer for mye i høyere hastigheter, samt at de er tjukkere i godset noe som gir mere motstand i høyere hastigheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.