Jump to content

Hvilken båthenger skal jeg velge?


Stig Roald

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å kjøpe ny båthenger, bruker hengeren til å frakte båten mellom nord å sørnorge så valget må bli en tredal siden de har spiralfjærer, knuser jo nesten båten med norske veier å andre tilhenger. Men tilbake til spørsmål.

Nå har jeg en Gaupen 0918 med brems som skal være god nok for 18fots båt, jeg har en 15fot å en 17fot. Det som er mitt problem er at uannsett hvilken båt jeg har på hengeren så er det et problem med for mye vekt på tilhengerkula på bilen, så får å få ned vekta er jo da å kjøre med overheng bak, ligger på rundt 1m til 1,5m overheng, dette ønsker jeg da å få slutt på.

Ser at hvis jeg kjøper lengre tilhenger så er jo den ekstra lengden foran akslingen så da er jeg vel like langt, med fortsatt mye vekt på kula. Har også sett på boggi tilhenger men syns den kan bli litt voldsom for en båt som veier 200-500kg.

Noen som har tips??

Link to post
Share on other sites

Med så lang kjørelengde så er vel Tredal et godt valg siden den utvilsomt har best fjæringssystem. Og så har den tipp.

Jeg kjøpte en 19-1100 i fjor http://www.norsktilhengersenter.no/tredal_biltilhengere_baathengere_09.html

Uten motor så ble det mye vekt på kula hvis jeg skulle ha kjørt uten særlig overheng bak. Men med 170 kg motor på hekken så hjalp det jo veldig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Har hatt flere båthengere opp gjennom årene. Hvis jeg ikke husker feil, har jeg vel måtte justert samtlige av de for å få

riktig balansen. Når jeg sier justert, så har både baugstøtte og ikke minst aksel vært flyttet (litt fremkover eller bakover på ramma) for å få den "riktige" tyngden på kula.

 

Aksel(ene) for å få riktig tyngdepunkt på hengeren

Baugstøtte for å få riktig plassering av båten i forhold til lengden på hengeren (og litt finjustering i forhold til tyngdepunktet)

Link to post
Share on other sites

Uten motor så ble det mye vekt på kula hvis jeg skulle ha kjørt uten særlig overheng bak. Men med 170 kg motor på hekken så hjalp det jo veldig.

Jeg vurderer å satse på Tredal 19-1300 på båt 750kg+motor190kg. Med mindre drivstoff i tanken skal dette gå bra. Denne(+ 19-1100) Tredalhengeren er veldig kort og bred(minlengde 5.80mx2.220m). Ulempen er kanskje at akslingen er fast på disse, men i og med den korte hengerlengden kan vel kulevekten her justeres greit på 18-19 fots båter med regulering av baugstøtten. Disse hengerene er svært lett å håntere(265kg) i forhold til flere konkurrenter i samme klasse.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antar at man uten videre kan legge minst 50 kg på båtvekten i form av batteri, dregg, styring, kontrollboks, kartplotter, dingser osv. Det er vel neppe tatt med i tørr båtvekt uten motor antar jeg.

Og med litt bensin på tanken blir det jo fort 100 kg ekstra totalt.

 

Nyttelast på min Tredal er 840 kg. Båtvekt kjøreklar med full tank er anslagsvis 840 kg :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bredden på min båt er rundt 180cm så den passer godt på bredden, men er som sagt vekta på kula jeg sliter med så må kjøre med overheng bak

 

Kan du ikke bare flytte akslingen framover til du får det trykket du ønsker på kula? :confused:

Se bilde av min båthenger. Der er det bøyler som man kan løsne og flytte...

 

imag0028.jpg

 

Er kjempe fornøyd med Gaupenhengeren, den ligger stødig og er rolig etter veien. :thumbsup:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Antar at man uten videre kan legge minst 50 kg på båtvekten i form av batteri, etc...Og med litt bensin på tanken blir det jo fort 100 kg ekstra totalt."

 

 

Jepp, tørrvekt båt skal vel normalt være "fabrikkskroget". I mitt eksempel på Tredal 19-1300 med nyttelast 1035 kg og egenvekt henger 265kg kan jeg regne med totalt båtvekt 750kg + motor 190kg + 50kg + 30kg drivstoff = 1020 kg. Dette er på grensen, men lovlig og helt greit til mindre kjøring mener jeg. Det jeg får igjen her er en svært hånterbar og rimelig henger. Hvis jeg skulle hatt hengeren til trailing -mye kjøring- gjennom sessongen ville jeg gått opp til 20-1500 med nyttelast 1150 kg.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...