Jump to content

Er Maritim sin gummibåt eit godt kjøp?


S/Y Emma

Recommended Posts

Eg vurderer å kjøpe inn ny gummibåt. Har sett litt på Maritim sin nye modell, som virkar ganske OK med tanke på pris (2990,-), lastekapasitet (3 vaksne/320 kg) og motorkapasitet (9,9 hk).

Har nokon synspunkt på denne båten?

 

http://www.maritim.no/maritim-pvc-gummibat-277cm-nordic

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik, hadde en større før av de mer "annerkjente" merkene, men bytta da jeg ville ha en mindre. Er positivt overraska over kvaliteten. Eneste negative jeg har funnet er at den mister litt mer luft enn den forrige over vinteren når den står i garasjen - men det e å leve med.

 

Vet ikke helt om jeg hadde kjøpt den i dag, da pga. at jeg synes at den ble seende billig og Harry ut med Maritim reklame på, hva synes dere andre om det?

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte en sånn i fjor, Maritim logoen på siden kunne de spart seg for, pumper du den ganske hardt (godt innpå det røde på manometeret) så blir den ganske fast i fisken! Har 8 hk totakt på vår, akkurat passe til lek og nytte! Har prøvd den ganske ettertrykkelig i god sjø og har ikke klart å ta livet av den! Eneste minus er kanskje antisklibelegget, var ute og lekte litt i litt sjø, kun iført badetøy og vest, vekslet med å sitte på kne og på huk, når jeg kom inn igjen hadde jeg slitt ned neglene på flere tær så blodet rant! Men gøy var det!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Planen er å ha han på dekk når han ikkje er på slep, så vekt er litt viktig. No har det seg også slik at eg skal på langtur om nokre år, og er ikkje heilt sikker på om denne båten er solid nok til så mykje slitasje det medfører.

Men til ein så låg pris kan ein jo kjøpe ny og kraftig båt når det er tid for avreise, og ha Maritim-båten som reservebåt.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikkje så veldig rart at en RIB veier mere. Den har jo massiv "plast" i hele bunnen som er endel mere solid en dørk i gummibåt. Derfor er eg usikker på om eg skal ha RIB eller gummibåt med oppblåsbar dørk. Vekt/pris er og faktorer som eg vurderer. Til mitt bruk vil nok Maritim sin være helt ok. Henge bak på båt, brukes et par ganger i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Jeg skal gå for en som heter ocean, forhandles av Båtbua Fredrikstad (Link, se nederst på siden). For meg virker det til å være veldig bra kvalitet på disse jollene (har prøvd den), men er i tvil om jeg skal ha 230cm (35 kg) eller 270cm (48kg). Den på 270cm er veldig stødig og god men muligens litt i tyngse (og lengste) laget da jeg skal ha den opp på dekket til bavaria 33 cruiser. Er det noen som kan uttale seg om 48 skjevbelastede kg på trinsa til storseilet er noe problem når jolla skal heises opp?

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Maritim's gummibåt. Helt grei båt i forhold til pris. Tror det er samme som Silver marine (Det var ihvertfall Silver marine som hadde laget manualen som fulgte med). Enkel å håndtere pga vekt og ellers OK.

Forsøkte med flere motoralternativer. 4hk, 8hk og 9,9 (15). Båten er godkjent for 9,9 hk, men det mener jeg er i største laget for båten. Litt lav i baugen noe som medfører litt skvetting.

Har nå kjøopt meg en Suzumar 310 RIB. Begrunnelsen var at gummibåten ble litt liten til familien på 5 og jeg ønsket en RIB pga sjøegenskaper. RIB'en er noe tyngre (54 kg) så det er fordeler og ulemper med alt. Suzumars RIB var likevel en av de letteste og mest praktiske av de jeg så på når en først skal ha RIB.

Var overrasket over at Suzumars 310 RIB var såpass mye romsligere enn en Grand 330 Rib som jeg også vurderte. En hel del større plass og høyere "fribord".

Design på Grand er jo etter min mening noen hakk over Suzumar.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 9 foter i fjor , og bruker en 4t 9,9 på den. Nesten ubrukelig da baugen står 45`vinkel uten folk i oppover, og akterspeilet gir seg litt ved pådrag. Taufestene røyk på vei inn sild og synes det var for dårlig. ellers tett og fin.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Eg ser dei sel ein nesten tilsvarande gummibåt for 1800 kroner ekstra: http://www.maritim.no/klar-fritid/gummibat-og-utstyr/gummibat/nordic-275-air-deck-gummibat

Er det store skilnader i kvaliteten, eller er det Maritim-logoen som "subsidierer" den billegaste?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Maritim jolla og hadde den en sesong før jeg lot den følge med ved salg av hodedbåten.

Brukte den med en 8 Hk Evinrude, og det fungerte godt. Måtte som tidligere nevnt her ha lufttrykk opp til den røde feltet på manometeret i pumpa for at den skulle ha best mulig egenskaper.

Er lett, er nok litt tynnere i gummi`n og feste-/fortøyningskroker har dårligere innfestning enn dyrere joller. Jeg synes imidlertid man får mye for pengene. Bruker man den med fornuft har man jolla i mange år vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at det er samme båten som Aquaquick. Hadde 15hk Tohatsu på den og gjorde 234 knop. Ikke overmotorisert :-)

Den ligner ikke på noen aquaquick jeg har sett. Silver Marine er derimot lik. Jeg har også prøvd med 15hk Tohatsu. Gikk fort og akterspeilet tåler påkjenningen, men føles likevel overmotorisert med denne motoren. Den er uansett godkjent for 10 hk så får en selv gjøre seg opp en mening om det er trygt eller ikke.

 

 

25042010290.jpg

 

25042010291.jpg

Redigert av Marulf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Honwave for snart 3 år siden hos Maritim Nord(ikke samme plass). Der fikk jeg lekkasje utvendig rundt ventilen for kjølpølsa. Ringte de straks jeg ble klar over det og reklamerte. De skulle sende meg ei flase som kunne fylles inn i kjølpølsa, men den dag i dag har jeg fortsatt ikke sett noe til det.

Føler at de ikke er flinke til å håndtere reklamasjoner.

 

En annen ting som kan være å tenke på...

Merker meg at fester for årer er veldig forskjellig fra modell til modell. På den HonWave jeg kjøpe så er det slik at årene henger lenger ned utvendig på siden, slik at man slipper å sitte på årene når man sitter på siden. Kjører man litt blir dette fort plagsomt..

 

Lykke til..

Redigert av blyrompa999 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Liten faktakorreksjon: Det er ikke samme fabrikk som AquaQuick. Maritim båten lages samme sted som Silver Marine, men etter våre spesifikasjoner. Våre 7OC (SevenOceans) båter lages på samme fabrikk med produsentens vanlige spesifikasjoner.

Det er helt korrekt at Maritim båten er litt lettere enn de andre, vi har spart litt på tykkelse og materialkostnad, men ikke på kvaliteten. Vi har funnet en litt annen duk enn fabrikken ellers bruker. Duken har vi testet i uavhengig lab både for UV stråling og slitestyrke. Innsparingen ligger i hovedsak i at vi bruker koreansk duk i Maritim båten, og tysk duk i 7OC båtene.

 

 

Vennlig hilsen

Øyvind@Maritim

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...