Jump to content

ble kontaktet av politiet i dag etter hærverket i båten min i fjor


harry92

Recommended Posts

heisann,

 

båten min ble jo rasert her i høst rett etter jeg tokk båten min på land, fant blod og littav hvert i båten, da kontakta jeg politiet med en gang. de kom da for og sjekke ut det her tokk noen prøver og biler og snakka litt med meg, så dro de i gjen. i dag fikk jeg telefont fra tønsberg politi om at de har tatt han karen som har gjort det her. og det er kjempe flott. men så er mitt spørsmål til dere her folkens. hvordan skal jeg få erstatning for det han har gjort? kalesja må vell inn til rens etter det er blitt sølt blod på. det ene skapet inni båten trengs og limes og skrus samme trengs det med benken bak i båten, så er det sykt mye som må ryddes og noe må kastes. hva skal jeg gjøre?

 

jeg er i hvertfall inponert at de ikke henla saken men at de faktisk gjore noe og det er bra, polotiet sa det at hvis jeg kom med kviterninger på hvor mye det her ville koste og reparere da ville de legge det fram i retten min han som gjore det her :P

 

noen som kan hjelpe ?

 

takk

 

mvh mathi92

Link to post
Share on other sites

Ring forsikringsselskapet ditt og hør hva de sier. Evt. kontakter du politiet.

Kjipt å legge ut for reparasjoner og så få erstatning siden, kan ta laaaang tid. Avklar heller på forhånd hvordan dette skal ordnes.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

hehe, takk. men problemet er at jeg ikke har kommet så langt at jeg har forsikra båten det skal gjøres i våres. ang. det blode som er på kalesja skal da det ha noe spesielle midler for og få det vekk eller skal jeg snakke med han som sydde kalesja ?

Link to post
Share on other sites

Blod er noe dritt å få vekk, særlig hvis det har tørket inn. Bruk MYE vann, og etterhvert en god dose Zalo. Evt. kan du også bruke klor, men husk at det bleker, så ikke la det tørke inn.

 

Grunnen til at politiet ikke har henlagt er nok nettopp blodsporene. Er jo sånn saken har rullet opp igjen nå, og at de kan ta han for det. Slike spor lagres.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

saken er anmeldt ja, jeg har nå snakka med en byggmeste og han har vudert skadene og skal lage ett vedlegg på det her hvor mye det koser og få det reparet,har også snakka med laskenrenseri og fått de til og lage ett vedlegg på hvor mye det koser og vaske kalseja. så skal jeg se om jeg kan få snakka med vaskehjelpa i sandefjord og be de lage ett vedlegg på hva det koser og få vaska båten innvendig lage ett vedlegg på det og. det må ordnes før tirsdag 29. håper da alt går bra .

Link to post
Share on other sites

Det er vel derfor kvitteringene skal gis til onkel så de tar det med i rettssaken.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjon for et par år siden. Skade etter innbrudd, anmeldelse og rettsak. Skaden ble vurdert av et forsikringsselskap og taksten på skaden ble vedlagt anmeldelsen. Vedkommende ble dømt til å betale meg oppreising tilsvarende det økonomiske kravet jeg hadde stilt, Statens innkrevingssentral skulle stå for innkrevingen.

 

Siden har jeg ikke hørt noe...

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Siden har jeg ikke hørt noe...

 

Kanskje ta litt tak da :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobbet som politimann tidligere, og dette er hva som kreves for at politiet skal kunne be retten om å avgjøre ditt erstatningskrav: Ditt økonomiske krav må dokumenteres best mulig. Det betyr at om du har kvittering eller bankutskrift som viser utlegget ditt, så må dette legges frem. Om du ikke har dette, holder det normalt å lage et skriv hvor du setter opp hva denne saken har kostet deg eller hva det kommer til å koste. Om det legges ved takst eller en prisvurdering fra forhandler er det en fordel. Det er opp til dommeren å vurdere kravet, og om det "skrives med gaffel" risikerer du at han underkjenner alt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Greia er det at Statens innkrevingssentral ikke kan ta noe fra en som ikke har registrert formue/inntekt. Så de trenger egentlig aldri å gjøre opp for seg.

 

 

Det er en av grunnene til at det er et stort marked for privat inkasso :lipseal:

 

Kjedelig situasjon slikt som dette med tanke på skade og ergrelse for deg.

 

Ikke for å være pessimist men tror nok oddsen for å få igjen noe erstatning legalt er lik null desverre hvis dette er en av byens løse fugler uten fremtidsutsikter...

 

Er du heldig så er det en som ikke er helt ute som på sikt kanskje får inntekt som de kan betale deg og garantert en drøss andre med over tid...

 

uansett utfall er det du får igjen lite sammenlignet med ergrelsen og annet det har påført deg... lykke til

Link to post
Share on other sites

En venn av meg fikk rasert en bil for en tid tilbake. Saken ble annmeldt og vedkommende som gjorde det ble dømt til å betale det som var skadetaksten på bilen.

Tror ikke det var snakket noe spessielt om kravet, annet en at han fikk taksert bilen og taksten ble vedlagt til retten.

 

Kan være mye slit å få fatt på de pengene hvis vedkommende ikke har inntekt eller noe penger ellers.

 

Så er det jo en ting at politiet har "funnet vedkommende", men han er jo ikke dømt enda...

Link to post
Share on other sites

... Kjedelig situasjon slikt som dette med tanke på skade og ergrelse for deg. Ikke for å være pessimist men tror nok oddsen for å få igjen noe erstatning legalt er lik null desverre hvis dette er en av byens løse fugler uten fremtidsutsikter... ... uansett utfall er det du får igjen lite sammenlignet med ergrelsen og annet det har påført deg... lykke til

 

Jeg har for lengst akseptert at jeg aldri vil se de pengene. Det var ikke den helt store summen, men prinsipielt hadde jeg satt pris på å se rettsystemet fungere.

 

Jeg har fortsatt fine dager på vannet... :sailing:

Link to post
Share on other sites

men prinsipielt hadde jeg satt pris på å se rettsystemet fungere.

 

Jeg har fortsatt fine dager på vannet... :sailing:

 

Enig med deg der,bra de dømmes men desverre så beskyttes disse elementene veldig av staten. De får sosialtrygd pluss dekket bolig, men å la de få noen hundrelapper mindre pr måned å røre bort er et ikke tema desverre.... :headbang:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde å få ødelagt modellfly på notodden for noen år siden, det var en som saboterte stevnet og hadde laget utstyr for å jamme signalene.. Fyren ble tatt på fersken i bilen med radioutstyr som var stilt inn og programmert for de frekvensene vi bruker innen modellfly..

Vi var flere som fikk ødelagt fly og det ble en stor rettsak ut av det og greier...

enden på visa er at fyren ble dømt og skylder meg nesten 20.000,- og flere andre opptil flere hundre tusen..

saken er hos statens innkrevningssentral, og de har hentet inn ca 1000,- fordelt på 200 nå og 300 da som har tikket inn på kontoen min, men nå har det ikke kommet noe på leeeenge..

Fyren er trygdet og har ingen eiendeler så det var ikke noe å hente der.. så ikke forvent at pengene kommer rullende inn om han er trygda osv.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...