Jump to content

"Modernisere" flybridge på 80-tallsbåter


KongKing

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en slunken lommebok, men kunne godt tenkt meg en FB-båt. Derfor er det eldre båter fra 80-tallet som er aktuellt. Ligger en på finn.no med nyere motor og drev nå. Problemet mitt er at jeg sliter mye med de korte FB'ene i forhold til det som er dagens standard der FB får langt ut over akterdekket.

 

Mitt spørsmål er hvor mye en "modernisering" gjennom å forlenge FB vil koste? Og om det er en veldig stor jobb? Jeg ser flere som har laget badeplatformer tilpasset båten her inne så umulig er det vel ikke....

 

Har lagt ved 2 bilder som viser "før/nå" (gjort fort i photoshop, men dere ser poenget). Synes denne "gammeldagse" princessen faktisk fikk et løft, selv om det er å tukle med skaperverket... :-)

 

princess.jpg

 

princess_mod.jpg

 

For at ikke operasjonen skal bli så omfattende så tenker jeg meg at den nye forlengede delen ikke skal være et sted der det skal sitte folk, eller ha mye tyngde, men forlengelsen er gjort av estetiske hensyn. Men om det ikke er et stort problem er det selvfølgelig et ønske at den kan benyttes til en forlenget benk e.l. på FB

 

Bildene er forresten hentet her:

O-hjelens nye båt i 2009

 

PS: Vil også si at båten er fin i utgangspunktet, men jeg mener den hever seg noen hakk med en lenger FB :-)

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter i en litt annen situasjon. Eg har ein båt som eg ønsker meg en flybridge til. Men eg finner jo aldri noe tilsalgs. Vet og har sett rundt om at det ligger løse flyebridger å "slenger" men aldri noe til salgs.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

På den ser det ut som en grei jobb om en er nevenyttig men det koster...

Om en lager en støtte ned slik at hytta blir 10-20 cm lengre bakover med vinkel fremover fra fly forlengelsen blir den mer bærende.

flott bilde men du må hive på en integrert badeplattform og... :giggle:

Link to post
Share on other sites

På den ser det ut som en grei jobb om en er nevenyttig men det koster...

 

(...) du må hive på en integrert badeplattform og... :giggle:

 

I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg er kapabel til å gjøre det selv, men det må vel være noen firmaer som kan utføre slikt? Bærum plast er vel et slikt firma. Men det koster kanskje mer enn det smaker...

 

Skal ta badeplatformen neste gang ;-)

Link to post
Share on other sites

bilde_47730.jpg

 

dette er vel en av grunnene til jeg har bygd om denne vikngen , men det er mye mer arbeid

enn jeg hadde tenkt meg, fikk også tilbud fra bærum plast service på div arbeider samt noe

lakkeringen, pris ca 100000 tusen for det arbeidet jeg spurte om, det ble alt for mye for meg

men jeg får ta det over langen isteden. det dukker alltid opp en eller annen mulighet senere.

 

lykke til.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Slenger meg på denne, da eg har ein Halco29 offshore Fb som eg kunne tenkt å forlenge fb på litt bakover sånn att eg fikk litt mer plass oppe på fb,n og samtidig fikk mer plass ned-under som var tørt uten å måtte ha på kalesja. Det som eg ser er att eg får litt liten takhøyde nede så eg må løfte taket litt i bakkant på fb,n for å få det til. Det eg kunne tenkt meg var ett enkelt program det ein la inn ett bilde for så og tegne på ein fb for å se hvordan det tar seg ut rein estetisk. Vekt trur eg ikkje vil verte no stort problem da dette kan lages forholdsvis lett med avstivinger og så kommer tara-bøylen heilt bak så der vert det ikkje muligheter for å plassere stoler/benker, på den nye delen vert det kun plass til 2-3 pers. Er det noen som har prøvt noe liknende, eller har tanker om det lar seg gjennomføre eller ikkje

Link to post
Share on other sites

En grunn til at mange FB er ganske små har med vekt og stabilitet å gjøre, er FB stor er det lett å stue mange folk og annet der også og det kan få katastrofale følger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...