fun@sea Startet 18.Mars.2011 Del på Facebook Startet 18.Mars.2011 Nederst på feste til drevet står en liten gummiventil, er dette bare drenering når båten tas opp? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 (redigert) Hva med å forklare det litt bedre, hvilket nummer på bildet snakker vi om? Redigert 18.Mars.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fun@sea Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Hva med å forklare det litt bedre, hvilket nummer på bildet snakker vi om? Er ikke sikker på om det var riktig tegning, prøver meg på en link her http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744660_026?path=MarineGasolineEngines%2F7744660%2F7744660_44%2F7744660_026 Det er nr 62 Sitér dette innlegget Link to post
fun@sea Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Selvfølgelig var det riktig tegning! :-) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Godt spørsmål? Det er en enveisventil til ett eller annet, sannsynligvis drenering av noe, og temmelig garantert noe du ikke trenger å bekymre deg over ettersom det ikke står noe om den ventilen i noen av manualene eller bulletinene jeg har søkt i for å forsøke å finne ut hva den er til. En del drev har en drenering av eksosen under selve eksosutløpet, eldre AQ drev har gummikroker, men har aldri tenkt over at 290 ikke har slike "kroker", så det er sikkert en nyere utgave av noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 På vår VP 41 med 290 drev som vi hadde tidligere var det koblet et slags overløp fra eksosbendet som gikk gjennom et eget rør ned til denne "gummiventilen". Hensikten er slik jeg har forstått det at overskytende kjølevann ut over det som går ut sammen med eksosen skal gå ut gjennom dette overløpet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Superkul Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 helt riktig - jeg skvatt engang dracoen vi hadde sto og gikk i hagen og mesteparten av vannet kom ut under i stedet for ut eksosen - jeg trodde det var noe alvorlig gale under der Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
fun@sea Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Takk for svar folkens, jeg er beroliget. Jeg var ikke like rolig når jeg fyra i garsjen og en del av vannet havnet på gulvet! Men det ser ut til at dette er laveste punkt når drevet kjøres opp og at hele eksosen blir tom for vann når båten tas på land...det er jo en god ting! :-) Kan jo være en erstatning for dren hull i eksosbelg? Det var beskrevet at det var viktig å montere belg med drenhullet NED, jeg sjekket gammel, ny og reserve belg...alle var uten hull. Ha en god dag Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Jeg tror ikke det er noen forbindelse mellom det omtalte overløpet og eksossystemet bortsett fra på eksosbendet. Du kan derfor ikke regne med at selve eksosystemet dreneres her. Men det er vel ikke verre enn å tilte drevet helt ned, så renner vannet ut. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
fun@sea Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Jeg tror ikke det er noen forbindelse mellom det omtalte overløpet og eksossystemet bortsett fra på eksosbendet. Du kan derfor ikke regne med at selve eksosystemet dreneres her. Men det er vel ikke verre enn å tilte drevet helt ned, så renner vannet ut. Brigg Bak gummi er det to hull på 10-12mm, mener du disse er forbundet med rør av noe slag? Når jeg satte inn motoren var det ingenting innvendig i eksosrøret ned til drevet, og heller ikke andre tilkobblinger?? Motoren er en AQ151A Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Som sagt, mine erfaringer er fra en VP 41, og her er det slik jeg har beskrevet. Overløpet var et tynnerer rør, ca 20 mm i diameter, som gikk parallelt med eksosrøret (som vel er ca 100 mm). Overløpet kommer ut gjennom de to hullene under gummien. Det kan godt være en annen konstruksjon på din motor. Jeg har ingen erfaring med bensin-modellene til VP. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
king kong Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Nederst på feste til drevet står en liten gummiventil Gummiflappen skal hindre tilbakeslag av vann opp i eksosrør ved f.eks stopp av motor under planing/fart. Dreneringen/avlastingshullene er der for og skille ut hovedmengden av vann i eksos før det går igjennom de trange kanalene i drevet. Effekten av dreneringen er lavere mottrykk i eksossystemet. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
fun@sea Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Gummiflappen skal hindre tilbakeslag av vann opp i eksosrør ved f.eks stopp av motor under planing/fart. Dreneringen/avlastingshullene er der for og skille ut hovedmengden av vann i eksos før det går igjennom de trange kanalene i drevet. Effekten av dreneringen er lavere mottrykk i eksossystemet. MVH K.K Takk K.K Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.