Jump to content

VP 290 drev, hvilken funksjon har gummi ventil?


fun@sea

Recommended Posts

Godt spørsmål?

 

Det er en enveisventil til ett eller annet, sannsynligvis drenering av noe, og temmelig garantert noe du ikke trenger å bekymre deg over ettersom det ikke står noe om den ventilen i noen av manualene eller bulletinene jeg har søkt i for å forsøke å finne ut hva den er til.

 

En del drev har en drenering av eksosen under selve eksosutløpet, eldre AQ drev har gummikroker, men har aldri tenkt over at 290 ikke har slike "kroker", så det er sikkert en nyere utgave av noe slikt?

Link to post
Share on other sites

På vår VP 41 med 290 drev som vi hadde tidligere var det koblet et slags overløp fra eksosbendet som gikk gjennom et eget rør ned til denne "gummiventilen". Hensikten er slik jeg har forstått det at overskytende kjølevann ut over det som går ut sammen med eksosen skal gå ut gjennom dette overløpet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens, jeg er beroliget.

Jeg var ikke like rolig når jeg fyra i garsjen og en del av vannet havnet på gulvet!

Men det ser ut til at dette er laveste punkt når drevet kjøres opp og at hele eksosen blir tom for vann når båten tas på land...det er jo en god ting! :-)

Kan jo være en erstatning for dren hull i eksosbelg? Det var beskrevet at det var viktig å montere belg med drenhullet NED, jeg sjekket gammel, ny og reserve belg...alle var uten hull.

 

Ha en god dag

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noen forbindelse mellom det omtalte overløpet og eksossystemet bortsett fra på eksosbendet. Du kan derfor ikke regne med at selve eksosystemet dreneres her. Men det er vel ikke verre enn å tilte drevet helt ned, så renner vannet ut.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noen forbindelse mellom det omtalte overløpet og eksossystemet bortsett fra på eksosbendet. Du kan derfor ikke regne med at selve eksosystemet dreneres her. Men det er vel ikke verre enn å tilte drevet helt ned, så renner vannet ut.

 

Brigg

Bak gummi er det to hull på 10-12mm, mener du disse er forbundet med rør av noe slag?

Når jeg satte inn motoren var det ingenting innvendig i eksosrøret ned til drevet, og heller ikke andre tilkobblinger??

Motoren er en AQ151A

Link to post
Share on other sites

Som sagt, mine erfaringer er fra en VP 41, og her er det slik jeg har beskrevet. Overløpet var et tynnerer rør, ca 20 mm i diameter, som gikk parallelt med eksosrøret (som vel er ca 100 mm). Overløpet kommer ut gjennom de to hullene under gummien.

 

Det kan godt være en annen konstruksjon på din motor. Jeg har ingen erfaring med bensin-modellene til VP.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nederst på feste til drevet står en liten gummiventil

 

Gummiflappen skal hindre tilbakeslag av vann opp i eksosrør ved f.eks stopp av motor under planing/fart.

Dreneringen/avlastingshullene er der for og skille ut hovedmengden av vann i eksos før det går igjennom de trange kanalene i drevet.

Effekten av dreneringen er lavere mottrykk i eksossystemet.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Gummiflappen skal hindre tilbakeslag av vann opp i eksosrør ved f.eks stopp av motor under planing/fart.

Dreneringen/avlastingshullene er der for og skille ut hovedmengden av vann i eksos før det går igjennom de trange kanalene i drevet.

Effekten av dreneringen er lavere mottrykk i eksossystemet.

 

MVH K.K

Takk K.K

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...