Jump to content

Problem med MerControl shifter 1978mod


RanaPlast15

Recommended Posts

Hei.

 

Når eg skulle ta båten opp av sjøen ifjor gikk tenningsforskyver-hendelen opp samtidig med gass-hendelen(forovergir) og sperra for gass. Antageligvis er noe utslitt eller defekt inni boksen.

 

Da er spørsmålet:

 

Er det mulig å fortsatt få tak i deler,eller komplett boks for den saks skyld,til en såpass gammel modell?

 

Kan nye skiftere benyttes på denne motoren (Mercury 40Hp M402 1978 modell) uten ombygging?

 

Takker for svar :)

Link to post
Share on other sites

Det aller meste av deler er fortsatt å få tak i, og det sitter en del foringer, fjærer osv. inne i den, så du bør nok finne ut hva som er slitt først.

 

Det går som regel an å bruke nyere fjernkontroller, men om du finner noe som passer rett på er vel tvilsomt kanskje, uten at jeg vet noe særlig om akkurat det?

 

Det er vel noe slikt du har da:

 

7.png

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Mulig det er en slik som du avbilder,men er ikke i nærheten av båten og har ikke sett på den i år,så husker ikke helt...men skal sjekke når eg engang kommer hjem ;)

 

Har som sagt ikke åpnet den enda,så veit ikke hva akkurat som er galt med den. Ville bare høre om det fortsatt gikk an å få deler til denne,og eventuelt om en kunne bruke nyere typer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en original kontrollboks du kan få kjøpt om du trenger. Vil også opplyse deg om du fint kan kjøpe en ultraflex boks og bruke den også.

 

hvordan er båten din på vannet, fikk tak på en tilsvarende ifjor men rakk aldri å sjøsette:)

 

Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

adeneo: Hvor fant du denne? Ser at det er på boats.net,men kunne ikke finne den nøyaktige siden,har du en link eller noe? Har eventuelt Ravns desse delene??

 

Hei.

Jeg har en original kontrollboks du kan få kjøpt om du trenger. Vil også opplyse deg om du fint kan kjøpe en ultraflex boks og bruke den også.

 

hvordan er båten din på vannet, fikk tak på en tilsvarende ifjor men rakk aldri å sjøsette:)

 

Erik

 

Hvor mye skal du eventuelt ha for denne boksen? Hvor får eg tak i slike Ultraflex bokser,noen linker? Må bygges om da eller?

 

Båten er helt grei,er veldig lett og grei å manøvrere. Seff ikke den mest stabile båten,men virker solid tross sin alder på full gass uten at den gir seg i skroget. Perfekt til små koselige fisketurer og "ekspedisjoner" i nærområder samt til leik&morro :)

 

En får hva en betaler for kan en si ;)

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2 slike kontroller, en fra 73 og en fra slutten av 70 tallet eller begynnelsen av 80 tallet. Begge hadde samme problemet i større eller mindre grad:

Håndgassen fulgte med etter at den hadde vært i revers og ble satt i gir forover

 

Undersøkte du hva problemet var de gangene eller?

 

Skal ned i naustet idag og demontere kontrollen,blir forhåpentligvis stilt en diagnose da.

 

Dersom deler ikke er å oppdrive eller den er rett&slett boss,hvor får eg tak i ny eller tilsvarende ny uten alt for mye ombygging?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...