Jump to content

Delaminering av sandwich skrog


skip-PER

Recommended Posts

Hjelp!

 

Hadde min båt på reperasjon i høst, fikk da beskjed fra verkstedet (plastverksted) at min 40 fot seilbåt fra 1986 hadde i omeråder som var delaminert.  

Det var også en del vann i laminatet.

Båten er ikke bygget opp med divinicell, antageli et stoff som minner om fugeskum.

 

De hadde ikke fastslått hvor stort problemet var i omfang, men det virker ikke som hele båten er delaminert.

 

Spørrsmål:

 

Hvordan kan jeg enklest mulig gjennømføre er undersøkelse for å fastslå omfanget?

 

Hvordan kan jeg enklest mulig reparere dette, holder det å ta det punktvis, en halv kvadratmeter her å der hvor jeg finner skader eller hvor jeg kommer til.

Eller må hele innredningen ut og alt skrelles ned til ytterskroget.  

 

Må alt taes på en gang eller kan jeg ta reperasjonen i seksjoner over noen år.

 

 

Jeg merker ikke noe til delamineringen når jeg seiler eller løfter båten på land.  Båten virker stiv og fin i sjøen, selv i sjikkelig ruskevær.

 

 

Hilsen

 

skip-PER veldig trist.

Link to post
Share on other sites

Uff da  :sad:

 

(Glad jeg har enkeltlaminat i dag...)

 

Tolker innlegget ditt slik at du har "sandwich" i skroget, men ikke divinycell som kjernemateriale.

 

En vanlig måte å reparere på er å sprøyte inn epoxy mellom kjernen og laminatet utenpå. Hvis epoxyen skal lime så må det meg bekjent være tørt, så da har man et problem. Er det vann i skroget over vannlinja?

 

Hadde vært interessant å vite hva slags båt og konstruksjonsmetode som er brukt. Kanskje har andre eiere av samme båttype lignende problemer, og kan gi råd.

 

Jeg husker en reportasje fra Yachting World hvor dette problemet hadde oppstått på en serieprodusert båt av nyere type, og produsenten var konkurs. Det var et verft som hadde utviklet en metode for å fikse dette problemet.

 

Kanskje kan du også finne noe nyttig informasjon her:

http://www.yachtsurvey.com/structuralissues.htm

 

For hva det var verdt,

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hjelp!

 

Spørrsmål:

 

Hvordan kan jeg enklest mulig gjennømføre er undersøkelse for å fastslå omfanget?

 

Hilsen

 

skip-PER veldig trist.

Innan jag kjöpte min båt så lät jag besiktiga den av en 'proff'-besiktningsman, tar en hel dag för en 37-fotare!

(skall först säga att jag har ikke sandwich i skrovet!) men han letade efter

delaminering i laminatet ändå ! (men fann inget !  :smiley:)

 

det han gjorde var att han gick runt o knakkade med en gummi-klubba, en sådan der

liten gummi-handslegge! o lyssnade, det er stor forrskjell på lydet om det er

'slepp' inne i laminatet eller om det er homogent!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg takker alle for svar, ser noe mer positivt på problemet nå. Særlig etter å ha lest og kontaktet West system.

 

Jeg trur at injeksering er det eneste fornuftige måten å rearere skadene på, alt annet blir for omfattende.

 

Kommer også til å forsterke innerhuden der jeg kommer til med tre lag fiberglass/vinylesther.

 

Hilsen

 

skip-PER :sailing:

Link to post
Share on other sites

Bor du i Stavanger området så ta kontakt med ØMI produkter på Sola. De vet hva de snakker om. Har selv noen små riss i dekk/skrog overgang som jeg trudde var delaminering av verste sort.  :cryin::crazy:

 

Var heldig Ømi mannen var på tur med en politibåt som ksulle ha litt service, kikket innom båten min og sjekket... ALT VAR OK!!!  :flag:

 

Skyller han minst en vin flaske for og slippe og tenke flere  :cryin: tanker om dette!!!

 

La fag folk se på det FØR du gjør noe selv.

 

 

(folket i havna lurte FÆÆÆLT på hva politi båten skulle på besøk til meg for...!! :lol:)

 

Sabeltann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...