Jump to content

Gammel fiskeskøyte i Kjøpmannskjær

Nyhavgula

Recommended Posts

Har brukt mye tid på å følge historien til en gammel fiskeskøyte som ble bygget i 1912, mest sannsynlig

på Kulstadsjøen av Nils Skandfer. Har funnet eiere f.o.m 1916 og fram til ca 1980.

Etter en del eierskifte innen fiskerinæringen ble den tatt ut av fiske og solgt til Oslo. Der ble den ombygd og registrert som fritidsfartøy.

Navnet som den hadde da den ble tatt ut av fiskeri ble viderført som fritidsbåt, MØLLERØY.

Har greid å spore opp de ulike eierne fram til slutten av 70-tallet.

Da ble den solgt til Kjøpmannskjær.

Personen som solgte den bodde i Drammen, men hadde per dato ingen opplysinger eller erindringer om navnet til personen som overtok båten.

Han menet derimot å huske at han arbeidet offshore.

Flere av de tidligere eierne opplyste at båten sank ved Kjøpmannskjær,

og en av dem hadde også tatt at bilde av dette.

Håper med dette å kunne komme over noen som kan sitte på info om eier eller båt fra Kjøpmannskjær.

Vil gjerne finne den resterende historien om båten, om den ble hevet og restaurert igjen og fortsatt er i vigør i dag,

eller om den ikke er blant oss lengre.

Første bilde er det som ble tatt der den låg sunket ved Kjøpmannskjær.

45629.jpg

Andre bilde er av båten slik den såg ut etter ombygging til fritidsbåt.

45630.jpg

OK, mottatt. Får se om det det dukker opp noen som vet noe mer.

Som sagt så er opplysningene jeg fikk fra sist oppsporte eier at den ble solgt til Kjøpmannskjær og sank i Vrengensundet.

Han jeg fikk bildet av mente å ha sett båten senere liggende ved en flytebrygge, da uten rorhus, men var ikke helt sikker.

Synest å huske at han nevnt at dette da var ved Tjøme som du hinter om.

Har funnet fram til en mail jeg fikk som svar på innlegget jeg hadde i avisen Øyene for

en tid tilbake, forresten det eneste svaret jeg fikk.

Han mente at Møllerøy kunne være en båt som i dag gikk under navnet "Helmi" og at han hadde sett

sist i Nøtterøy/Tønsberg distriktet for 3-4 år siden.

Søket mitt på Helmi gav ikke annet svar enn en båt ved navnet i Kristiansund, men stemte ikke

med den jeg søker etter.

Han lovte også å sjekke opp mer om Helmi, men hørte aldri noe mer.

Vet ikke om dette tipset kan hjelpe noe, men man vet jo aldri.

Du bør kontakte en murmester som heter Tor Anders Jahre, bosatt på Nøtterøy. Hvis ikke han vet noe kan du kontakte styret i Bertine, en gammel selskute som driftes privat i Tønsberg og ligger fast ved den gamle ubåtkaia på Nøtterøysiden. Der er det mange som vet mye om de skøytene som har gått her i fjorden.

Selv var jeg med på et skøyteprosjekt for 10-15 år siden, en 49,5 fots ishavsskøyte ganske lik den du har avbildet. Den ble kjøpt i Sandefjord og lå i Kjøpmannskjær hvor den sank, men ble hevet igjen. Han i vennegjengen som sto som eier jobbet i Nordsjøen, og båten ble etterhvert solgt til noen i Mandal.

Sikkert ikke samme båt, men...

Hvis båten har sunket har losstasjonen på Hvasser noen gamle ringrever som sikkert kan huske om den båten skulle lidd en slik sjebne.

Lykke til :fishing:

Legger her et kortutdrag av historien heg har funnet slik at den evt. ikk forveksles med andre båter.

”Svanen”

Denne skuta var nybygg i 1912. Etter merkeregisteret som går tilbake til 1920 viser dette at skuta var i eige til en Hans P. Voksø i Vågsøen (Voksa) i Sande kommune.

Båten hadde fiskerinummer M-8-S og fikk etter kvart kallesignal LNPJ.

Hans sønn, Sverre Voksøy, kunne fortell at båten ikke ble bygd av faren, men ble innkjøpt etter at faren kom igjen fra sjømannslivet som ”ung mann” i rundt 18-20 års alderen. Da han ble født i 1896 betyr det at ”Svanen” ble innkjøpt rundt 1916.

Dette stemmer også godt med en lapp som dukket opp hos en etterkommer av de som kjøpte båten frå Sandøy, Møllerop. Hvem som hadde bygd båten, eller hvem den ble kjøpt fra visste ikke Sverre noe om, men utfra lappen står det at båten ble bygd i Salten distriktet.

38 fot lang, 13 fot bred og 6,2 dypående. Motore Kampen 16hk.

Når vi kommer til året 1923 har båten skiftet eier, etter merkeregisteret, fra Sande til Hustad kommune. Året for salg av båten skal ha vært 1922. Den nye korresponderende eieren står oppført som Sivert Skotheim på Vevang. Medeiere var i følge bøkene ”Gammelt frå Fræna”, Steffen Skotheim og Iver Skotheim. Vevang er nok ikke den helt korrekte stedsbeskrivelsen her da de kommer fra Skotten. I disse bøkene kommer det fram at båten skal være en Listerskøyte.

Båten beholdt samme navn, men fikk registerings nummer M-55-HU.

”Svanen” ble innkjøpt til Sandøy i løpet av 1940 av min oldefar

Båten ble også rigget for fangst av hval da man i krigsårene også kunne fange storhval og ikke bare småhval. Fangst av storhval måtte foregå i samfangst med andre båter.

I 1942 forliste båten syd i Hordaland ved øya Hernar sør av Fedje. Båten drev i land og situasjonen var alvorlig for både båt og mannskap. Båten ble berget tilslutt og de fikk tatt av fiskeutstyret som ble etterlatt i Hernar mens båten ble slept nordover. Slepet gikk til Harøysundet for ombygging og utrustning.

Lengde 45 fot, bredde 13 fot og dypgående 6,2 fot. Motor Kampen 16hk.

Ca. 1954 ble det byttet motor til en Finnøy 35hk 1932 modell. Samme motor ble stående i ihvertfall fram til den ble solgt til Kjøpmannskjær.

”Svanen” ble solgt i 1955. Eierskapet ble flyttet nordover i fylket til det som het Brattvær kommune den gangen. Eier var Kristian Arthur Møllerop, fra Råket. Båten ble innkjøpt sammen med sin far Kristian Fredrik . Navnet ble skiftet til ”Møllerøy” med fiskerinummer M-81-BV. Båten ble blant annet brukt til hvalfangst.

Sener ble dette skiftet til M-81-SM da Brattvær gikk inn i Smøla kommune i 1960.

Båten videresolgt til Selje ca 1959. Reder Ola Lillesalt. Dens nye fiskerinummer ble nå SF-363-S, men navnet ”Møllerøy” ble beholdt.

Ola Lillesalt drev båten saman med sine andre eiere fram til ”Møllerøy” ble tatt ut av fiske i 1971. Ferden videre derifra ble til Oslo der kjøperen skulle bruke den til turbåt. Kjøper var Per Anders Owren sammen med 2 andre eiere den 13. august 1971. Navnet ”Møllerøy” ble beholdt mens de derimot rev ned rorhuset og bygde det helt om for å få en god turbåt. Båten ble holdt fortøyd ved Bestumkilen nær Bygdøy. Båten ble brukt til turer som blant annet sørover til Bornholm og København med hjemtur opp Jylland og Skagen.

I 1975, den 5. juli, ble ”Møllerøy” videresolgt til Horten til Lars Christian Søby.

Båten ble så videresolgt i 1976 til Morten Kongsgården i Drammen som igjen var den som solgte den til Kjøpmannskjær, der den sank som vist på bildet.

Har tidligere vært i kontakt med det som er av slipper etc. rundt Kjøpmannskjær, men skal se om jeg ikke kan få kontakt med denne Røde kors båten.

Har ellers fått et svar fra en på Tønsberg Kystkultursenter angående en båt som het "Helmi" som han mener kan ha vært samme båt. (se under)

Hei!

Jeg har mottatt kopi av din henvendelse vedr. dette fartøyet. Jeg husker ikke alle detaljer, men kan meddele følgende (med forbehold):

Her på Tønsberg Kystkultursenter (Teie Ubåtstasjon) hadde vi rundt år 2000 en skøyte som het” Helmi” og som var prikk lik den skøyta som er avbildet i din henvendelse. Den var eiet av en av våre medlemmer, som muligens het Torbjørn. Etternavnet husker jeg ikke. Torbjørn flyttet så til Nordnorge for 10 år siden?? og solgte båten før han reiste. De nye eierne ble bedt om å fjerne båten fra Ubåtstasjonen, og hun ble etter en stund flyttet bort til området ved gamle Kaldnes Mek. Verksted, som da var nedlagt, og som senere har blitt ny bydel i Kanalen her i Tønsberg.

Jeg er ikke helt sikker på rekkefølgen i historien, men jeg mener at båten ble solgt, eller forsøkt solgt igjen og ble satt på land på Kaldnes i forbindelse med salget. Da kom det frem at båten var så totalt markspist at den måtte helrestaureres eller kondemneres. Da var det imens blitt totalt konflikt mellom gammel og ny selger med advokat osv. Resultatet ble i alle fall at båten ble kondemnert og hugget opp på Kaldnes.

Det at båten var totalt markspist stemmer ganske bra med at den hadde ligget på bunnen i en periode

Redigert av Nyhavgula (see edit history)

jeg bor i kjøpmannskjær, det eneste jeg veit om skuter som har sunket i kjøpmannskjær er den ene som ligger innerst ved sevika og to andre som ligger under Vrengen brua, og nærmere bjørns marina. jeg veit at to av de tilhørte en som heter Pål.

http://dykkevenner.piczo.com/dykkeplasser?cr=1&linkvar=000044

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Jeg har ingen kunnskap eller kjennskap til denne båten. Ut i fra avmerket sted for forliset så har den ikke sunket ved Ferjeodden ? Den må ligge nært Røeds Motorverksted og der har jeg ferdes endel uten at jeg har hørt et knyst om en havarert skøyte. Det andre som forvirrer meg litt er bildet av havaristen. Skal jeg mene noe om hvor den har forlist så må det ha skjedd mellom veien ned til Røed og Tjøme Båtsenter ( i år omdøpt til Mædø Marina). Huset som er avbildet må være det på høyresiden av veien ned til Røed hvor de i dag driver med hestehold tror jeg og da er forlisstedet ikke i overenstemmelse med kartutsnittet. Mulligan treffer nesten blink men den må ligge noen meter lenger inn i bukta ?

jeg har båten liggende på Tjøme Båtsenter/Mædø Marina men jeg kan ikke huske å hørt om noen forlist skøyte i nærheten av bryggeanlegget og det er heller ikke noe vrakrester å se.

Jeg har ferdes i området med båt i ca 43 år men kan ikke huske å ha sett en forlist skøyte i området rundt Ferjeodden til Tjøme Båtsenter/Mædø Marina. Det betyr ikke at det ikke har skjedd,men jeg husker det ikke ihvertfall, muligens fordi jeg er medlem i Kortidsminne Foreningen.

Jeg er nok litt enig med Mulligan i at båten kan ligge ved Sundene. Uttales lokalt som Sunnane, og det er vel ganske godt overstemmende med min "lokalisering" ? Forlisstedet tror jeg ikke ligger så langt øst som Kråkerø men helt ærlig så må jeg ut i båten for å kunne prøve å kjenne meg igjen. Jeg mener at det forliste ei skøyte mellom Kråkerø og Mågerø i sin tid men der er det

ikke noe hus som ligner på det huset på bilde som jeg kan huske ?

Redigert av Slagskibet (see edit history)

Har nå oversendt kartutsnitt fra Mulligan til han som tok bildet og lurte på hva han mente om stedsbestemmelsen. Fikk bekreftet svar idag om at det var rundt dette området som Mulligan antyder i kartutsnittet, at han hadde observert båten slik den låg da han tok bildet. Skal prøve å se om han husker hvor han stod selv da bildet ble tatt.

Det er en marina på hver side av båten der den sank. Spør de.Røde Kors båten på Tjøme har tilholdsted til høyre for båten. De kan vite.

Antagelig fåfengt. Røed Motor ble overtatt av Kaldnes Group i fjor og i år har eieren av Tjøme Båtsenter leid ut anlegget til Mædø Marina. Hvis gamle Røed lever så husker han sikkert det. Skal høre med min nabo på 88 år som driver med lokalhistorie når jeg kommer hjem. Jeg kan også få tak i eieren av anlegget som Mædø driver i dag, lokal Tjøme dame så det kan være at hun husker dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...