Jump to content

Oppussing av tresnekka "Jynne"


krisachsen

Recommended Posts

Hei :wflag: jeg skal følge opp prosjektet mitt her, så følg med og gi meg råd langs veien, det setter jeg pris på.

 

i Mai i fjord solgte jeg jolla mi, fikk 15 fots syken og kjøpte meg en 26 fots tresnekke (1984 mod) fra Kristiansand.

jeg bor på Nøtterøy og turte ikke kjøre båten den lange turen uten å kjenne båten, så jeg tok den på lastebil, kjøret den hjem og la den rett på vannet. ( dette blei dyrt! )

 

jeg hadde en sinnsykt bra sommer med snekka, han forrige eieren sa han bare brukte en tank iløpet av sommer'n... jeg brant opp ca. 4-5, så jeg var ute endel for å si det sånn :sailing:

 

etter en flott sesong tok jeg opp båten og la den i hagen.

 

båten var i god stand når jeg kjøpte den, jeg viste at det var noe galt her og der med det er ikke noen dyre ting å fikse.

 

så begynte jeg og jobbe litt inni båten på høsten, reiv ut noen køye senger og litt annet vræl som bare var i veien og så meget stygt ut.. jeg har bestemt meg for å ta for meg kahytta i år, samt ta ned alt av lakk som er over fenderlinja/ oppå dekk. men det kommer til sommern.

 

 

igår etter skolen hadde jeg litt ekstra tid og bestemte med for å ta en runde med pusse maskinen, jeg så at jeg måtte ta av køyesenga for å komme til overalt... det var da jeg så den GJENNOMVÅTE planken rett under det bolet man går på på siden (husker ikke hva den heter?), jeg tok kniven og stakk i den og planken datt fra hverandre uten at jeg brukte noe som helst kraft. etter litt pirking med kniven var planken delt i to, så råtten var den, det var faktisk is krystaller inni den pga. at den var så våt .. legger ut bilde seinere... det er en forferdelig jobb og få løs resten av planken for så å sette inn den nye igjen. :smash:

 

jeg trenger råd! :sweat:

 

hilsen Kristoffer :thumbsup:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Det var en flott båt du har fått deg.

 

Jeg har null peiling på trebåt, men det finns mange her på forumet som har kjempebra erfaring. Du kan lese prosjekt trådene til M/S Bastard og Swaap, der vil du kunne lære det meste. Vær obs på at du må invistere mange timer i lesing, men det er verdt det.

 

Uansett, lykke til med båten og husk på at vi elsker prosjekt tråder her inne. Jo mer detaljert du skriver og med mange bilder, så vil du lett kunne få svar på alt du lurer på.

Link to post
Share on other sites

Takk, for det !!

ja, jeg har lest alle siden på swaap sin side, det er ett helt utrolig bra prosjekt, veldig imponert over den!

jeg skal legge ut flere bilder, men nå er jeg på skolen så får ikke gjort det nå :wink:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Hvis det kun er det øverste bordet i skroget som har råte( opp mot dollbordet) så er det forhåndsvis greit å skifte. Regner ikke med at hele bordlengden er dårlig?

 

Anbefaler å få fatt i en kyndig person som kan se på dette etter at du har plukket ned lister etc. I de fleste havner er det noen eldre karer som har et hav av kunnskap om trebåter og behandling av disse. Lytt og lær.

 

På bildene ser båten flott ut og vel verd en ny bordbit eller 2.

Link to post
Share on other sites

Tipper du mener dollbord, dvs det du går på siden.

 

Øverste bord er ofte utsatt får råte, i forbindelse med fenderlist man som regel har og der kommer vann inn bak denne.

 

Dette bordet er langt enklere å bytte, enn lengre ned på skroget.

 

Ta av fenderlist.

 

Fjern bordet, om ikke hele bordet er ødelagt, kan du alternativt legge skjøt på en passende plass.

 

Ta en tur til en båtbygger eller lignende i nærheten for å kjøpe nytt bord i samme materiale som du har.

 

Søk her i databasen på steaming. Du må steame på plass nytt bord sannsynligvis, og kan faktisk lage steamapparat selv. Forklaringer ligger her i databasen.

 

Få tak i klinker (kobber?), les deg opp kunnskap om det her på forumet. Du bør ha med en hjelpemann til dette arbeidet.

 

Kunnskapen er stor her på forumet om den jobben du må gjøre, du vil få fortløpende hjelp i det du lurer på i dette arbeidet.

 

Lykke til med en kjempeflott båt!

Link to post
Share on other sites

wow, her er det hjelp å få :thumbsup:

nei det er ikke noen utvendig bord som er råtne, det er en planke under dollbordet, den dollbordet ligger oppå, ingen av borda på kjølen eller utvendig er råtene :wink:

 

skulle ønske jeg hadde bilde jeg kunne legge ut!

 

det var en sprekke imellom en skjøt på dollbordet i sommer hvor jeg når regnet så at det kom inn vann, jeg mistenker at denne sprekken åpner seg når det blir varmt, får sprekken er ikke der nå(men jeg ser skjøten)

jeg har vist at det er en lekkasje der, men viste ikke det var så alvorlig...

 

men altså det er en ca. 6 x 6 stor planke som støtte opp dollbordet fra undersiden.

 

jeg skal legge ut bildet i kveld !

 

takk for hjelp :D

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Ahh, da har jeg misforstått.

 

Enklere jobb.

 

Dollbordet ditt er plugget. Bor opp disse.

 

Skru av dollbord. Det kan være en større jobb enn det høres ut som. Regn med at boltene/skruene som holder dollbord er rustet/tæret istykker.

 

Fjern dollbordet, forhåpentlig i 1 stykke.

 

Fjern underforliggende bord og erstatt med nytt.

 

Og kun bare ta "førstehjelp" er å utsette problemer som eskalerer.

 

Dollbordet ditt er sikkert skjøtet 2-3 ganger grunnet kurve, slik at det ikke blir allverdens bord og ta bort.

 

Når du plasserer dollbord på nytt, har du fin anledning til å sørge for at du stopper fremtidige lekasjer.

 

Nye plugger kan fåes kjøpt i handelen når du monterer dollbord igjen. Om du ikke får i ditt nærområde, er der sikkert noen som har plugger (13mm?) liggende.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å gå nøye over hele overbygget. Selv den minste vannlekkasje må stoppes. Tre er et levende materiale som beveger seg hele tiden ( noe som gjør at mange desverre gir opp & plastlegger hele overbygget)

Aner ikke hvilket materiale du har i overbygget, men Mahogny + ferskvann = råte

Link to post
Share on other sites

Fin snekke du har fått deg der ja. Det er alltid noe å gjøre med en trebåt, og denne ser det definitivt ut som det er verdt å ta vare på.

 

Ser du bor på Nøtterøy, så jeg anbefaler at du tar en tur ut på fjerholmen, for å ta en prat med Geir Røvik på båtbyggeriet. Han kan det meste om trebåt, og kan nok sikkert også hjelpe deg med råd og tips, og event. materialer.

 

Du finner han vel for det meste på Lindahlplan nå, mens han bygger vikingskipet der inne.

 

Lykke til, så sees vi på fjorden til sommeren.

 

Har du båtplass langt ut på øya?

 

Hilsen

Fernanda, med plass på Hjemseng.

 

:flag_bp:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

dette er fint! så jeg må av med dollbordet og nå dermed vente til snøen har gått :smiley:

 

tusen takk for all hjelp, det er bra folk har erfaringer med dette !

 

jeg trur faktisk båten har plast/ glassfiber under treverket, iallefall på toppen og foran men ikke på sidene da :wink:

 

til Fernanda: ja, jeg lurte på om jeg skulle få tak i en som kunne dette godt, så det var en god ide.. jeg har båt plass i Kjøpmannskjær, så det er vell nesten så langt ut man kommer, ikke felles bryggene men de nye langs veien :yesnod:

 

 

 

her er det ett bildet av skadene :

dsc00088.jpg

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Dette er jo bare en lekt som du lett bytter fra innsiden! Men dollbordet ser også litt stygt ut i forkant, sikkert på grunn av en lekkasje en plass i hjørnet av hytta. Skjær bort det råtne stykket, og sjekk tilstanden til dollbordet. Om det er hardt og fint holder det kanskje å sette det inn med Antiparasit før du tetter lekkasjen og monterer en forsterkning under til erstaning for den råtne delen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den "lekta", som indx kaller den, er en bjelkeveier. Den kan nok være litt kilen å kommme til uten å ta av dollbordet. I bjelkeveier og dollbord er nok også hyttekarmen din festet. Er du nybegynner, fraråder jeg deg å gjøre dette til en større operasjon enn nødvendig. Fjern råten med et stemhjern, sag, eller hva du enn måtte komme til med. Hugg eller sag til så store limflater som mulig og fell inn friskt virke. Bruk epoxylim. Får du til limflater som er syv ganger virkets tykkelse, blir det å betrakte som hel ved. Viktigst av alt er at du stopper lekkasjen. I gamle trebåter er det ikke uvanlig med litt råte her og der, uten at det nødvendigvis representerer noen stor fare for båtens sjødyktighet. Sørger du for at virket holdes tørt, vil heller ikke råten spre seg. Fin båt forresten.

Link to post
Share on other sites

ja, det er bare en "lekte" men det er jo den dollbordet ligger på, og jeg har en stygg baktanke om at hele dekke foran ligge på denne, vil ikke ting svekkes om jeg tar den vekk??

 

jeg trur også dette er en jobb som kan gjøres innenfra, men jeg trur jeg skal få noen til å se på den føre jeg gjør noe dumt, så langt er det bare jeg og kompisen min som har sett og vurdert :confused:

 

de eneste jeg er redd for er at jeg tar ut den også begynner ting å svekkes...

 

men jeg nå få det vekk og sett på plass noe nytt, det er jeg ikke i tvil om :sailing:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg snakket med trebåtfolk og kommet frem til at jeg skal plukke ut den råtne delen av planken og lage en skjøt der hvor planken ikke er råtten mere. :smash:

så jeg plukket ut så mye som mulig av den råtne planken, det var trangt og vakent godt spikret og limet fast. og skråskjøten var på under siden så planke jeg skal ha ut sitter bom fast klemt imellom dollbordet og planken bak. jeg fikk ikke ut alt... :worry:

 

så skjedde dette, er det mulig??? det datt av den og... :sad:

dsc_0079.jpg

 

her er biten som skulle sitti fast der.. uff uff

dsc_0066.jpg

 

 

her er restene:

dsc_0080.jpg

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

Nydelig snekke! Ang den biten som ramlet ut for deg så kan du kanskje lime den på plass igjen hvis du bruker et sterkt epoxy-lim. Men vær da forsiktig når du fjerner spikeren så du ikke ødeleger biten noe mer. I verste fall er det ikke noen stor jobb å felle inn en ny trebit.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...