Jump to content

Nå skal makrellen bli uttryddningstruet

Norfront

Recommended Posts

Ikke værst å fiske småsei som blir makrell på land :fishing:

Det er en bragd det ja... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har dere ikke erfart at når snøret er fullt av Makrell, er den Sei å dra opp :lol:

Kunstnerisk frihet for å illustrere en aktivitet.... var spent på om noen var observante nok, og det var det jo... :thumbsup:

Fisken er dog tatt på samme sted, Seikrakk utenfor Søsterøyene. Er ei grunne som kommer opp, og her får man garantert fisk.

Så for dere som passerer Seikrakk på vei mellom Moss og Koster, hiv ut snøret når dere glir over der... :cool:

En kan si mye rart om Makrellen, men god teinemat er det iallefall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En kan si mye rart om Makrellen, men god teinemat er det iallefall.

Nå har vel nordlendinger tradisjonelt hevet all god fisk overbord helt til en eller annen for&%¤a søring har fortalt dem at de faktisk kan tjene mer på å lande fisken...

Når det er sagt, jeg mener piren er best når den er her på sørøst-landet. Har inntrykk av at jo lenger nordover du kommer, jo mer stor, fet og transsprengt blir den. Tilslutt er det bare agnmat.

I motsatt rettning er det med torsken, som blir mindre jo lenger sørøst man kommer. Heromkring er det stor stas hvis man for det første får en torsk, og for det om den er over 1kg.... :flag: :flag:

Ikke mye missunlig på nordlendinger sånn i det daglige, men størrelsen på fisken i havet skulle jeg gjerne hatt heromkring :fishing:

Nå nærmer det seg fiskesesongen, og vi skal gjøre livet surt for makrellen utpå fjorden! Dorge med gummimakker og et lite blylodd på enden gjør susen?

Er det noen som fremdeles husker hvor godt stekt makrell smaker, direkte fra sjøen til stekepannen?

Makrell hekkle er ofte blanke kroker.

Har også god erfaring med blanke/glittrende 'fluer' i oppheng.

Steking/koking/grilling er snadder, noen ganger i løpet av sesongen, men etter at jeg begynte å røyke den, så er det problemer å få nok til agnmat, for vi spiser oss mette på makrell hver dag i sesongen :giggle:

Du får røyke til 3-400,- på Obs/Biltema/Co.

Mmmm. Gleder meg til Makrellen kommer, men det er vel neppe særlig å få før vi er uti Juni ett stykke.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ingen tvil om at sorte kroker fisker bedre enn blanke og/eller rød/grønn/gul mark. Har ved flere anledninger hat to slike helt forskjellige snører ute og når det er langt mellom makrellen er det sorte kroker som gjelder. Står makrellen tett biter det på hva som helst.

Ferks nystekt makrell er snadder. Litt størrelse på fisken så er den topp å grave. Har den vært innom fryseren så blir det kun til teinemat.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

........... men etter at jeg begynte å røyke den, så er det problemer å få nok til agnmat, .................

Du får røyke til 3-400,- på Obs/Biltema/Co.

...............

Når du røyker makrellen..... røyker du da slik at du bare har til dagens "middag", eller kan du røyke hele dagens fangst ( hvis en får mye ) slik at du har noen dager/uker? ..... og i tilfelle hvordan oppbevarer du den røykte makrellen?

• 2 uker senere...

Når du røyker makrellen..... røyker du da slik at du bare har til dagens "middag", eller kan du røyke hele dagens fangst ( hvis en får mye ) slik at du har noen dager/uker? ..... og i tilfelle hvordan oppbevarer du den røykte makrellen?

Først salter jeg den ett døgn. (Grovsalt i en pose i kjøleskap).

Salter jeg lenger, må jeg vanne den ut før røyking.

Den er så god nyrøyket, at det ofte er problemer å ha nok igjen til oppbevaring, men den er faktisk aller best etter ett døgn i kjøleskapet etter røyking.

Har hatt den opp til en uke i kjøleskap etter røyking og den er fortsatt spiselig, men særlig lenger enn det tror jeg ikke er lurt.

Har eksperimentert endel med frysing også. Det som fungerte best var å fryse den etter enn natt i salt, og så tine den i kjøleskap mens den fortsatt var i salt.

Kunne da få OK resultat etter noen uker i fryseboksen, men var den fryst lenger enn det ble det transmak uansett. Så i praksis greier jeg ikke å utvide røykemakrell sesongen utover den perioden det faktisk er Makrell i fjorden :cryin: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Eneste måten å fryse makrell på og få ett så nogenlunde vellykket resultat.

Er å putten en makrell eller to i en melkekartong som fylles med iskaldt vann før den plasseres i frysa.

Men uansett Makrell og annen sjømat er ferskvare, frys er kun for nødstilfelle.

Unntaket er hvis fisk skal graves. Da skal den fryses i minimum 24 timer før graving. Har noe med noen potensielle basselusker som skal drepes før graving.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Så lenge den er selvfisket så fryser jeg den ikke, men viktig å ikke komme i kontakt med jord.

Det du skriver her er ikke helt korrekt. Det er riktig at fisk som skal graves ikke skal komme i kontakt med jord. Om den kommer i kontakt med jord, eller en skitten dørk på båten så hjelper det ikke med å fryse fisken. Det er listeria bakterien og botulisme som kan overføres fra et urent underlag. Grunnen til at fisk som skal graves må fryses før graving er at parasitter som finnes i fisken skal ta kvelden slik at du som skal spise denne nydelige maten ikke skal fungere som "vertsdyr" for parasitten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...