Jump to content

Baby og småbarn i båt.

FjordHT

Recommended Posts

Vet det ligger noen temaer om dette fra før, men fant bare gamle tråder så satser på en ny tråd med "nyere fakta".

Ettersom småen nå har rundet et halvt år og det begynner å nærme seg båtsesong så lurer jeg på hvordan folk sikrer barna sine i SMÅ båter.

Det jeg har funnet av tester, er fra 2003 og hentet på forbrukerportalen. Ser også at det er en løsning for de som vil bruke sin acta graco bilstol som "flytestol""

Flytestol er uaktuelt for meg, og ser at Crewsaver – SeaBaby m/luft er den beste vesten(når den er oppblåst) og HH har det beste alternativet ellers. Tenker den HH vesten blir tungvindt for småen når den SKAL være på hele tiden.

Så nå lurer jeg på om noen har erfaringer med de beste vestene? Vet om nyere tester? Vet om nyere og bedre vester? Har ellers gode ideer rundt det å sikre barn i båt?

Nå som minien her har blitt 5, så er jeg ikke oppdatert på det siste innefor barnesikring i båt, men er kanskje litt skeptisk til noe som gjør at mini har en båt spent fast til ryggen - dersom noe skjer etc (ref bilstol). Å kjøre båt er ikke som å kjøre bil ift bråstopp, så behovene er litt annerledes.

Vi hadde ham løs i båten om det var flatt vann, og holdt ham i litt sjø. Var det røft, koste vi oss på land. Så satte vi ham i et barnesete som vi skrudde fast i bordet i cockpiten da vi skulle legge til - stikke videre.

Et viktig poeng er at dere skal sørge for å skaffe en vest som vinner over bleia ift å snu barnet riktig vei. Dvs - bleia kjemper motsatt vei at vesten ift å snu barnet rett vei ved et evt fall i sjøen. Det skjedde en tragisk ulykke for 3-4 år siden der dette var et tema. Vet ikke hvilke disse er.

Ellers er det å ha på vest like naturlig som å ha på klær når gutta mine er i båt. Den er på fra de våkner til de sovner, og 5 åringen har aldri klaget på HH vesten. Det er bare blitt en vane, og jeg har heller aldri hørt en klage. Skal vi i båt, så er det sammen med HH. 10 åringen har blitt forfremmet til en seilervest. Men om han skal på ekspedisjoner utenfor sikt, så er det oransj HH også der. Et poeng er at han også kan skli, slå hodet, besvime, havne i vannet. Dette funker helt greit for oss.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

De fleste barn som er så små synes det er veldig ugreit med redningsvesten som gir de svært lite bevegelsesfrihet så belag deg på korte turer til å begynne med:)

Det er grunnen til at jeg ser på den crewsaver vesten mot HH sin, som noen sier er veldig bevegelseshemmende. Tenker de oppblåsbare kammrene, med fornuftig bruk, kan være en stor fordel.

Kunne uansett tenkt meg noen erfaringer med denne.

Takker Dennrick for informasjonen.

En annen ting som er viktig å tenke på i forhold til små barn i båt er at barnet kan våkne og finne på en del "sprell" mens foreldrene sover.

For noen år siden var det en tragisk ulykke der en 1-åring hadde stått opp mens foreldrene sov og klart å få opp glidelåsen på kalesja hvorpå han ramlet ut og druknet.

Derfor er vi alltid veldig nøye på at ungene ikke kan komme seg ut fra kabinen mens vi sover.

Hei.

Da min sønn var nyfødt ifjor sommer hadde vi denne bilstolen som det er snakk om litt lenger oppe i tråden. Vi hadde da en åpen Bayliner 265 og stolen var veldig grei å ha når vi gikk ombord og i land. Nå nærmer han seg året og er veldig aktiv så bilstolen og Baylineren er byttet ut med en Tresfjord 340 monte carlo og en Baltic bambi redningsvest. Vi har han i en bordmontert stol eller på fanget når vi går med båten. Jeg har også laget en grindseng som han sover i om natten. Men måtte lage et lokk av "rekkenetting" for at han ikke skal klatre utav :) Der sover han veldig godt :)

Bilstolen er forsåvidt tilsalgs med flyteelementer.....

mvh

Jarl-Espenimg_1019.jpg

• 1 måned senere...

Da ble det kjøpt en HH baby vest, på coop. Selges nå i 5-15kg klassen for 399kr.

Sier dette så andre som har behov kanskje får fart på sakene :yesnod:

En test av "gamle" vester viser at når barnevestene er 5-6 år så er virkningen kraftig redusert mot samme vest bare nyere.

Har ikke spekulert mye på hva som er grunnen til det, men leste at det var utført en test hvor en 6år gammel vest hadde problemer med å snu barnet i baseng ved forskjellige forsøk.

Kanskje greit å ta vesten med i bassenget og ta en funksjonstest, for de som har gamle vester.

Ett lite a propos:

Unger kan drukne uten en lyd fra brygga rett ved der du står.

Ha alltid på vesten på brygga selv om de er sammen med søsken.

... Hun skulle bare huke seg ned litt og bums uti uten et hørbart plask... Hvor f.. ble det av??? Roper. Helt stille.

Vesten snudde henne heldigvis selv om hun gikk uti med nesa først.

Forskrekkelsen gjorde at hun ikke fikk frem en lyd.

• 1 år senere...

Henter opp denne tråden igjen jeg.

Har en 1 mnd gamel datter som jeg tenkte skulle få sin første opplevelse av båt i sommer.

Lurer litt på hvordan dere løser praktiske problemer som f.eks å ha med vogn.

Hvordan fester dere baby i båten, bilstol eller annet?

Bare å kjøre på med de erfaringene dere har rundt alt egentlig, da jeg er HELT fersk på dette :)

Ellers ha en fin 17. mai :flag:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Eldste sønn var 3 uker, når han hadde sin første helg i båt. Snaue 2 måneder før første 3 ukers ferie tur.

Gammel Bagvogn var det vi hadde med det året. Understellet festet på dekk og han sov og oppholdt seg i "bag " delen.

Små problemer når de er så små.

Værre fra 2 års alderen og de er helt propell. Da var det å ha med bilsetet som han ble plassert i, spessielt under fortøying etc.

Dette i en 75mod. Nidelv 24

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vår minste er 3,5 mnd. Gammelt bilsete som står fast i båten gjør susen. Har også eit sykkelsete som kanskje blir bygget

om for å kunne feste det fleire plasser seinere.

Vest er uaktuelt før poden kryper eller går sjølv. Men den er kjøpt inn slik at regel om vest til alle ombord følges.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...