Jump to content

Hvorfor ikke kjøre båtmotoren på gass?


Asbjørn2

Recommended Posts

Jeg prøvde å søke litt på forumet om emnet, men det ser ikke ut til at det har vært diskutert her før. Hvorfor ikke kjøre båtmotoren på CNG eller Biogass?

 

Jeg ble interessert i dette etter å ha sett Lyse sette opp en fyllestasjon for Biogass 33 og 100 rett i nærheten av hvor jeg bor, med en kilopris på 6-7 kroner måtte jeg se om dette var mulig å benytte i båt!

 

Noen av fordelene:

  • Kan brukes på både bensin- og dieselmotorer.
  • Mer miljøvennlig, Biogass 33 er 33% co2-nøyralt, Biogass 100 er 100%.
  • Den brenner renere og legger ikke igjen karbonavleiringer.
  • Kontaminerer ikke motoroljen, altså mindre slitasje på motoren.
  • Er sikrere enn bensin i båt da gassen er lettere enn luft og vil forsvinne ved eventuell lekkasje.

 

 

Noen av ulempene:

  • Lagret i komprimert gassform, tar altså større plass enn diesel og bensin som er flytende.
  • Mindre energiinnhold, det går derfor med mer gass for å oppnå samme effekt.
  • Begrenset antall fyllestasjoner, muligens ingen i marinaer.
  • Må ha gassdetektor for å oppdage lekkasje.

 

Jeg har ikke funnet ut hvor mye mer gass som trengs enn diesel eller bensin for å oppnå samme effekt, så jeg vet ikke om det lønner seg å kjøre en dieselmotor på gass. Hva ligger avgiftsfri diesel på nå? Det lønner seg helt sikkert på bensinmotorer.

 

Hva mener dere?

Redigert av Asbjørn2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror dette er tidlig teknologi?

 

Dine betraktninger tror jeg også foregår ift generell skipsindustri, men så langt er det ihvertfall der et tidlig stadie.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

En motor som går på LPG/Gass har vel et litt høyere forbruk i forhold til Bensin/Diesel har jeg hørt.

 

Men ellers burde det vel kunne gjøres på lik linje som en ordinær bilmotor som går på gass.

 

Men man kan jo tippe hva en ombygging vil koste på en båtmotor. Si et godt gassanlegg koster 35-40k til en bilmotor. Hva vil det koste til en båtmotor? Alt med båt er jo kunstig priset/overpriset, så da vil vel dette gjelde et gassanlegg også antagelig. 60-70k ?

 

Og hvor skal man fylle ? Man må jo ha fastmonterte tanker. 100ltr?300ltr?

 

Høres ikke lønnsomt ut. Får mye Bensin/diesel for den summen. Men artig hadde det kanskje vært, også miljømessig, for de som er opptatt av slikt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

En motor som går på LPG/Gass har vel et litt høyere forbruk i forhold til Bensin/Diesel har jeg hørt.

Stemmer, et sted mellom 10% og 20% høyere forbruk. Jeg kjørte en Volvo V70 2.4T (bensin) på LPG i 4 år. Forbruket mitt lå omkring 15% høyere på gass enn på bensin.

Nå kjører jeg en Volvo V70 diesel (2.4), og erfaringen så langt er at jeg bruker mindre penger på drivstoff enn tidligere. Litt overrasket over det...

 

Gass i fritidsbåt er tvilsomt i mine øyne. Marinaene rundt omkring har mer enn nok med å overleve på bensin- og dieselsalg gjennom sesongen, om de ikke skulle investere i anlegg for gass også.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei Asbjørn2,

Først: Det er trivelig at noen tenker litt "nytt" her inne...

 

Gass i båt: for meg forsvant den tanken den dagen jeg så en 200 gram gassbeholder gå i lufta, jeg kommer ikke til å fylle en 200 liter tank i min båt for så å invitere ungene på båttur...

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å søke litt på forumet om emnet, men det ser ikke ut til at det har vært diskutert her før. Hvorfor ikke kjøre båtmotoren på CNG eller Biogass?

 

Jeg ble interessert i dette etter å ha sett Lyse sette opp en fyllestasjon for Biogass 33 og 100 rett i nærheten av hvor jeg bor, med en kilopris på 6-7 kroner måtte jeg se om dette var mulig å benytte i båt!

 

Hei!

Jeg er Salgssjef for Transportsektoren i Lyse (og selvsagt båtinteressert), og vil gjerne forsøke å svare deg på dette. Det er riktig at vi i Lyse bygger ut et nett av fyllestasjoner for Biogass (bla klimanøytral Biogass100). Vi satser kun på bil, og så vidt jeg vet er det heller ingen andre i Norge som har planer om å bygge ut en infrastruktur for båt. Gjør også oppmersom på at prisen du nevner er pr Sm3 (standard kubikkmeter) og ikke pr kg.

Noen av fordelene:

  • Kan brukes på både bensin- og dieselmotorer.
    Dette er ikke riktig. Motorene som går på naturgass og biogass er Otto-motorer (samme prinsipp som bensinmotorer - med tennplugger). En dieselmotor kan derfor ikke, i utgangspunktet, bygges om til gassdrift. Det finnes en teknologi som heter Dual Fuel der en blander naturgass/ biogass og diesel og der en bruker ombygde dieselmotorer. Denne teknologien, er etter min mening, altfor dyr til å implementers i fritidsbåter, og man vil stadig ha samme problem med hensyn til infrastruktur for gass (i gassform eller flytende).
     
    Det er heller ikke uten utfordringer å bygge om en bensinmotor til å bruke naturgass/ biogass. Gassen har mye høyere oktantall en bensin og temperaturen i sylindrene kan bli vesentlig høyere. Når det gjelder bil anbefaler vi derfor å kjøpe biler som er konstruert for å kjøre på biogass/ Naturgass, som min Passat Ecofuel 1.4 TSI, framfor å bygge om bensinbiler. De fleste av disse bilene kan også kjøre på bensin.
  • Mer miljøvennlig, Biogass 33 er 33% co2-nøyralt, Biogass 100 er 100%.
    Det er riktig. For bil: Det mest miljøvennlige drivstoff som er tilgjengelig i dag ved siden av el (fra fornybare kilder).
  • Den brenner renere og legger ikke igjen karbonavleiringer.
    OK
  • Kontaminerer ikke motoroljen, altså mindre slitasje på motoren.
    ? - Kanskje i forhold til diesel
  • Er sikrere enn bensin i båt da gassen er lettere enn luft og vil forsvinne ved eventuell lekkasje.
    Ja - forutsatt at nødvendige sikkerhetstiltak er satt i verk. Det er riktig at gassen vil forsvinne (så sant den har noe sted å forsvinne). En fare er imidlertid at tanken kan eksplodere dersom den blir utsatt for brann. Derfor har alle tanker på godkjente gassbiler en sikkerhetsmekanisme som fører til at all gassen blir sluppet ut dersom det blir over 100 grader på utsiden av tanken.

 

 

Noen av ulempene:

  • Lagret i komprimert gassform, tar altså større plass enn diesel og bensin som er flytende.
    Riktig. På ferjer bruker man LNG (flytende naturgass), men det er ikke aktuelt på fritidsbåter
  • Mindre energiinnhold, det går derfor med mer gass for å oppnå samme effekt.
    Ikke riktig. En kubikkmeter (Sm3) med biogass eller naturgass inneholder samme energimengde som en liter diesel. Men det vil gå med litt mer gass da dieselmotorer vanligvis er mer effektive enn gassmotorer. På min Passat (som har kompressor og turbo) er denne forskjellen veldig liten i forhold til tilsvarende dieselmotor.
  • Begrenset antall fyllestasjoner, muligens ingen i marinaer.
    Riktig. Ingen planer om stasjoner ved marinaer.
  • Må ha gassdetektor for å oppdage lekkasje.
    Riktig

 

Jeg har ikke funnet ut hvor mye mer gass som trengs enn diesel eller bensin for å oppnå samme effekt, så jeg vet ikke om det lønner seg å kjøre en dieselmotor på gass. Hva ligger avgiftsfri diesel på nå? Det lønner seg helt sikkert på bensinmotorer.

 

Hva mener dere?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...