Jump to content

Kjøpe gummibåt 270cm eller 230cm


s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

 

Blir en 230cm gummibåt bli en skikkelig nedtur å bruke i forhold til en på 270cm. (Link)?

 

230 har samme diameter på tubene, like bred, 40 cm kortere og 10 kg lettere enn 270`n.

Max motor på 230`n er 4 hk mot 10 hk på 270`n

Har kjørt 270-utgaven med 5 hk to-takt (samme motor som jeg har), planer så vidt med en person i, stødig og god.

Planen er jo at jolla også skal opp på dekket på en 33 cruiser, ikke bare henge etter.

Link to post
Share on other sites

Eneste fordel med den lille er stuvingen på dekk. For alt det andre ville jeg foretrukket så stor som mulig. De korteste gummibåtene blir jo nesten firkanta, og det merkes under kjøring (i den grad man kan snakke om kjøreopplevelse i disse).

Den større har jo bedre trygghetsfølelse om bord også, større kapasitet i vekt/pers osv.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hva langt det er til butikke... min erfaring er at dette varierer sterkt hvor jeg ferdes.... Jeg har selv en VIB 310, og synes den er i minste laget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

VIB 310, er det gummibåt eller RIB?

 

Litt av tanken med å kjøpe 230cm er å få den til å plane ut litt lettere enn 260. Har nemlig ikke lyst til å bytte til større motor enn den jeg har (5 hk to-takt) + litt lettere å stue på dekk (både litt på plassen og 10 kg lettere).

Men det kan nok kanskje bli litt for mye av fun-ring følelse med en 230.

Link to post
Share on other sites

Det er gummibåt med høytrykks oppblåsbar dørk (0,8bar trykk)... helt grei båt, med en vekt på 31 kg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde en på 265 med 5-hk totakt. Planet greit den, selv med to voksne. 235 er liten båt. Husk at pontongene er mye av størrelsen, det innvendige volumet blir veldig lite.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Da vi var i Middelhavet (kjøpte) brukte vi en SilverMarine 230 som tender da vi ofte lå oppankret. Pontongene var sannsynligvis smalere enn på den som du vurderer å anskaffe. Den hadde en Tohatsu totakts 3,5HK, og planet på et vis med én person ombord. Jeg synes ikke det var problematisk med en så liten jolle så lenge vi tok hensyn til det. Var det "flatt hav" gikk vi ombord 2 voksne og 2 tenåringsgutter. Var det litt "graps", så tok vi 2, eventuelt 3 turer. Jeg ville heller ha en 230 jeg hadde plass til enn en 270 som alltid måtte henge bak.

Jeg må legge til at vi i fjor ENDELIG fikk oss en 3 meter med en totakter Yamaha 9.9 (15). Dette har endret vårt operasjonsmønster betraktelig med tanke på at vi bruker båten hele året. Men, som sagt; vi klarte oss fint før også. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sitter med samme utfordring selv og målte fordekket i går (Bavaria 35c). Fra mast til innerste ende av ankeret har jeg 270 cm, men så langt ute er jo båten rimelig smal, tipper maks 50 cm. Så en 9 fots jolle vil jo ligge godt utover sidekanten i baugen. Det gjør det vel i praksis umulig å seile med forseilet hvis jolla ligger på dekk. Må si jeg ikke synes tanken om at jolla alltid skal være på slep når vi heiser seil er så veldig attraktiv...

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Jeg tipper på at målet på jolla er fra baug til enden av potongene og akterspeilet på jolla er jo trekt et godt stykke inn. Kan det være så mye som en 30-40cm? Legger man da akterspeilet inn mot masta så kan det jo hende det blir litt igjen til å gå på der.

 

Jeg har vel kanskje noe mindre må mellom baug og mast enn deg. Skal ut å måle litt i morgen.

 

Er helt på bølgelengde med deg om at det ikke alltid er ønsklig å jolla på slep til enhver tid. Men drar man jolla opp etter akterspeilet på båten, ligger bare enden av potongene i vannet og man mister ikke nevnverdig med fart. Men det er jo en del andre forhold som også gjør det uønsket å ha jolla på slep, så jeg kommer til å vektlegge det mye at jeg kan få den på dekk.

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å konkludere med at 270 er stutt nok.

 

Tror ikke denne trenger større motor enn en mindre jolle og den har fremdeles litt sjøegenskaper i behold. Det er nok en grunn til at 230 kan ta så mye mindre motor.

 

Jeg har en Zodiac YL 270 med 5 hk og vi veier over 200 kg når vi legger i vei. Planer ved hjelp av litt vektforskyvning i planingsfasen.

Har vurdert å sette på propell med mindre stigning, da det går fælt når vi først er kommet opp.

Link to post
Share on other sites

Her er iallefall en kjekk motor hvis man syns 5-6 hesterne blir for slappe. kun 26 kg og sterk som en bjørn.. iallefall en liten bjørn :wink:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En gummibåt på 230 vil faktisk være vanskeligere å få i plan, den vil få større angrepsvinkel under akselerasjon og trenger mere krutt for å komme over "humpa"!! Motoren vil måtte trykke mere oppover på en kort båt enn en lengre og som kjent er det lettere å dytte bortover enn å løfte oppover! Den oppblåsbare dørken vil også virke negativt inn på planingsterskelen, når du gasser på vil bunnen gi etter og den blir tyngre å få i plan kontra en med stivere finerdørk!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Har en Bavaria 32 Holiday (33 fot).

 

Jeg fikk med en 2.30 jolle når jeg kjøpte båten. Etter å ha montert på en Mercury 6 HK på 23 kg hadde jeg følelsen av at jeg kunne vippe den rundt med "2" fingre. Turte ikke å bruke den og den ble solgt. Kjøpte da en på 2.70 som planer med 6 hk og 2 personer.

 

Den kan ligge på dekk foran masten og jeg kommer med da rundt foran. Ikke noe problem å seile heller. Akterspeil ligger da inntil masten og pontongene går på hver side av masten.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har studert tegningene av din båt kof_nor, vil jeg tro du har omtrent samme fordekk som meg, så da burde jo 270 også fungere for meg.

 

Det begynner jo ellers å bli ganske så mange overbevisende kommentarer om at 230 er for snøtt, så det eneste jeg da lurer på er om det i det hele tatt er mulig å bruke disse 6fots jollene (185cm) som også er til salgs noen plasser...

Link to post
Share on other sites

Vi har 240, som vi har brukt noen år. Det går fint å vær en voksen og 2 barn i denne. men det er selvsagt lite plass igjen til krabbeteiner og handleposer. (men noe plass er det.)

Vi har en to takt 5hk, og den planer fint med en voksen og 1 barn. Lagret den faktisk på dekk på en 31 foter, men da var det trangt der fremme.

 

Vurderer nå å bytte til en 270 RIB, da jeg har litt større båt, og ungene vokser til! Mener å tro at denne vil plane litt lettere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...