Jump to content

En Arthur Holth konstruktion?

Søspejderne

Recommended Posts

Hej allesammen:)

Har lige fået mig en ny båd, som jeg skal til at sætte i stand, men jeg kan ikke finde ud af hvilken type det er :(

Den er bygget af træ, men belagt med Glasfiber/plast.

Den er ca. 33 ft. LoA.

Eneste spor er en byggeplade med: Skjeberg Båtbyggeri Nr. 12

Håber nogen kan hjælpe :)

p165102_100311.jpg

p165101_100311.jpg

p1648_100311.jpg

p1649_100311.jpg

p165002_100311.jpg

p1651_100311.jpg

Jeg mener å se at du har fått tak i en Knarr.

Klassemerke O.

Tegnet av Erling Kristofersen.

Bygget av Grimsøykilen båtbyggeri i Norge, Børresen i Danmark og nå av Schneidereit i Tyskland.

Klassen er oppegående og det arrangeres NM hvert år.

Det er svært strenge klasseregler som gjør at en gammel trebåt er like kjapp som en ny i plast. Det er han ved rorkulten som avgjør.

Sakset litt fra internett om Knarr:

knarr kjølbåt, seilbåt konstruert i 1943 av Erling L. Kristofersen, en éntype kjølbåt for to til fire personer. Opprinnelig kalt 22,5 m2-klassen og laget i tre, fra midten av 1950-årene også i plast. Største lengde 9,28 m, største bredde 2,12 m, dyptgående 1,30 m, kjølvekt 1300 kg, totalvekt 2350 kg, seilareal 26,6 m2. Nasjonal klassemyndighet er Norsk Knarrklubb, stiftet i 1951. NM-klasse fra 1954. Også årlig internasjonalt knarrmesterskap fra 1969 mellom båter fra USA (San Francisco), Danmark og Norge. Mesterskapet arrangeres etter tur i de tre landene.

Båten ble opprinnelig bygd ved Grimsøykilens Båtbyggeri i Skjeberg (det senere Othar G. Larsen a/s), både i Oregon pine (douglasgran) og i mahogni. En variant var San Francisco-knarren med en annen rigg. De siste trebåtene ble produsert midt i 1960-årene og ble etterfulgt av glassfiber-knarren. Nye båter bygges nå ved et tysk verft, tidligere i Danmark. Knarrflåten omfatter per 2009 nesten 300 båter i Norge (Oslo- og Drammensområdet, Bergen), Danmark og USA.

Men nå er vel ikke Grimsøykilen Båtbyggeri og Skjeberg Båtbyggeri nødvendigvis samme båtbyggeriet. På Hvaler var det på 50-tallet trebåtbyggere i hver eneste vik. Legg også merke til lengden på Knarren. Båten til vår venn i Danmark virker til å være litt i lengste laget. Skulle ikke forundre meg om du har fått fatt i en IOD, tegnet og muligens bygget av Bjarne Aas.

Redigert av Hulda (see edit history)

Sakset om IOD:

INTERNATIONAL ONE DESIGN CLASS SPECIFICATIONS:

* L/LWL/B/D: 33' 5" × 21' 5", 6' 9" × 5' 4" feet.

* Displacement: 7,120 lbs.

* Hull: wood After 1960, fiberglass

* Sail Area 466 square feet

* Designer: Bjarne Aas of Frederikstad, Norway

* Built: Bjarne Aas of Frederikstad, Norway

* Today, there are two authorized builders of boats for this class: Tjorns Yacht Service, in Sweden, and C.W.Hood Yachts, in Marblehead, MA

Så lengden stemmer jo bra.

Her kan man bestille seg en modell.

IODBLUESIDVW003.JPG

Kjølen er "påsatt", og ikke bygget som en sammenhengende overgang fra skroget. Tror man da sier at det er en lestebåt som ofte gjengis i beskrivelsen av 13m2 Kutter (mini knarr) og Knarr. Så det skulle overraske meg veldig om ikke dette er en Knarr..

Se bilder av renovering av kutter, - ser man på utformingen av akterspeilet og sammenligner med Søspejdernes bhåt, så ser man slektskapet.

http://www.marenlouise.org/pages/Kutterrenovering/Kutterrenovering.html

Redigert av Havgap (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...