Jump to content

12 volt motoromsvifte. Kan eg variere turtallet på den?


Birchwood 320

Recommended Posts

Eg holder på i alle bauger og ender samtidig eg. Eg har en 12 volt vifte inline som det heter. Egentlig motoromsvifte som gor som bare juling med 12 volt. Kan eg sette inn en variabel motstand på denne så eg kan bruke den som defrostervifte?? Og i tilfelle ja, finnes det panel eg kan kjøpe og sette rett på. Den trekker ikke rare strømmen denne her da.

 

Tenkte trekke luft fra cabin som blir oppvarmet av dieselvarmeren og kjøre denne på vinduer slik at eg ikke må guffe på varmeren ved dugg på vinduene

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmm.. ja det hørtes smart ut. Men det avhenger vel litt om efekten på motorene er noenlunde like eller.??

Eg mener så det ikke blir fult fullere fullest :giggle:

 

Eg er jo ute etter å kunne redusere såpass mye at det ikke blir for bråkete over tid.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke deler fra en bil. Ta fra varmeapparat "bryter" fra en bil med tilhørende motstand(er) så kan du justere fart fra 0-4. Dette gjorde eg i et test forsøk i min forrige båt. Det er enkelt å få til.

 

Pass bare på at motstandene/motstandsmodulen får rikelig kjøling.

 

De fleste av disse er konstruert for å stå i luftstrømmen, nettopp for å få kjøling.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Kjøp en tilsvarende vifte og sett begge viftene i serie i luftstrømmen samtidig som du kobler dem i serie elektrisk også. Sjakk bare at de roterer samme vei...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Eg mener så det ikke blir fult fullere fullest :giggle:

Du får aldri mer enn full fart med mindre du bruker høyere spenning. Problemene med å bruke motstander beregnet på en annen motor er at reguleringsområdet nedover blir mindre (om din motor er mindre), eventuelt at du brenner opp motstandene (om motoren din er større). Det siste kan skje også om kjølingen er for dårlig, som allerede nevnt av andre.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det eg mener er at denne vifta har et helgolands turtall normalt. Og bråker vel litt. typisk motoromsvifte på amerikanske båter. Den må kunne reguleres ned mye er sakens kjerne

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Du kan også lage dine egne motstander med passende motstandstråd.

Hvis du har elektriske data på viftemotoren (pleier å stå på typeskiltet) kan du velge en tråd som passer og du får akkurat den farten som passer deg.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

På prosjektet eg laget til så fikk eg for mye turtall (til mitt formål) med å bruke varmeapparat deler. Så eg satte inn en fast motstand i tillegg slik at turtall gikk ned en god del. Når eg klarte å finne rett fart fjernet eg varmeapparat delene og erstattet det med en motstand (målte ut motstand ved ønsket fart)+ termo kontakt så startet vifte ved +50, og stoppet den ved +30. Da ble hele opplegget automatisert. Fungerte flott.

Link to post
Share on other sites

Finnes der ikke små panel med et potmeter el som kan trinnløst justeres?

Joda. Men de jeg vet om er beregnet på små PC-vifter og tåler neppe strømmen som din vifte trekker.

Uten elektriske data på viftemotoren din er det vanskelig å komme videre her, tror jeg.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Da fant eg egentlig det eg letet etter. Justerbar trinnløst blir for dyrt. Eg velger ein 3 trinns bryter til 166 kroner..

 

Motoren er 12 volt 4.3 ampere. Eg kjører konstant 13.85 volt på mitt system.. Derfor trenger eg ein motstand på ca 70 watt og det blir fort dyrt ser eg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...