Birchwood 320 Startet 20.Mars.2011 Del på Facebook Startet 20.Mars.2011 Eg holder på i alle bauger og ender samtidig eg. Eg har en 12 volt vifte inline som det heter. Egentlig motoromsvifte som gor som bare juling med 12 volt. Kan eg sette inn en variabel motstand på denne så eg kan bruke den som defrostervifte?? Og i tilfelle ja, finnes det panel eg kan kjøpe og sette rett på. Den trekker ikke rare strømmen denne her da. Tenkte trekke luft fra cabin som blir oppvarmet av dieselvarmeren og kjøre denne på vinduer slik at eg ikke må guffe på varmeren ved dugg på vinduene Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Du kan bruke deler fra en bil. Ta fra varmeapparat "bryter" fra en bil med tilhørende motstand(er) så kan du justere fart fra 0-4. Dette gjorde eg i et test forsøk i min forrige båt. Det er enkelt å få til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Hmm.. ja det hørtes smart ut. Men det avhenger vel litt om efekten på motorene er noenlunde like eller.?? Eg mener så det ikke blir fult fullere fullest Eg er jo ute etter å kunne redusere såpass mye at det ikke blir for bråkete over tid. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquarius Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Du kan bruke deler fra en bil. Ta fra varmeapparat "bryter" fra en bil med tilhørende motstand(er) så kan du justere fart fra 0-4. Dette gjorde eg i et test forsøk i min forrige båt. Det er enkelt å få til. Pass bare på at motstandene/motstandsmodulen får rikelig kjøling. De fleste av disse er konstruert for å stå i luftstrømmen, nettopp for å få kjøling. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Kjøp en tilsvarende vifte og sett begge viftene i serie i luftstrømmen samtidig som du kobler dem i serie elektrisk også. Sjakk bare at de roterer samme vei... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Eg mener så det ikke blir fult fullere fullest Du får aldri mer enn full fart med mindre du bruker høyere spenning. Problemene med å bruke motstander beregnet på en annen motor er at reguleringsområdet nedover blir mindre (om din motor er mindre), eventuelt at du brenner opp motstandene (om motoren din er større). Det siste kan skje også om kjølingen er for dårlig, som allerede nevnt av andre. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Det eg mener er at denne vifta har et helgolands turtall normalt. Og bråker vel litt. typisk motoromsvifte på amerikanske båter. Den må kunne reguleres ned mye er sakens kjerne Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Du kan også lage dine egne motstander med passende motstandstråd. Hvis du har elektriske data på viftemotoren (pleier å stå på typeskiltet) kan du velge en tråd som passer og du får akkurat den farten som passer deg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Det er også mulig å bruke 12V lyspærer i serie med motoren. Mindre wattstyrke gir lavere turtall, evnt kan flere pærer kobles i serie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Finnes der ikke små panel med et potmeter el som kan trinnløst justeres? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 På prosjektet eg laget til så fikk eg for mye turtall (til mitt formål) med å bruke varmeapparat deler. Så eg satte inn en fast motstand i tillegg slik at turtall gikk ned en god del. Når eg klarte å finne rett fart fjernet eg varmeapparat delene og erstattet det med en motstand (målte ut motstand ved ønsket fart)+ termo kontakt så startet vifte ved +50, og stoppet den ved +30. Da ble hele opplegget automatisert. Fungerte flott. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 (redigert) Finnes der ikke små panel med et potmeter el som kan trinnløst justeres? Joda. Men de jeg vet om er beregnet på små PC-vifter og tåler neppe strømmen som din vifte trekker. Uten elektriske data på viftemotoren din er det vanskelig å komme videre her, tror jeg. Redigert 20.Mars.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Ikke mulig å bruke panel til vindusviskermotorer da? høy og lav fart? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Da fant eg egentlig det eg letet etter. Justerbar trinnløst blir for dyrt. Eg velger ein 3 trinns bryter til 166 kroner.. Motoren er 12 volt 4.3 ampere. Eg kjører konstant 13.85 volt på mitt system.. Derfor trenger eg ein motstand på ca 70 watt og det blir fort dyrt ser eg. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hvis du tenker å bruke bryter Art.nr 3 trinn: 320015, så må du i tillegg ha motstander tilpasset ønsket hastighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hva med en lysdimmer? Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hei, Kjøp en billig 12Volts batteridrill. I disse sitter det en fim liten regulator som passer de fleste viftemotorer. Som regel finner du en variant av Mabuchi 540 motor i både driller og vifter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.