Jump to content

Fra bensin til diesel. Hvordan rengjøre tank?


belbert

Recommended Posts

Er i ferd med å skifte ut innenbords bensinmotor med dieselmotor. Har etterhvert kontroll på mye av arbeidet, men har ikke helt funnet ut hva jeg må gjøre med tanken.

 

Det er montert en 300 liters alutank med skvalpeskott og det hele. Trykktestet den før den ble satt inn i 2009 og den var tett og god. Problet er at den er bygget inn, så jeg må rive store deler av innredningen for å få den ut/skiftet. Vil helst unngå å skifte den. Tanken er nå tom for bensin og har stått med åpne fyllestusser og mannhulll for lufting.

 

Har spurt en båtbygger og to og ett av rådene jeg har fått er å skylle den med vann 3-4 ganger for så å fylle den med diesel, tappe dette av og så er den klar til bruk.

 

Har noen erfaring fra dette?? Vil gjerne har gode råd fra dere.

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om, men det skulle vel ikke være noe stort problem? Bensin er vel såpass flyktig at det skulle ha fordampet, om ikke det er tilfelle så kan vel heller ikke noen dråper bensin spedd ut i 300 liter diesel heller gjøre noen skade....

 

Hva det evt. er av andre urenheter og rusk, derimot skal jeg ikke uttale meg om.

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Er tanken nær tom for bensin, og i tillegg har stått til lufting over en ukes tid, ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å bruke den direkte med diesel. Hvis du fyller den helt opp med diesel ved første fylling, vil den minimale innblandingen med restbensin mest sannsynlig være ubetydelig. Lykke til :))!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takker for gode svar!!

 

Tanken er helt ren. Finnes ikke noe skitt i den i det hele tatt.

 

Bekymringen min er artikkel i Båtliv der det var beskrevet motorhavari pga bensininnhold i dieselen. Har ikke lyst til å "blåse" min nye Steyr motor på det og vil være sikker på at det ikke blir problemer....

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Her må det leies inn profesjonelle, disse to har lang kompetanse i trange områder:

Karius_og_Baktus_413658e.jpg

 

 

Eller så kan du bruke denne fyren, han kan både igjennom et nøkkelhull og en sykkelpumpe, så han kan sikkert inne i en tank også?

 

 

smurf.jpg

 

 

 

 

Fra spøk til revolver, så er det ikke noe problem med noen dråper med bensin i dieselen, og dersom du er usikker, så fyller du i såpass med diesel at noen cm av bunnen i tanken er dekket, og lar det stå en dag eller to, og tapper det av.

 

Og du må selvfølgelig som seaRaymond sier ha retur.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanken har både tur og retur for diesel. Båten (Mekling) er levert med både diesel og bensin, og tanken er den samme.

 

Et annet spørsmål blir: Skal jeg legge kobberrør fra tanken eller skal jeg bare bruke slanger?? Har en kompis som er en rev på å lage fine rørføringer med kobberrør, og med flenseverktøy, kan jeg minimere slanger, og dermed behov for utskifting av disse når de er morkne.

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Om det skulle ligge igjen en skvett bensin på et par liter og du fyller 300 liter med mindre avgiftsbelagt diesel kan jeg ikke se det skulle ha en dritt å si. På nyere bil så får du som regel til svar at om ikke du har fylla mer en et par liter bensin i dieseltanken så fyll den med diesel og fyr opp.. og på bil er det jo ikke mer en en 50 liters tank eller noe... nei dette tror vi går veldig bra. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Når du heviser til den artikkelen i Båtliv, som forresten er helt tragisk, så var det vel ikke avklart om det var det som var årsaken. De hadde jo så mange teorier rundt havariet der. Ellers så kan du jo spørre Steyrforhandleren og høre om om de har noen betenkeligheter med det

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...