Jump to content

Hvordan koble opp utstyr i ny båt? Juksamaskin, lys, stereo etc.


dobba

Recommended Posts

Etter mye om og men har jeg bestilt ny båt, en Jeannau merry fisher marlin 6,stor stas.

Men trenger tips/hjelp med strøm... Har kjøpt juksamaskin,linehaler,stereoanlegg,lys ute og inne.

Hvordan går jeg frem for å koble dette? Er ekstremt dum på dette og redd strøm!

hjelp meg gjerne med teskje..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å legge opp et nytt elektrisk anlegg i en båt. Eneste du må ha kontroll på er Hvilke ledning som er + og - (Jord)

 

Det du trenger er ofteste

 

Ledning. Svart og Rød

Kabelsko og Kabelskotang

Sikringer og brytere til det du trenger av lys og annet

Koblingskinne Til + og -

En god avisolering tang

Antar at linehaler og juksemaksin trekker en del strøm. Så du må være litt obs at du har stor nok tversnitt på ledningene og sikring. Å ha riktig sikring er veldig viktig får alt av det elektriske ombord

Lilehaler og juksamaskin er også lurt å koble direkte på batteriet bare med en sikring like før + polen.

Bare spør vis det er noe annet som e har glemt

Link to post
Share on other sites

Spander på deg en egen hovedbryter for juksamaskinen og linehaleren. Er greit og gjøre disse kontaktene strømløse i de periodene du ikke bruker dette utstyret.

Ikke knusle med kabeltresnittet, og gjør de ledningene som er veldig strømkrevende så korte som mulige, dette for å minske spenningsfallet når det går mye strøm.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Gratulerer så mye med ny båt :thumbsup::flag::thumbsup:

 

Har selv vært og sett på en Merry Fisher 6 Marlin. Likte veldig godt det jeg såg, men er litt i tvil på hva jeg skal velge. Askeladden P66 eller Merry Fisher.

 

Har du fått båten? Lurer veldig på hvordan den er i bruk. Har lest mage tråder her inne om P66, men har funnet veldig lite om denne. Den er jo vesentlig rimligere enn Askeladden (selv om en legger til for ekstrautsyr).

Har en del åpne havstrekk på vestlandet å kjempe med, så jeg er litt opptatt av å få en båt som er god i litt rufsete vær.

Link to post
Share on other sites

Gratulere med ny båt.

 

Hvis du ikke har peiling på dette ikke gjør det selv.

Bruk ett verksted. De har gjort det før og vet hvordan og få det

trygt og fint montert.

Det er synd med ny båt med fullt i hull fordi du ikke hadde peiling.

I tillegg hvis det skulle bli koblet feil og det skulle begynne og brenne

vil du få problemer med forsikringen din pga. du ikke har kompetanse på dette.

 

Ikke ødelegg en ny båt med Reodor felgen løsninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...