Jump to content

VHF som har blitt invalid


giver

Recommended Posts

Hei

Min gamle trofaste Shipmate RS 8000 har dessverre ikke

kontakt med omverdenen lenger :cryin:.

Den er ikke døv, men stum på de fleste kanaler. :crazy:

Jeg leverte den til reparasjon, men det som var ødelagt

var ikke til å skaffe fra leverandør.  :cryin:Selv Simrad meldte pass. :rolleyes:

Da må det anskaffes en ny. :smash:

Hva anbefales av d'herrer?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hva anbefales av d'herrer?

mvh

giver

Hei Giver,

 

Hvis jeg regnes blant d'herrer, så vil jeg først uttrykke min medlidenhet; det er trist når en god venn mister kontakten med virkeligheten.

 

Deretter vil jeg si at VHF-kommunikasjon nå er i ferd med å gjennomgå et generasjonsskifte. Digitaliseringen kommer for fullt og DSC inneholder så mange nye muligheter, at det kanskje kunne ha vært på tide å skifte uansett?

 

For å begrense sorgreaksjonen  -  hvis du absolutt vil ha samme sorten  -  så finnes de gamle Shipmatene på bruktmarkedet og jeg så nettopp en her: www.dba.dk bare søk på Shipmate så kommer den frem.

 

Men personlig ville jeg utvilsomt ha valgt en nyere, med DSC.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Giver,

 

Hvis jeg regnes blant d'herrer, så vil jeg først uttrykke min medlidenhet; det er trist når en god venn mister kontakten med virkeligheten.

 

Deretter vil jeg si at VHF-kommunikasjon nå er i ferd med å gjennomgå et generasjonsskifte. Digitaliseringen kommer for fullt og DSC inneholder så mange nye muligheter, at det kanskje kunne ha vært på tide å skifte uansett?

 

For å begrense sorgreaksjonen  -  hvis du absolutt vil ha samme sorten  -  så finnes de gamle Shipmatene på bruktmarkedet og jeg så nettopp en her: www.dba.dk bare søk på Shipmate så kommer den frem.

 

Men personlig ville jeg utvilsomt ha valgt en nyere, med DSC.

 

mvh

Poseidon

Hei

Jeg tror at det å anskaffe en til av samme type er å gjenta

sorgreaksjonen en gang til :wink:

I og med at det kommer nye funksjoner i  2005 iflg Telenor

tror jeg det er smart å gå for en ny VHF.

Har sett på RAY 240 E, dyr men kompitabel med kartplotter

og radar som jeg har.

Hvorfor kjøpe en midlertidig løsning, selge den for halv pris

og kjøpe det man egentlig vil ha?  :confused:

Det er vel den dyreste løsningen?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Har sett på RAY 240 E, dyr men kompitabel med kartplotter

og radar som jeg har.

mvh

giver

Selv kjenner jeg ikke Ray 240E, men forstår ikke helt hvorfor den skulle behøve å være 'kompatibel' med kartplotter og radar? Mener du utseendemessig?

 

Signalmessig er det vel bare snakk om å la VHF'en få inn et posisjonssignal, GLL eller hva du måtte ha for hånden, via vanlig NMEA.

 

Når jeg kjøper den varianten som ikke var den rimeligste  -  men som jeg hadde mest lyst på  -  da pleier jeg å fortelle meg selv: "Kvaliteten huskes, selv lenge etter at prisen er glemt!"

 

mvh

Poseidon

(Som personlig har reservert et hjørne i styrehuset  -  og hjertet  -  for de grønne fra Sailor  :wink: )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon (Som personlig har reservert et hjørne i styrehuset  -  og hjertet  -  for de grønne fra Sailor  :wink: )

I utgangspunktet enig med deg, har selv en helt utrolig bra Sailor VHF. Den har jeg hatt lenge. Men hva med Sailor nå, har de fornyet seg? Har de en "top of the art" VHF som om 20 år fremdeles kan regnes blant de beste?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Ja det er et godt spørsmål!

 

Jeg liker ihvertfall å tro at de fortsatt holder på den samme grunnleggende filosofien som salige Pedersen forfektet: enkelt, robust og pålitelig.

 

Samtidig har de jo vært nødt for å følge med i tiden og satse på å ligge i forkant av utviklingen. De hevder seg forøvrig meget bra i konkurransen i det kommersielle markedet. Du finner mye interessant stoff på hjemmesiden: www.sailor.no

 

Den siste jeg monterte ombord er en RT-4822, se: http://www.sailor.no/marine/index_vhf_4822.html

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjøp den Giver, Du får sikkert tilgivelse en eller annen gang  :lol:

Ray 240E har jo alt en kan ønske seg.

Den frister meg også noe for j.,,,,..

På samma måten som Ray C-serie  frista meg. Og det endte med kjøp. :nonod:

Man lever bare en gang.  :cheers:

Hei

Jeg har en filosofi på at det kanskje er smart og

holde seg til en produsent.

Hvis man har problemer med interface kan produsent ikke si:

DETTE ER IKKE VÅRT ANSVAR/PROBLEM, :nonod:

og da har man en leverandør som man kan "klynge" oppetter veggen. :smash:

Hør nå her, du har levert dette systemet,OG DET SKAL VIRKE :smash:

I hvert fall i følge bruksanvisning/reklame levert av selger/produsent.

Et minimumskrav, mener nå jeg.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Min gamle trofaste Shipmate RS 8000 har dessverre ikke

kontakt med omverdenen lenger :cryin:.

Den er ikke døv, men stum på de fleste kanaler. :crazy:

Jeg leverte den til reparasjon, men det som var ødelagt

var ikke til å skaffe fra leverandør.  :cryin:Selv Simrad meldte pass. :rolleyes:

Da må det anskaffes en ny. :smash:

Hva anbefales av d'herrer?

mvh

giver

Auda, har samme fra 1984, må regne med ny da kanskje men virker fint enda!

Har ikke forslag til ny, men spent på hva du velger!

Snakkes!

Link to post
Share on other sites

.... men det som var ødelagt var ikke til å skaffe fra leverandør.  :cryin:Selv Simrad meldte pass. :rolleyes:   giver

Mnjaaaa... Det er vel standardsvaret, når de ønsker å selge noe nytt! (Spesiellt nå i en tid med nye generasjoner på trappene).   Jeg ser 2 muligheter her: Er det "uerstattelig" del som er ødelagt??  eller: Timepris / tid / kunnskap osv. gjør det ulønnsomt??

Litt O.T.: Var oppe i noe lignende for en mnd. siden: Da hadde jeg lappet på gammel-TV-en ørten ganger, for å få den til å holde et par år til, for å DA å kjøpe "Flat-TV" (til en ganske annen pris en den som er i dag). Feilkomplexiteten ble til slutt så høy, at jeg dumpet skiten og kjøpte en enkel 28" til 2-3 tusen....

Kanskje du kan gjøre det samme med VHF-en din? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mnjaaaa... Det er vel standardsvaret, når de ønsker å selge noe nytt! (Spesiellt nå i en tid med nye generasjoner på trappene).   Jeg ser 2 muligheter her: Er det "uerstattelig" del som er ødelagt??  eller: Timepris / tid / kunnskap osv. gjør det ulønnsomt??

Hei

Feilen iflg ServiceEksperte vest, som IKKE selger VHF er

Feil i "PLL ic/prom", kan ikke leveres fra våre leverandører. :nonod:

Dette sier meg ingenting, men jeg ringte Simrad på Kongsberg.

Her traff jeg en hyggelig kar som bare kunne bekrefte dette. :cryin:

Må leve med det.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Feil i "PLL ic/prom", kan ikke leveres fra våre leverandører. :nonod:

Dette sier meg ingenting,.....mvh

giver

PLL betyr noe i nærheten av "Phase Locked Loop", det er den som brukes for å styre frekvensene/kanalene som VHF'en skal arbeide på. At den slo ut kun sender og ikke mottager er ikke umiddelbart helt logisk, men for all del.....

 

ic/prom betyr noe i nærheten av "integrated circuit / programmable read only memory" det er en integrert krets (slike små svarte tusenben) hvor man altså har "brent inn" diverse informasjon.

 

Men siden vi snakker om en VHF med komponenter som alt i alt har passert både sin første og sin andre ungdom   -   i elektronisk sammenheng er den mest som en helleristning  -   så blir nok rådet mitt fortsatt det samme.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

PLL betyr noe i nærheten av "Phase Locked Loop", det er den som brukes for å styre frekvensene/kanalene som VHF'en skal arbeide på. At den slo ut kun sender og ikke mottager er ikke umiddelbart helt logisk, men for all del.....

 

ic/prom betyr noe i nærheten av "integrated circuit / programmable read only memory" det er en integrert krets (slike små svarte tusenben) hvor man altså har "brent inn" diverse informasjon.

 

Men siden vi snakker om en VHF med komponenter som alt i alt har passert både sin første og sin andre ungdom   -   i elektronisk sammenheng er den mest som en helleristning  -   så blir nok rådet mitt fortsatt det samme.

 

mvh

Poseidon

Hei

Jeg kom ut på 16 og ingen andre.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg har en filosofi på at det kanskje er smart og

holde seg til en produsent.

Helt enig. Dette er et klokt råd som bør følges om man har anledning til det. Standarder er ikke nødvendigvis standarder når det kommer til detaljer, da blir det "dialekter" i ulike variasjoner som kan skape kommunikasjonsproblemer melleom enhetene. Kanskje greit eller en utfordring for de som har peiling, men for oss andre er det greit med én plugg som skal koples og en på-knapp.

 

Har selv valgt å standardisere på Simrad til tross for tidligere dårlige erfaringer med IS12 (tridata) og den første serien av RS87 (VHF m/DSC). Årsak? Deres 10" plotter CP44 Sunview (tidl CP42) er etter min mening uovertruffen, og alle instrumentene spiller sammen ved hjelp av én kabel. Selv jeg klarer å justere oppsettet for dataoverføring hvor det er nødvendig (jeg ville bl.a. ha GPS-fart inn på loggen sammen med fart gjennom vann). Jeg har nå min 3. VHF av samme type (garanti) og den virker omsider bra. Likeledes er den noe dyrere tridata IS15 også bra. Så etter mye om og men er jeg fornøyd.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...