Raathass Startet 20.Mars.2011 Del på Facebook Startet 20.Mars.2011 Hei. Vi har en 1986-modell Draco 21 med en 170 hesters Mercruiser som begynner å ha gjort nytten sin. Nå skjer det noe galt nesten hver gang vi er ute, og mye av båtgleden er borte. Selve båten er suveren og når jeg ser på finn selges de fleste slike med ny motor. Noen som kan gi et estimat på hvor mye det koster å bytte motor på denne? Jeg erkjenner at dette omtrent er som å spørre om hva en bil koster, men ett sted må jeg starte :-). - Hva slags motor anbefaler dere å bytte til - ser at mange selges med en 120 hester diesel? - Må vi ha nytt hekkaggregat eller kan vi bruke det gamle? - Hva med drivstofftanken? - Hvem på østlandet gjør en slik operasjon - er det noe å hente på å gjøre dette i Sverige og så tolle inn dette etterpå? Alle tips tas imot med takk /r Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Du skal iallefall få et godt tips om å ligge unna den 120 hk dieselen. Om du snakker spill nytt så ta for guds skyld en komplett pakke inklusive drev, prisforskjellen er ikkje så stor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 (redigert) Tja, den nye Cummins Merc QSD 2 litern på 130 ponnier inkludert Alpha drev og montering er vel rett rundt 200 båtlapper nå. Jeg ville heller tatt en runde på den motoren du har, eller kjøpt en brukt motor til en overkommelig pris, ettersom påkost på 200 lapper på en gammel Draco aldri vil lønne seg, uansett om du skal ha båten selv i 30 år vil det med de flestes båtbruk sannsynligvis bli dyyyyyr morro med helt ny motor, men det er bare min mening? Redigert 20.Mars.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Raathass Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Takk for tilbakemeldinger. Vanskelig å være uenig i at dette kan koste mer enn det smaker... Ett alternativ er å la båten få hakket mer handy eier og heller se seg om etter en ny badebrygge :-) /r Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Hvis du har vært fornøyd med båt og motor tidligere, så er det ingenting i veien for at den motoren du har kan holde i nye 25 år ved å koste på den 20-30 båtlapper, med visse forbehold om motorens stand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Raathass Svart 21.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Vi har eid båten siden 1988 og jevnt over har det vært mye tull. De siste sesongene har det tiltatt, og mye av båtgleden har som sagt forsvunnet fordi jeg må har blitt nervøs for hva som skal skje neste gang og vi atter en gang blir liggende midtfjords uten motorkraft... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HomerSimpson Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Jeg har selv Draco 21. Min båt har V8 på 260 hester. Synes denne blir noe tung i hekken. Tror Mercruiser V6 med rundt 200 HK er passe for denne båten. Ville styrt unna Mercruiser sin 130 HK diesel. Dette er en forholdsvis tung båt og tror den dieselen blir i det minste laget. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post Share on other sites More sharing options...
Thega Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Jeg bytta fra 170 hesteren til 220 mpi (V6) med nytt drev i 2008 ca 160.000 totalt. Ble utført hos forhandler i Kristiansand. Det er godt mulig at en ikke får pengene igjen, men trygghetsfølelsen når en er ute er noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Synes å huske at 220 MPI motoren til Mercruiser med drev kostet rundt 135000,- nytt. Det er selvfølgelig uten montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 En telefon hit. http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1286775;Modified=1299507510;_cmd=similar Og et sett med mariniserings deler så er du langt på vei.Hær er det mye godsaker og velge imellom som får nytt liv i en trøtt gammel jolle gitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LENB Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 (redigert) http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MerCruiser-4-3L-Vortec-SILVER-Package-1987-Later-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem519811a55cQQitemZ350443644252QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear Redigert 22.Mars.2011 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Hei jeg har etpar Volvo Penta V6'ere i min Windy 9800 som jeg tenkte å bytte ut med diesel. Dette er en båt på ca.4,5t og med disse motorene har jeg målt toppfarta til 38,3kn. (sikkert både medvind og medstrøm :-) Motorene er tilsvarende mercruiser sine og er fra 1999, Vortec-topplokk kom i '96 og det gjør disse motorene sterke. De mangler ikke mye ift. 5,0 V8 og veier mye mindre. De går svært stille, jeg pleier å kruse mellom 2500 og 3000 rpm, de har balanseaksel som gir vibrasjonsfri gange og har selvfølgelig injection og elektronisk tenning. Jeg vet ikke om de passer rett på drevet ditt, men det er fort å sjekke. Kanskje dette hadde vært noe for deg? Jeg skal heise de ut om ca. tre uker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.