Jump to content

Bytte motor på 1986 Draco 21


Raathass

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har en 1986-modell Draco 21 med en 170 hesters Mercruiser som begynner å ha gjort nytten sin. Nå skjer det noe galt nesten hver gang vi er ute, og mye av båtgleden er borte. Selve båten er suveren og når jeg ser på finn selges de fleste slike med ny motor.

 

Noen som kan gi et estimat på hvor mye det koster å bytte motor på denne? Jeg erkjenner at dette omtrent er som å spørre om hva en bil koster, men ett sted må jeg starte :-).

 

- Hva slags motor anbefaler dere å bytte til - ser at mange selges med en 120 hester diesel?

- Må vi ha nytt hekkaggregat eller kan vi bruke det gamle?

- Hva med drivstofftanken?

- Hvem på østlandet gjør en slik operasjon - er det noe å hente på å gjøre dette i Sverige og så tolle inn dette etterpå?

 

Alle tips tas imot med takk

 

 

/r

Link to post
Share on other sites

Tja, den nye Cummins Merc QSD 2 litern på 130 ponnier inkludert Alpha drev og montering er vel rett rundt 200 båtlapper nå.

 

Jeg ville heller tatt en runde på den motoren du har, eller kjøpt en brukt motor til en overkommelig pris, ettersom påkost på 200 lapper på en gammel Draco aldri vil lønne seg, uansett om du skal ha båten selv i 30 år vil det med de flestes båtbruk sannsynligvis bli dyyyyyr morro med helt ny motor, men det er bare min mening?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har eid båten siden 1988 og jevnt over har det vært mye tull. De siste sesongene har det tiltatt, og mye av båtgleden har som sagt forsvunnet fordi jeg må har blitt nervøs for hva som skal skje neste gang og vi atter en gang blir liggende midtfjords uten motorkraft...

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Draco 21. Min båt har V8 på 260 hester. Synes denne blir noe tung i hekken. Tror Mercruiser V6 med rundt 200 HK er passe for denne båten. Ville styrt unna Mercruiser sin 130 HK diesel. Dette er en forholdsvis tung båt og tror den dieselen blir i det minste laget.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har etpar Volvo Penta V6'ere i min Windy 9800 som jeg tenkte å bytte ut med diesel. Dette er en båt på ca.4,5t og med disse motorene har jeg målt toppfarta til 38,3kn. (sikkert både medvind og medstrøm :-) Motorene er tilsvarende mercruiser sine og er fra 1999, Vortec-topplokk kom i '96 og det gjør disse motorene sterke. De mangler ikke mye ift. 5,0 V8 og veier mye mindre. De går svært stille, jeg pleier å kruse mellom 2500 og 3000 rpm, de har balanseaksel som gir vibrasjonsfri gange og har selvfølgelig injection og elektronisk tenning.

Jeg vet ikke om de passer rett på drevet ditt, men det er fort å sjekke. Kanskje dette hadde vært noe for deg? Jeg skal heise de ut om ca. tre uker. 57_618605703.jpg57_1680328210.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...