Jump to content

Erfaring med Yanmar 3QM?


Sjøogvind

Recommended Posts

Jeg har hatt en 2QM20 som er helt identisk bortsett fra en sylinder mindre , og jeg ble også oppmerksom på dette problemet etter å ha lest om dette her på Baatplassen . Ga motoren en grundig omgang med systemrens og jeg hadde overhode ingen problemer med denne motoren i de årene jeg hadde den . Jeg mener å huske at det var et lokk i toppen eller litt høyt oppe på blokka som jeg brukte til å inspisere før og etter kuren med systemrens , og ble nokså forbløffet over effekten av den . Det var aldeles gullende rent inni der etter kuren .

Hvis du unngår varmgang i toppen og har noenlunde bra vedlikehold ellers ville ikke jeg vært særlig bekymret for en slik motor , du greier sannsynligvis ikke å slite den ut iallefall .

Mitt var gått ca 2000 timer når jeg solgte den og så nesten ut som ny , lakk ikke olje overhode og startet like lett sommer som vinter , kjempemotor .

Link to post
Share on other sites

Hvor mange liter trenger man får 3QM da?

 

Sitat fra Maritim

Med motorrens kan du løse problemer som før var umulig, og der det eneste alternativet var kostbare utskiftinger eller reparasjoner. Motorrens er et biologisk produkt som løser opp salter, kalk, humus, magnetitt og rust. Systemrens angriper ikke pakningsdeler og metaller.KalkavleiringerHelt rent vann finnes ikke, selv i rent vann finnes salter og kalk. Disse avleires i motorens kjølesystem. Resultatet etter lengre tid uten rensing er velkjente, tette rør og dårlig kjøling - eller i verste fall motorhavari som følge av overoppheting.Rust:Kjølesystemer med saltvann er utsatt for rustskader og saltavleiring. Dette bygger seg opp både i motorblokka på saltvanns kjølte motorer, og i varmeveksler og rør på motorer med ferskvannskjøling.Løsningen:MOTORRENS er et biologisk produkt som løser opp kalk, rust og saltavleiringer, uten å skade pakninger eller andre vitale motordeler. Dette kan du trygt benytte til både innen-bords og utenbordsmotorer.Motorrens inngår i en produktfamilie som heter SystemRens, med et bredt anvendelses område innen rensing av radiatorsystemer, sentralfyringsanlegg etc. Produktet har vært benyttet i rørleggerbransjen i mange år med meget gode resultater.

 

Leveres i 1 liters flaske.

Anbefalt blandingsforhold 10 - 20%

Link to post
Share on other sites

Ellers så kan du jo bruke oppskrifta til Walter_S fra denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/14850-sabb-g-mod-10hk-bygge-om-til-ferskvannskjoeling/

 

SYSTEMRENS:

Før jeg gikk på slippen renset jeg kjølekanalene meget godt. 2 omganger med "systemrens" for å skylle ut gammelt dritt, rust og avleiringer. Brukte "min egen oppskrift" til dette. 10lt rent ferskvann + 1 liter Biltema radiatorrens (fosforsyre), 12 pk. sitronsyre og 1/4 lt eddiksyre (35%). Denne blandingen ble så sirkulert gjennom sylinderveggene og toppen til 75grader temp. (tørr eksos gjør at jeg slapp å tenke på eksoskjøling). Blandingen ble stående i kanalene natten over.

Link to post
Share on other sites

Hadde en 3QM, sprakk i toppen., solgte som delemotor for 6000, kjøpte en vetus maskin, 52 hk i god stand og satt den oppi. den passet tilogmed på labbene, for dette måtte jeg legge ut 1000 kr mer enn jeg fikk for yanmaren. så tapte ikke så mye på byttet... :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...