Sjøogvind Startet 21.Mars.2011 Del på Facebook Startet 21.Mars.2011 Fant en tråd hvor en sa det var en motor Yanmar frarådet han fra å kjøpe. Er den virkelig så dårlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Har hatt en saltvannskjølt 3Qm30.Var veldig fornøyd med den.Mange vil sikkert påstå at den bør være ferskvannskjølt,men jeg opplevde ingen problemer med min. Er visst en del topper som har sprukket.Ellers er det en utrolig slitesterk og god motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøogvind Svart 21.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Leste at toppene har lett for å sprekke ja. Det er en kostbar affære, så tror jeg styrer unna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sol Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Tror det er et spørsmål om å holde kjølekanaler etc.åpne,slik at den ikke går varm.Kommer langt med systemrens Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Vis man bare har vanlig vedlikehold + systemrens så er dette en utrolig god motor. Har en slik en selv i sjekta mi og er stor fornøyd Lurt å instalere temp måler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Jeg har hatt en 2QM20 som er helt identisk bortsett fra en sylinder mindre , og jeg ble også oppmerksom på dette problemet etter å ha lest om dette her på Baatplassen . Ga motoren en grundig omgang med systemrens og jeg hadde overhode ingen problemer med denne motoren i de årene jeg hadde den . Jeg mener å huske at det var et lokk i toppen eller litt høyt oppe på blokka som jeg brukte til å inspisere før og etter kuren med systemrens , og ble nokså forbløffet over effekten av den . Det var aldeles gullende rent inni der etter kuren . Hvis du unngår varmgang i toppen og har noenlunde bra vedlikehold ellers ville ikke jeg vært særlig bekymret for en slik motor , du greier sannsynligvis ikke å slite den ut iallefall . Mitt var gått ca 2000 timer når jeg solgte den og så nesten ut som ny , lakk ikke olje overhode og startet like lett sommer som vinter , kjempemotor . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Kan e spør hvor mye systemrens kosta? Kanskje e skal påkoste meg det e også på min 3QM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 (redigert) Du finner det hos maritim til 169kr men er sikkert billigere andre plasser. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler/olje-og-smoremidler_2/systemrens Redigert 21.Mars.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hvor mange liter trenger man får 3QM da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 har en 3qm30 selv og er forn;yd med den Selv etter at den var full av vann etter lekasje fra tanklokket startet den med en gang etter at vannet var borte trengte bare litt startgass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 les bruksanvisningen trenger sikkert ikke allverden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hvor mange liter trenger man får 3QM da? Sitat fra Maritim Med motorrens kan du løse problemer som før var umulig, og der det eneste alternativet var kostbare utskiftinger eller reparasjoner. Motorrens er et biologisk produkt som løser opp salter, kalk, humus, magnetitt og rust. Systemrens angriper ikke pakningsdeler og metaller.KalkavleiringerHelt rent vann finnes ikke, selv i rent vann finnes salter og kalk. Disse avleires i motorens kjølesystem. Resultatet etter lengre tid uten rensing er velkjente, tette rør og dårlig kjøling - eller i verste fall motorhavari som følge av overoppheting.Rust:Kjølesystemer med saltvann er utsatt for rustskader og saltavleiring. Dette bygger seg opp både i motorblokka på saltvanns kjølte motorer, og i varmeveksler og rør på motorer med ferskvannskjøling.Løsningen:MOTORRENS er et biologisk produkt som løser opp kalk, rust og saltavleiringer, uten å skade pakninger eller andre vitale motordeler. Dette kan du trygt benytte til både innen-bords og utenbordsmotorer.Motorrens inngår i en produktfamilie som heter SystemRens, med et bredt anvendelses område innen rensing av radiatorsystemer, sentralfyringsanlegg etc. Produktet har vært benyttet i rørleggerbransjen i mange år med meget gode resultater. Leveres i 1 liters flaske. Anbefalt blandingsforhold 10 - 20% Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 kan ta en 10 liters bøtte med 1.5 liter med systemrens da. Greit å få gjort dette før sesongen begynner. Takk for tipset :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Er det sant at den spiser opp impelleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Ellers så kan du jo bruke oppskrifta til Walter_S fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/14850-sabb-g-mod-10hk-bygge-om-til-ferskvannskjoeling/ SYSTEMRENS: Før jeg gikk på slippen renset jeg kjølekanalene meget godt. 2 omganger med "systemrens" for å skylle ut gammelt dritt, rust og avleiringer. Brukte "min egen oppskrift" til dette. 10lt rent ferskvann + 1 liter Biltema radiatorrens (fosforsyre), 12 pk. sitronsyre og 1/4 lt eddiksyre (35%). Denne blandingen ble så sirkulert gjennom sylinderveggene og toppen til 75grader temp. (tørr eksos gjør at jeg slapp å tenke på eksoskjøling). Blandingen ble stående i kanalene natten over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mats_S Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hadde en 3QM, sprakk i toppen., solgte som delemotor for 6000, kjøpte en vetus maskin, 52 hk i god stand og satt den oppi. den passet tilogmed på labbene, for dette måtte jeg legge ut 1000 kr mer enn jeg fikk for yanmaren. så tapte ikke så mye på byttet... :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.