Jump to content

Norske båter "Made in Poland"


Norfront

Recommended Posts

Det begynner etterhvert å bli litt uttynning i begrepet "norsk båt". Flere og flere får hele skroget støpt i Polen (NorDan, noen Askeladd-modeller osv.). Ikke at det nødvendigvis betyr dårlig, men likevel... Kjenner dere til flere eksempler?

Det værste eksemplet jeg har sett var en 20 fot daycruiser, som var støpt på Sri Lanka. Der var begrepet "finish" ikke tilstedeværende!

Link to post
Share on other sites

En må vel nesten gå ut i fra at i og med det er " norske " båter så er kvalitet og finish like god som om båten var støpt her hjemme.

Så lenge de er støpt av norske fagfolk i polen så er de nok av samme kvalitet, men er ikke sikker på at dette er tilfelle..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes gode og dårlige båtbyggere / støperier i de fleste land.

"Far east" trawlere er gjerne et godt eksempel for noe forholdsvis ordentlig kvalitet til lav pris.

 

Ang. Poland kan man bare vente på at de produserer selv.

Først er det fakt at polske "kan" jobbe med hender og hudet, det andre er at de nå selv sørger for kvalitet og bra mangement.

 

Det finnes allerede mange arbeidsområder/produksjoner som man fikk veldig billig og lynrask frem til for en liten stund siden.

Selve områder ble i det siste så mye frekventert pga. godt rykte, kvalitet og pris at det ble ventetider.

Forresten ang. nybåtbygging delvis opp til flere år.

 

Og så finnes det fortsatt mye spesialkompetanse på håndverket der i Poland,

ofte også om saker og ting som ikke var "lønnsomt" lengre i andre EU-land.

Dette folk som ble glemt å utdanne i andre land finnes fortsatt i Poland,

enda et pluss for dem i tilleg at timeprisene fortsatt stemmer.

 

Det finnes mange interessante eksempler, fra enkelt håndverk over tung industri frem til mange utenlanske investorer.

Landet går nå vel antakeligvis jevnt opp, tror jeg. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det kan produseres fine båter i Polen. Men hverken CE eller Veritas er noen garanti for at båtene blir som de ble i Norge. Mitt høyst personlige inntrykk er at det ikke alltid er "lure" nordmenn som finner de beste håndverkerne rundt om i verden, når det skal spares penger....

Link to post
Share on other sites

No har vel ikke "Ola Dunk" brilijert med utsøkt kvalitet i gjennom årene heller,det har vært mye varierende kvalitet her på berget også.

Det hele har med prisen på produktet å gjøre,skal man ha kvalitet så koster det samme hvor produsenten får utført arbeidet sitt.

Se på Nordkapp,høy kvalitet produsert i Polen.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ca 4 år siden en polsk bygd båt (Quicksilver 640 Pilothouse). Plastkvaliteten var helt grei. Interiørfinish ikke akkurat Orust-kvalitet, men ok. Men det elektriske anlegg var sørgelige greier. En god del kabler som løsnet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg representerer som flere her inne sikkert vet en Belgisk produsent av lim/skum/fugemasse. Denne produsenten er Europas største produsent av byggskum.

Sist år åpnet de Europas mest moderne skumfabrikk med produksjonsutstyr og fagfolk som i dag leverer den beste byggskum kvaliteten som er å oppdrive. De er også Europas eneste produsent av byggskum fritt for frie isocyanater. Denne fabrikken holder til i Pionki i Polen :rolleyes:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...