Jump to content

Oppsett av septikanlegg


Burgermeister

Recommended Posts

Hei

Har leita men fann ikkje noko om akkurat dette.

Er plaga med lukt frå dassen. Kjennes ut som det ligg i bånn av båten då det luktar dritt i stuveroma.

Sjekka litt ut slangane og det var sørgelige greier. Må bytte dei til gasstette. Lurte i den samanheng på om innstaleringa ser ok ut. Har innestøpt tank på babord side og kvern på styrbord. Kverna ligg i om lag same høgda som tanken. Slangen går derimot ned før den går inn i kverna. Vil det ha noko å sei på effekta? Ser ut som kverna er ei TMC med kraft til å suge ein halv meter og pushe ein meter. Er nok lenger frå kverna til skroggjennomføringa enn det men der er bra fall. Bør eg flytte kverna lavare og nærmare tanken eller er det nok å bytte ut slangane.

septikktank.jpg

 

kvern.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis du har innstøpt tank tror jeg ikke du får fjærnet lukten med kun slangebytte. Da må nok tanken også byttes ut. Vet at noen Hero 101 også ble laget med innstøpt tank og disse ble ikke kvitt drittlukta uten å fornye hele septikken. Og jo mer fuktighet i båten dess verre ble septikstanken.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart det lukter med de slangene der! Skift til skikkelige septikslanger, så forsvinner nok lukten skal du se! Innstøpte tanker er som regel lukttette de, men med sånne slanger må det nesten bare bli lukt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ser lyst på å få ordna dette :thumbsup:

Gasstette slangar er vel ganske stive så det burde gå

greit å få lagt uten å få "vannlås". Er det noko poeng i å flytte kverna nærmare

tanken for å få minst mulig med slange? Eg vil faktisk då få mindre slange både frå

tanken til kverna og frå kverna til skroggjennomføringa.

Link to post
Share on other sites

Pass også på at ikke slangene ligger i bukt slik at det blir "vannlås". ..........

 

På brodern`s SAGA 315 hadde de en snedig løsning.

Slangen har de laget en 360 graders snurr på. Fra toalett går slangen nærmest vannrett akterover, så en snurr etter ca en meter. Deretter videre bakover og med en liten stigning for å treffe toppen av tanken.

Tanken er av aluminium. Gikk tett etter 2-3 år. Umulig å få åpnet, full av urinstein, og hele slangen måtte byttes. Tror det var mer enn 5 meter slange.

Med slike løsninger bør man nok passe på å skylle godt gjennom ofte. Septiktanker av aluminium trodde jeg også det var slutt på at ble brukt. Har sett slike som ser ut som te-siler etter noen år på baken. Greit til vann og diesel, men skeptisk til alu-septiktanker.

 

Slangene de har brukt hos deg, Burgermeister virker jo ikke som er av den lukttette typen. Mer som en vanlig spiralslange i plast. Ville ha byttet slanger og passet på å skylle godt gjennom med vann så ofte som mulig, og i hvertfall etter hver tømming av tanken.

Personlig synes jeg også at tankluftingen også bør være en lukttett slange, gjerne 25 mm om mulig.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har då fått bytta til skikkelige slangar. Viste seg imidlertid at luftinga også var tett. Dette er ei luftung på 1/2 tomme, ganske lita also. Kan eg montere ei ekstra lufting høgt, lodrett på veggen til septikktanken då eg ikkje kjem til frå oversida?

 

lufting_septik.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kvar gang dette emnet er oppe så er det mange som misjonerar for gasstette slangar.

Eg bytta slagar på båten etter ca. ti år. Korkje dei gamle eller dei nye var ikkje gasstette slangar og me har ikkje vore plaga av lukt (etter at me heiv ut septiktanken og pumpa).

 

Kjøp heller rimelegare slangar og bytt dei oftarare.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Burgermeister, har du noen erfaringer å dele om selve byttingen? Jeg skal handle slanger i dag, regner med de har hos Bathuset her i by'a :)

Ser at fabrikken har langt noe kvit masse i overgangen/ stussen mellom slange og tank. Hva har du brukt? Hadde du behov for å varme opp slangene pga stivhet?

 

jeg må trekke slanger gjennom et støpt skott i skroget. Det er et parti der på 1,5 meter jeg ikke ser mellom badet og dørken hvor tanken er. tenkte på tape sammen gammel og ny slange slik at jeg trekker ny på plass idet jeg trekker ut gammel.. blir jæv... spennende det her..

Link to post
Share on other sites

Eg skifta slangane rett på stussen til tanken, kverna og toalettet, var ganske lange stussar. Den kvite massa i overgangen mellom tank og stuss sat som støpt, reknar med at det er eit eller anna sikaflekslignande stoff. Utløpet frå tanken sit lavt og eg hadde ikkje tømt tanken tilstrekkelig :cryin: Slangane inneheld også litt forskjellig som ikkje er greit å få ut i båten. Sikkert ein fordel om du skyller tanken eit par gangar. Løyste opp slangeklemma trakk av slangen og stappa inn i ein plaspose, gjentok proseddyra i andre enden, før eg me andakt bar slangen med endane høgast ut av båten. Funka greit, lite søl. Slangane som stod på var stive og litt vanskelig å få av. Skar derfor litt i enden slik at eg fekk splitt i slangen. Her kan du sikkert bruke varmepistol også. For å få på dei nye slangane smørte eg dei inn med såpe på innsida, gjekk som smurt :thumbsup: Stramma berre til slangeklemmene igjen, brukte ikkje noko festemasse i endane. Slangane er ganske stive å hanskast med, måtte derfor tilpasse med å kappe dei fleire gangar, litt surt om du dei blir for korte. Går sikkert å tape med brei gaffatape. Du kan no teste at det sete skikkelig før du trekker. Lykke til :smiley:

NB gammal slange!

stuss.jpg

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...