Jump to content

Kobling av turteller 1986 modell Yamaha 85 hk (3syl 2takt)


emilljone

Recommended Posts

Starter nytt emne, for jeg finner søren ikke svaret noe sted.

Greia er som følger; Jeg har en original Yamaha turteller som jeg skulle ha koblet opp.

Motoren er en 1986 modell 85 hk (3syl 2takt) men det er ingen grønn signalkabel i ledningsnettet.

Hvor kan jeg hente signal/ impuls? Altså hvor den grønne ledningen egentlig skal.

Mulig jeg har forklart meg keitete men svar hadde uansett blitt verdsatt:)

Link to post
Share on other sites

hva slags fjernkontrollboks har du?

 

Og fått med deg at turtellen skal stå til 12 poler+

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Boksen? Hmmm. Den er en yamaha med tiltknapp på gassen. Sånn vanlig grå med nøkkelstart og chokeknapp. Den er kjøpt brukt så det er jo mulig det mangler noe. Men alt det andre virker,så om jeg bare trenger å legge opp ny signalkabel til turtelleren, er jo det fint. Ga bare et par hundrelapper for kontrollboksen hos Frode Dahl på Tjøme.

Link to post
Share on other sites

Er boksen koblet til motor vha en multikabel? Og kommer det ikke ledninger ut fra den i hele tatt?

 

Den vanlige "703" boksen skal ha ledninger ut for tilkobling av turteller (svart, gul, grønn)

 

RC703sideBig.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jada. Er 703, og det er utganger i boksen, men ikke på multiledningen fra motoren. Er det som er problemet. Men hvis det er bare å koble seg på som beskrevet, er det jo ikke noe problem:) Får sjekke det ut en dag jeg ikke jobber rompa av meg!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har ikke vært borti denne typen motor, men vil tippe at likeretteren er den sorte boksen øverst til venstre i bildet - den med 4 skrutilkoblinger. De to grønne kablene som går ut til høyre, er de som kommer fra tennspolen under svinghjulet (altså vekselstrøm inn til likeretteren), mens den røde og den sorte som er koblet til på venstre side er hhv. pluss og minus ut fra likeretteren. På den nederste av de to skrutilkoblingene på høyre side er det koblet til to grønne kabler. Jeg tror den grønne som går litt ned og til venstre inn i den sorte kabelføringen helt i venstre bildekant, er kabelen til turteller-pulsene. Andre enden på denne bør du sannsynligvis finne igjen i fjernkontrollboksen et sted.

Link to post
Share on other sites

Ahhh. Takk. Da skal jeg teste det snart. I dag har jeg byttet impeller. Første jobb gjort. Da gjenstår bare girolje, montere lanterner, ny powertrimpumpe, pumpe til trimflaps, bunnstoff, fikse en gelcoat- sprekk, sette inn batteri, vaske båten og ny bensinslange så er vi vel kanske klar til å teste?

Link to post
Share on other sites

Testet dette idag.

Brukte en turteller til diesel fra Biltema og koblet meg inn på stikket nederst til høyre på likeretteren,som Arvid A foreslo.

Det virket,hadde faktisk den grønne kabelen framme i kontrollboksen også. Den grønne kabelen som peker nedover på likeretteren går til kontrollboksen.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om turtelleren har tatt kvelden. Koblet turtelleren på likeretteren som beskrevet, signalkabelen inn på 12 og + på B og - på G. Lurer på om jeg må dra og handle en sånn faria- sak i stedet:( For det skal ikke være forbindelse mellom + og den der man kobler på signalkabelen? Mener det fulgte med en liten dings.

Redigert av emilljone (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du måler +12V på den grønne signalkabelen fra likeretteren (uten at turtelleren er tilkoblet), så kan dette også tyde på at en av diodene i brolikeretteren er kortsluttet (dioden øverst til høyre på tegningen nedenfor).

Får du skikkelig ladespenning (14-15V)til batteriet når motoren går?

 

ladekrets.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...