Jump to content

Hvor fleksibel er en volvokondom


nimbussen

Recommended Posts

må bytte pakkboks på båten min men problemet er att det er umulig å sentrere akselen i hylsa helt rett,grunnen er att motoren tar borti skroget på en side om jeg flytter den så den blir i senter ,den har nokk vært sånn siden båte4n var ny i 1983 ,båten er en nimbus 2600 med volvo 40 motor ,på grunn av att motoren er så lang blir det store utslag helt fremme på motoren når jeg flytter den litt bak ,spørsmålet blir derfor om dere som har en lignende volvokondom tror att den er så myk att den tåler att akselen er en 3-4 mm mere til en side der den kommer ut av hylsa

mvh Magne

Link to post
Share on other sites

Kan det du beskriver være en god innstallasjon? Hva er årsaken til at du bytter pakkboks? Er du sikker på at det ikke er slite-skader på akslingen? Jeg har selv to slike volvokondomer da jeg skiftet pakkbokser i fjor. Det hadde også vært noen skjevheter hos meg som ikke lengre kunne ignoreres.

Link to post
Share on other sites

akslingen har ikke noen slitasje ,ikke pakkboksen heller men den er fettsmurt derfor jeg hadde lyst på ny,men for å få dette til å fungere så hadde dem som monterte motoren brukt en ganske myk slange som tilpasset seg skjevheten ,men på grunn av plassmangel så måtte dem sette motoren litt skjeft ,håper att det ikke er nimbusfabrikken som er så amatørmessig

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Akselen skal ligge rett og rotere uten mye motstand i det vannsmurte lageret helt bakerst i hylsa. Viktig at det ikke blir noe skjevheter her.

Foreslår heller at du kjøper en fleksibel kobling mellom gir og motor, da kan du justere motoren opp uten at den slår borti noe.

bonusen er stillere gange og mindre vibrasjoner.

 

se under

 

http://www.centa.info/?show=products&c=no&nr=40

Link to post
Share on other sites

Når du først har oppdaget en slik skjevhet tror jeg at jeg ville ha gjort en litt grundigere undersøkelse av om det i det hele tatt er anbefalbart å fortsette med det. Løsningen med fleksibel kobling høres atskillig mye bedre ut enn en planlagt skjevhet i akslingens gange gjennom lageret.

Link to post
Share on other sites

Har den ikke fleksibel kopling da? Dessuten, 3- til 4 mm er vel kanskje i overkants selv for Centaflex. Det begynner å nærme seg driftsområdet for et homokinetisk ledd. Det koster noen tuselapper pluss installasjon. Jeg tror førøvrig ikke at Volvokondomet tåler særlig feilretting.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen som vet levetiden på en slik Volvo pakkboks a la kondom???

 

Står det noe produksjons dato på den?

 

Den står forøvrig på en 25mm aksel, og maks rpm er vel noe rundt 1600, tror jeg. Akselen er ikke noe slitt, og har ikke merket noe varmgang.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

At den må byttes hvert 5. år tror jeg det er svært mange som har et liberalt forhold til.

 

Ad antall omdr. på min aksel så vet jeg faktisk ikke. Jeg har tamd 60 c motorer med 2850 som maks motorturtall og har vel twin disk gear, men jeg er usikker på utvekslingen. Den kondomen som hadde kokt ble byttet igjen med en gang av verkstedet som hadde gjort dette og ødelagt kjølingen. Akkurat mens det kokte kom det inn en del vann, men når den ble kaldt holdt den tett igjen.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet levetiden på en slik Volvo pakkboks a la kondom???

 

Tja - min er fra 2002 og er like fin - potte tett. Jeg har ikke etterfylt fett heller da de som installerte kondomet skøt spurv med kanon og limte med tech 7 selv om klemmene burde holde. Jeg lar det stå til! Det er viktig at man ved sjøsetting klemmer en eggeform på kondomet slik at luften kommer ut og det begynner å piple sjøvann - deretter slippes taket og alt er tett og ferdig luftet. Har 1850 rpm maks på 40 mm aksling.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dante - det er jo i andre enden (hvor du lufter ut) at du skal snike inn bitte-litte-granne fett. Understreker bitte-lite. Kondomen skal jo ikke av. Når det er sagt: de som monterte mine sa de ikke trengte smøring, selvom Volvo-dokumentasjonen sier noe annet. Jeg smører, jeg da. Fort gjort.

Link to post
Share on other sites

Dante - det er jo i andre enden (hvor du lufter ut) at du skal snike inn bitte-litte-granne fett.

 

Aha - forklarer "fastmonteringen" - ja den glir på en fin film meg grønt fett ser jeg - da er jo alt på stell :thumbsup: Jeg trodde faktisk man måtte ta den av og gli den fremover på akselen og putte inn litt fett :rolleyes: - Som sagt, har aldri rørt den - den bare virker!

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Vær forsiktig med det Dante. Det er selvfølgelig laft inn sikkerhetsmargin der, men sier man 5 år, så bør den byttes da. Desto mere tragisk om den ryker en dag. Er det samme med impeller det. Bytter hver 100 time jeg for å unngå problemer. Er ikke rare utgiften, så det lønner seg ikke å slurve med service og vedlikehold om man gjør det selv :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Man skal naturligvis ta fabrikantes anbefaling på største alvor. Jeg installerte Volvokondomet år 2000, og det står der enda. En venn av meg bygget båten sin, installerte kondomet og hadde samme saken i 19 år, til han solgte båten for 10 år siden. Så vidt han vet sitter det samme kondomet der enda. Faktorer som begrenser levetiden er naturligvis kast i aksling, dårlig materiale i aksling, hurtig periferihastighet på akslingen, mangel på vann (smøring/kjøling) antall timer etc. etc. Hos meg som her en kort, stiv aksling av godt materiale lagret i thrustlager, så kommer kondomet til å vare et par evigheter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...