nimbussen Startet 21.Mars.2011 Del på Facebook Startet 21.Mars.2011 må bytte pakkboks på båten min men problemet er att det er umulig å sentrere akselen i hylsa helt rett,grunnen er att motoren tar borti skroget på en side om jeg flytter den så den blir i senter ,den har nokk vært sånn siden båte4n var ny i 1983 ,båten er en nimbus 2600 med volvo 40 motor ,på grunn av att motoren er så lang blir det store utslag helt fremme på motoren når jeg flytter den litt bak ,spørsmålet blir derfor om dere som har en lignende volvokondom tror att den er så myk att den tåler att akselen er en 3-4 mm mere til en side der den kommer ut av hylsa mvh Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Kan det du beskriver være en god innstallasjon? Hva er årsaken til at du bytter pakkboks? Er du sikker på at det ikke er slite-skader på akslingen? Jeg har selv to slike volvokondomer da jeg skiftet pakkbokser i fjor. Det hadde også vært noen skjevheter hos meg som ikke lengre kunne ignoreres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbussen Svart 21.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 akslingen har ikke noen slitasje ,ikke pakkboksen heller men den er fettsmurt derfor jeg hadde lyst på ny,men for å få dette til å fungere så hadde dem som monterte motoren brukt en ganske myk slange som tilpasset seg skjevheten ,men på grunn av plassmangel så måtte dem sette motoren litt skjeft ,håper att det ikke er nimbusfabrikken som er så amatørmessig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Hei, Akselen skal ligge rett og rotere uten mye motstand i det vannsmurte lageret helt bakerst i hylsa. Viktig at det ikke blir noe skjevheter her. Foreslår heller at du kjøper en fleksibel kobling mellom gir og motor, da kan du justere motoren opp uten at den slår borti noe. bonusen er stillere gange og mindre vibrasjoner. se under http://www.centa.info/?show=products&c=no&nr=40 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Når du først har oppdaget en slik skjevhet tror jeg at jeg ville ha gjort en litt grundigere undersøkelse av om det i det hele tatt er anbefalbart å fortsette med det. Løsningen med fleksibel kobling høres atskillig mye bedre ut enn en planlagt skjevhet i akslingens gange gjennom lageret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Har den ikke fleksibel kopling da? Dessuten, 3- til 4 mm er vel kanskje i overkants selv for Centaflex. Det begynner å nærme seg driftsområdet for et homokinetisk ledd. Det koster noen tuselapper pluss installasjon. Jeg tror førøvrig ikke at Volvokondomet tåler særlig feilretting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 I dag monterte jeg volvo-kondomet. Utrolig enkel installasjon :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Husk i) lufting og ii) littegranne smøring i leppe hver 200 time eller noe slikt Sjekk også for varm-gang og om det er behov for kjøling.Hos meg kokte vannet i kondomen når kjølingen sviktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Nordan...... hva var omdreiningen på akselen din på maks? Min er på maks 1570 o/min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Hva er Volvokondom? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 (redigert) volvo Volvo kondom = Gummi pakkboks fra Volvo Penta Redigert 16.April.2011 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Noen som vet levetiden på en slik Volvo pakkboks a la kondom??? Står det noe produksjons dato på den? Den står forøvrig på en 25mm aksel, og maks rpm er vel noe rundt 1600, tror jeg. Akselen er ikke noe slitt, og har ikke merket noe varmgang. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Er det noe spesielt å passe på ved skifte av denne pakkboks ? Jeg må bytte min Volvo pakkboks da jeg har fått drypplekkasje........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Spinnaker: Det står at den bør byttes hvert 5. år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 (redigert) Spinnaker: Det står at den bør byttes hvert 5. år OK. Takk for svaret!!! Og God Påske Redigert 17.April.2011 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 At den må byttes hvert 5. år tror jeg det er svært mange som har et liberalt forhold til. Ad antall omdr. på min aksel så vet jeg faktisk ikke. Jeg har tamd 60 c motorer med 2850 som maks motorturtall og har vel twin disk gear, men jeg er usikker på utvekslingen. Den kondomen som hadde kokt ble byttet igjen med en gang av verkstedet som hadde gjort dette og ødelagt kjølingen. Akkurat mens det kokte kom det inn en del vann, men når den ble kaldt holdt den tett igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Noen som vet levetiden på en slik Volvo pakkboks a la kondom??? Tja - min er fra 2002 og er like fin - potte tett. Jeg har ikke etterfylt fett heller da de som installerte kondomet skøt spurv med kanon og limte med tech 7 selv om klemmene burde holde. Jeg lar det stå til! Det er viktig at man ved sjøsetting klemmer en eggeform på kondomet slik at luften kommer ut og det begynner å piple sjøvann - deretter slippes taket og alt er tett og ferdig luftet. Har 1850 rpm maks på 40 mm aksling. Redigert 25.April.2011 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Dante - det er jo i andre enden (hvor du lufter ut) at du skal snike inn bitte-litte-granne fett. Understreker bitte-lite. Kondomen skal jo ikke av. Når det er sagt: de som monterte mine sa de ikke trengte smøring, selvom Volvo-dokumentasjonen sier noe annet. Jeg smører, jeg da. Fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Dante - det er jo i andre enden (hvor du lufter ut) at du skal snike inn bitte-litte-granne fett. Aha - forklarer "fastmonteringen" - ja den glir på en fin film meg grønt fett ser jeg - da er jo alt på stell Jeg trodde faktisk man måtte ta den av og gli den fremover på akselen og putte inn litt fett - Som sagt, har aldri rørt den - den bare virker! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Hmmm. Vær forsiktig med det Dante. Det er selvfølgelig laft inn sikkerhetsmargin der, men sier man 5 år, så bør den byttes da. Desto mere tragisk om den ryker en dag. Er det samme med impeller det. Bytter hver 100 time jeg for å unngå problemer. Er ikke rare utgiften, så det lønner seg ikke å slurve med service og vedlikehold om man gjør det selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Man skal naturligvis ta fabrikantes anbefaling på største alvor. Jeg installerte Volvokondomet år 2000, og det står der enda. En venn av meg bygget båten sin, installerte kondomet og hadde samme saken i 19 år, til han solgte båten for 10 år siden. Så vidt han vet sitter det samme kondomet der enda. Faktorer som begrenser levetiden er naturligvis kast i aksling, dårlig materiale i aksling, hurtig periferihastighet på akslingen, mangel på vann (smøring/kjøling) antall timer etc. etc. Hos meg som her en kort, stiv aksling av godt materiale lagret i thrustlager, så kommer kondomet til å vare et par evigheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.