Jump to content

Jomfrutur med ny båt går til Baroniet i Rosendal


Norfront

Recommended Posts

Ja, vi var der i fjor sommer. Flott bryggeanlegg. Men sørg for å ligge på innsiden av den ytterste bryggen, da det kan bli en del sjø hvis det blåser.

I tillegg kan det komme skumle vinder ned fjellene. Det opplevde vi når skulle legge fra bryggen. Jeg løste fortøyningen fremme da det plutselig kom en vindråse. Båten begynte å svinge ut fra bryggen med baugen, og jeg klarte ikke å holde imot. Fikk tauet rundt en pålert i siste liten, og så dradd baugen inn igjen. Noen minutter senere var det nesten vindstille igjen. Fikk meg en støkk der ja....

 

Anbefaler en tur i steinparken og den restaurerte oppgangsaga også. Ligger på en avstikker til venstre før en går over broen på vei til Baroniet.

 

Baroniet hadde uhell med overrislingsanlegget i vinter. Får håpe det gikk bra med maleriene alt det andre gamle de har der. NRK Hordaland

Link to post
Share on other sites

Veldig koselig plass, og flott bryggeanlegg.

Havneleie og strøm fikses på automaten inne på land.

 

Om du er der en fredag kan Snikkeriet sin Jamsession anbefales.

Mye god musikk av diverse lokale og tilreisende med fast husband og Sunnhordlands koseligste vertskap:-)

 

Kan være litt skumle vinder, men i nye båthavnen ligger du trygt.

God tur og gratulerer med ny båt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

..... I tillegg kan det komme skumle vinder ned fjellene. Det opplevde vi når skulle legge fra bryggen. Jeg løste fortøyningen fremme da det plutselig kom en vindråse. Båten begynte å svinge ut fra bryggen med baugen, og jeg klarte ikke å holde imot. Fikk tauet rundt en pålert i siste liten, og så dradd baugen inn igjen. Noen minutter senere var det nesten vindstille igjen. Fikk meg en støkk der ja....

 

Ja, Rosendal har alltid vært beryktet for disse komplett uberegnelige fallvindene. Mitt første minne derfra er tidlig 1950-tall da vi lå der med vår 37-fots skyssbåt. Da kom en slik omgang med vindkuler som la oss så flate at jollen veltet ned av taket på båten :eek:

 

Men Rosendal er en fin plass, og du har også mye fint på veien innover. Hold deg langs land og ta gjerne en avstikker innover Maurangsfjorden på veien.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eg bur i Kvinnherad og Rosendal er jo ei fine bygd. Men midtre Hardanger har me aldri vert. Ei heller Hardanger i da heile.. Me ligger i innløpet til Hardangerfjorden thats it.. Men det er vist ein vanleg feil folk tar. Men ha ein fin tur. Stikk gjerne innom Sunde og hils på.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Til "POSEIDON": Ja, Maurangsfjorden skal ha en del spesielt å by på har jeg lest(grønt brevann?). Der har jeg tenkt meg innom.

 

Til "Birchwood 33": Ja, jeg stusset litt selv når jeg skrev "Midtre Hardanger". Selv har jeg min båtplass i Mosterhamn i Sunnhordland, og tar gjerne turen innom Sunde (der har jeg visstnok gamle slektsforhold sier min 100 år gamle mor). Kanskje du vet noe om fartøyvernforeninger, som kjenner MS "Røgsund" H-48-M fra 1916, som forsvant i distriktet for mange år siden.

Jeg ser ellers at div. kartverk opererer med ytre og indre Hardanger. Hva skal det være for Rosendal sin del?

 

Til "GunR": Ny Yamarin 68 Cabin Day/Weekend cruiser, 38 knop (Jeg laget et innlegg om den m/bilde på Baatplassen her forleden).

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til "POSEIDON": Ja, Maurangsfjorden skal ha en del spesielt å by på har jeg lest(grønt brevann?). Der har jeg tenkt meg innom.

 

Det er fint der inne, en artig opplevelse å legge båtturen inn til Sundal.

 

https://baatplassen.no/i/topic/15598-sundal-i-maurangsfjorden-sunnhordland/

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Norfront: Nei ikke godt å si hva ein skal kalle det her. Sunnhordaland er jo rett. Der har vert diskusjoner på at Hardanger starter mye lengre innover. Ca der fjorden inn til Odda er. Der er et gammelt merke vistnok som få veit om på Åsgardsholmen. Den ligger rett nord om bjelland på Sunde

Der skal vist stå ein stein som forteller inngangen til Hardangerfjorden. Så det er omstridt dette her.. Hardanger høres jo flott ut da.

Båten har me ikkje hørt om men der er mange eldre her i bygda som kan ha minner om noe slikt. Slekt her er godt mulig du har. Fekk meg kjæreste i Sandnes for ca et år siden og det viste seg at mormora sin slekt kom herfra. Moromor hennes ferierte her i 40 åra. Så verden er ikke stor.. Har du et navn å hinte med??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Etter litt sjekking er dei vist kommet fram til at Hardangerfjorden virkelig begynner heilt her ute. Dvs at Rosendal da hører til ytre Hardanger. Eg tok feil som bur her. jaja.. Eg bur i hardanger. vel i Hardangerfjorden hvertfall

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Rosendal er herlig, må inn der et par ganger hvert år. Baroniet må oppleves, også fint å gå på tur opp til Malmangernuten og Melderskin.

Den nye båthavnen er flott, kan også ligge helt inne med Skåluren. (Det gamle verftet.) Ellers er det også bra å ligge borte med hotellet. Det var elendige brygger der for noen år siden, men nå er den inderste i alle fall byttet ut med en skikkelig brygge.

 

Se også http://www.rosendalhamn.no/

 

mot_rosendal_28.02.jpg

 

fotokonkurranse37.jpg

 

fotokonkurranse38.jpg

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Artig med den "skikkelige" flytebrygga utenfor hotellet. Det er nemlig et hengedekk fra en bilferje. Sikkert eneste flytebrygge med gul midtstripe:-))

Hengedekk!?! Ja, lurte litt på den gule midtstripen!

Men den er nå stødig og fin. Det som var der før var ikke mye bra, selv om en del av det er ankret opp som en forlengelse.

Har en kammerat som lå fortøyd på de gamle flytebryggene i dårlig vær for mange år siden. Om natten ble det vel mye slingring på båten. Da han stod opp lå de langt utforbi ilag med en annen båt fortøyd til bryggen. Hele bryggen hadde slitt seg så de var midt utpå fjorden.....

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...